Čoskoro si pripomenieme výročie (znovu)otvorenia Galérie Cypriána Majerníka. Za rok činnosti významne prispela k prezentácii tvorby najmladšej generácie. Dramatický záver roka ju však takmer zlikvidoval. Paradoxne, Galéria svoju činnosť začala výstavou Otvorené zatvoreným, ktorou pripomenula časy cenzurovaných výstav a prohibitných autorov.
Aktuálna výstava Olejomaľba je projekt z Mestskej galérie v Rimavskej Sobote, ktorý pripravila Gabriela Garlátyová. Ako kurátorka zdôrazňuje, že olejomaľba ani v postdigitálnom veku nestráca výrazovú silu, opodstatnenosť a široké zázemie autorov.
Nečakajme však oblažujúce stretnutie s krásnou maľbou, skôr stále prítomné spochybnenia, ale aj otváranie nových možností. Aj výber autorov prekvapí - Garlátyová neponúka frekventované mená (nakoniec aj Róbert Bielik je určite viac v povedomí ako básnik a Viktor Frešo ako galerista).
Neodmysliteľnou súčasťou výstavy je aj sprievodný text - didaktická príručka o maľbe a maliarstve, o kultúrnom nomádstve, o dejinách a kultúre, o sebe aj iných, o mravnosti a trhu, o veciach a ľuďoch.
Kurátorka pripomína, že maľba vždy čerpala z vlastných zdrojov a vytvárala štýly, školy, slohy a popritom vnímala autenticitu, originalitu. Práve na rôznorodosti autorských prístupov, jazykov, citácií a parafráz stavia veľkú časť kolekcie.
Dôsledne odkrýva práve príspevky do súčasnej diskusie o maľbe: autorov, čo stavajú na maliarskych a ikonických tradíciách (Xénia Bergerová, Róbert Bielik, Igor Ondruš) alebo ich dôsledne prehodnocujú a parafrázujú ( Juraj Kollár, František Demeter, Denisa Rakoský, Vladislav Zábel, Rastislav Podoba). Nemusíme súhlasiť, ale dáva skvelý návod na zamyslenie.
Výstava potrvá do mája a koná sa v Zichyho paláci na Ventúrskej ulici v Bratislave.
Autor: Eugénia Sikorová