Voľakedy a dnes a naopak

V Trnave sa pokúsili dať súčasnú tvár Ivanovi Stodolovi. Výsledok je umiernený.

V rámci vyváženej dramaturgie zaradilo Divadlo Jána Palárika po náročnom súčasnom texte Temne lákavý svet odľahčenú hru v dvoch častiach Voľakedy a dnes od Ivana Stodolu. Spolu s jeho žartom Kto bude pánom v dome. Všetky tri fungujú ako samostatné kusy a sú úsmevným pozastavením sa nad vzťahom muža a ženy, rozdelením právomocí v rodine a zmenou zvykov a tradícií s nástupom mladej generácie.

Stodola vyžaduje opak

Inscenovanie v Štúdiu divadla obmedzilo hercov v pohybe a zdá sa, že i režiséra v nápadoch. Priestor ponúka výhodu pri psychologickej drobnokresbe, keď je vidieť každý pohyb svalu na tvári. Voľakedy a dnes vyžaduje opak - prehnané gestá, zveličenie a presné reakcie. Hra poskytuje priestor na situačnú komiku, kostýmy sa priam ponúkajú, aby sa s nimi hralo.

Všetko nasvedčuje tomu, že sa režisér rozhodol pridŕžať sa „pravdivosti citov a vášní". Nenájdeme tu jedinú neprimeranú reakciu, čo len trochu hlasnejší výkrik. Za všetko hovorí scéna, v ktorej manžel predstiera, že je v izbe myš, aby svojej žene dokázal, aká je slabá. Manželka Želka (Barbora Bazsová) síce nakoniec aj vyskočí na stôl, no jej umiernené zvolania ani zďaleka nepripomínajú zúfalé pišťanie ženy, ktorá sa bojí myší.

Predstaviteľka Mamy Táňa Kulíšková najlepšie podchytila potenciál textu. V prvej časti ešte váhavo, neskôr intenzívnejšie menila nálady, nebála sa ráznejšieho tónu i gesta.

Zbytočné násilie

Barbore Bazsovej v úlohách Želky a Miliny chýbala plnokrvnosť. Práve pre miernosť jej reakcií zostal jej postoj k rodine zatajený. A hoci vzťah k budúcemu manželovi mala pomerne zrozumiteľne definovaný, nedostatočné rozohrávanie situácií s rodičmi, nejednoznačné reakcie na odohrávajúce sa situácie viedli k nejasne artikulovanému vzťahu k celkovej téme hry.

Stodola postavy napísal len ako figúrky, nedal im priestor na psychologický vývoj. A keď takýmto figúrkam uberieme vlastnosti či nezdôrazníme ich, zostane len prázdno. Martin Križan charakterizoval svoje postavy prevažne gúľaním očami, v poslednej časti futbalistu Heliodora aj mierne rozpohyboval. Ponúkané šance na herecké akcie však nevyužil.

Poslednú časť Dnes síce Stodola napísal vo svojej súčasnosti, no text na aktuálnosti nič nestratil. Preto je zbytočné ho násilne presúvať do dnešnej doby. Navyše, kola a čipsy na javisku ešte súčasnosť nerobia. Namiesto aktualizácie by bolo lepšie sústrediť sa na pohyb, hereckú akciu, situačnú komiku. Možností bolo dosť, no týmto smerom sa tvorcovia neuberali. Réžia aj herectvo ostali na polceste a diváci, namiesto potenciálneho hlasného smiechu, sa len umiernene usmievali.

Nadpis clanku

Ivan Stodola: Voľakedy a dnes
Dramaturgia: Miroslava Čibenková, scéna: Katarína Žgančíková, kostýmy: Zdeněk Šánsky, hudba - autor, výber a aranžmán: Marián Kokavec ml., Oto Kaušitz
Réžia: Ladislav Kočan
Účinkujú: Tatiana Kulíšková, Vladimír Jedľovský a ďalší
Premiéra 14. marca 2009 v Divadle Jána Palárika v Trnave

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 630
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 622
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 570
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 613
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 170
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 823
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 869
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 278
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 962
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 507

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop