Šepoty a výkriky zostali cudne v pozadí

Martinská inscenácia nie je biografickou hrou, ale mozaikou života štyroch nekonvenčných významných žien.

(Zdroj: BRAŇO KONEČNÝ)

Z našich dejateľov minulosti sa do divadla dostáva, žiaľ, iba málokto. Štvorportrét Hany Gregorovej, Ľudmily Podjavorinskej, Eleny Maróthy-Šoltésovej a Terézie Vansovej preto zaujíma v súčasnej dráme výnimočnú pozíciu.

Mnohé osudové črty sú pre tieto dnes viac-menej zabudnuté spisovateľky veľmi podobné. Ako rovesníčky museli pri vstupe do slovenskej literatúry, ale aj do spoločnosti, prekonávať mnohé úskalia, podozrievania, ba i odsudky.

Mozaika názorov a postojov

Kamil Žiška a Zuzana Palenčíková nenapísali biografickú hru, ale divadelne impresionistickú mozaiku z názorov, postojov i osudových priesečníkov štyroch vo svojej čase nekonvenčných žien. Doba, reálie, konflikty slúžia iba ako podnety na rozohranie intímnych nálad, prežitkov, snov, túžob, ale i smutných vytriezvení hrdiniek.

Viac ako príbeh či dramatické konflikty sú v hre dôležité odkrývania vnútorného sveta - dramatických postáv, ale aj herečiek.

Štyri osudy

Čaro inscenácie držia v rukách štyri herečky, ktoré zjavne vedia o svojich hrdinkách veľmi veľa. Divák uverí, že sa s nimi v mnohom stotožňujú. Chápu obdobie s jeho konfliktmi, jemnými detailmi podčiarkujú nadčasovosť celej kompozície.

A preto sa môžu sústreďovať viac na detaily, z ktorých sa im aj akcentovaním psychologických nuansí vyjavujú štyri vzrušujúce osudy. Pohrávajú sa so svojimi postavami, ale aj s mnohými ďalšími súčasťami inscenácie - s kostýmami, s rekvizitami, s priestorom, ako aj so štylizovaným pohybom, ktorý estetizovala choreografka Stanislava Vlčeková.

Nielen pre nežné pohlavie

Marija Havran dotvára kostýmy v procese inscenácie. Z prostej bielej haleny prezlečie herečky do štyroch krásnych rób. Aj samotné postupné prezliekanie prináša veľa významov - o ich snoch, túžbach i sklamaniach. Ale aj viacnásobná hra s mužskou košeľou má svoju gradáciu - od dievčenskej túžby po láske až k očisťovaniu sa od nepriazne osudu.

Scénografia Toma Cillera kontrastom čierneho priestoru a svetelnými výsekmi interiérov i exteriérov akcentuje snivosť a intímnosť jednotlivých častí. Umožňuje herečkám dotvárať scény hrou s mobiliárom i rekvizitou.

Všetko sa na scéne deje v štylizovaných obrazoch, podporených emocionálne bohatou hudbou Jozefa Vlka. Žiška akoby ani nerežíroval, cudne ostal stáť v pozadí a šepkal si s herečkami. Vytvoril však inscenáciu, ktorá dokáže osloviť nielen súčasné príslušníčky nežného pohlavia.

Recenzia / divadlo

Kamil Žiška, Zuzana Palenčíková: A budeme si šepkať.
Dramaturgia: Zuzana Palenčíková, scéna: Tom Ciller a.h., kostýmy: Marija Havran a.h., hudba: Jozef Vlk, pohybová spolupráca: Stanislava Vlčeková a.h., réžia: Kamil Žiška a.h.
Hrajú: Naďa Jelušová, Ľubomíra Krkošková, Jana Oľhová, Eva Gašparová.
Premiéra: 27. marca 2009 v Slovenskom komornom divadle Martin.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 549
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 487
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 472
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 750
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 660
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 966
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 969
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 413
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 927
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 489

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Raneriho vyhadzov je neodpustiteľný, tvrdí anglická legenda

Leicester City s ním získal titul.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop