Fotoreportér Jaroslav Teslík patril k významným predstaviteľom oficiálnej fotografie Slovenského štátu. Pracoval pre Slovenskú tlačovú kanceláriu mnohé politické podujatia, ktoré reprezentovali oficiálny obraz vojnového Slovenského štátu.
Jedným z takýchto obrazov je fotografia zachytávajúca oslavy sviatku práce v roku 1943 na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. Autor urobil fotografiu v momente znenia slovenskej štátnej hymny, počas ktorej masa anonymných Slovákov na námestí hromadne „hajluje". Teslík realizuje fotografiu z „vtáčej perspektívy" a záber volí v miernej diagonále. Princíp nadhľadu a diagonálneho komponovania záberu je postavený na znalosti avantgardných postupov vo fotografii.
Práve tieto postupy často tvoria základ pre umenie slúžiace totalitnej ideológii, a to predovšetkým v oblasti masovokomunikačných prostriedkov (tlač, film). Jednoliatosť diagonály sa znásobuje tokom predpažených pravých rúk. Podstatou tejto fotografie je demonštrovanie súhlasu más s ideológiou Slovenského štátu, s národným socializmom postaveným na nacionálnom a sociálnom populizme.
Základným princípom existencie totalitného režimu je ovládnutie anonymnej masy Slovákov. A to tým, že sa v masách posilňuje takzvané magické vedomie, ktoré vytláča vedomie dejinné, postavené na poznaní reťazca príčin a následkov.
Demonštratívna oslava sviatku práce je takým magickým konaním, ktoré vytvára obraz falzifikovaného sveta z jasných a účelovo viazaných dôvodov. Pre udržanie totalitnej ideológie. V čase Slovenského štátu sa deformuje výklad histórie, vytvárajú sa mýty (o Pribinovi, Svätoplukovi) preto, aby sa zdôvodnila opodstatnenosť vzniku Slovenského štátu. Ale štát postavený na lži a klamstve nemôže mať dlhé trvanie.
Spájanie pojmov „národný" a „sociálny" pod jednou strechou stojí na veľmi vratkých nohách. Sme predovšetkým občianskou spoločnosťou, v ktorej tieto väzby nemajú čo robiť. V opačnom prípade len živia náš komplex menejcennosti.
Autor: Bohunka Koklesová