Pán Božský opäť na doskách

Dĺžkou spĺňa predstavenie Amadeus shakespearovské parametre, no obsadením je to komorné dielo.

Martin Huba v postave Salieriho.(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)



Nie, tentoraz sa na doskách Historickej budovy SND neobjavuje protagonista z obľúbeného seriálu Sex v meste. Božský totiž môže byť aj niekto iný, než iba produkt konzumnej kultúry a ikona svetských márností. Keď nám chodia zimomriavky po chrbte a preniká nás posvätné vzrušenie, tak to znie Mozartovo Rekviem.

Božský Mozart

V tých okamihoch rozumieme, kde sa vzal onen prapôvodný dialóg, rozhovor s Bohom, lebo vtedy bytostne pociťujeme, že sú veci, ktoré nás presahujú. A tešíme sa z toho.

Práve o tomto podstatnom, o smrteľných ľuďoch a nesmrteľnom umení, hovorí jedna z najslávnejších hier Petra Shaffera, Amadeus. Šikovný dramatik pritom problém nastoľuje atraktívnym spôsobom, ako spoveď obecenstvu a sťažnosť Bohu, to znamená apelatívne. A navyše, činí tak na známom a modelovom životopise dnes už takmer popovej hviezdy. No kto by sa už v súčasnosti Amadea bál?

A predsa, inscenovať túto hru nebola až taká hračka. Prichádza nielen po oscarovom rovnomennom filme Miloša Formana, ale aj po dvoch znamenitých slovenských inscenáciách z 80. rokov (to pre pamätníkov). Svojou dĺžkou napĺňa shakespearovské parametre, vyše tri hodiny čistého času, lenže obsadením je to komorné dielo niekoľkých hráčov, nie veľké historické plátno.

Výzva pre tvorcov sa teda volala: ako upútať divákovu pozornosť.

Suverénne výkony

Našťastie, je sa na čo pozerať – rozsiahle javisko, až do hĺbky a nadoraz otvorené, dynamizuje sústava pohyblivých postelí. Príbeh je totiž situovaný do blázinca, kde inkriminovaný Salieri dožíva svoje dni. Z ich kombinácií vznikajú niekedy až prekvapujúce situácie – scénograf Jozef Ciller sa neprestáva tvorivo recyklovať.
A je aj čo počúvať. Samozrejme, že v inscenácii často zaznieva božská Mozartova hudba. Ona je jednou z hlavných hrdiniek. Ide z playbacku, no niekedy aj naživo.

Mladá talentovaná sopranistka Lenka Máčiková spieva party z Mozartových opier skvelým spôsobom. A za klavírom exceluje predstaviteľ Amadea, Ondrej Kovaľ.

„Gumový“ herec, známy tanečnými kreáciami z inscenácie Tančiareň a rovnako skvelý rockový muzikant, sa v postave zázračného skladateľa prehral do roly prvej veľkosti a urobil to presvedčivo. Ovláda javisko nemenej suverénne ako jeho partner Martin Huba v role Salieriho.

Dva archetypy

Mozart a Salieri. Dve legendy vážnej hudby. Dva archetypy: Diabol a Pánboh, Kain a Ábel. U Shaffera génius versus priemernosť. Za totality u nás rezonovalo to politické, ako moc likviduje talenty. Čím nás hra oslovuje dnes?

Myslím, že režijná interpretácia Martina Hubu je decentná v tom, ako necháva hovoriť príbeh sám za seba. Veď čo už treba dodať navyše, keď génius končí v anonymnom hrobe chudoby a jeho súper a vrah celú kauzu inteligentne, sebakriticky rekapituluje? Inscenácia prispieva do kultúrneho diskurzu a vyzýva k statočnosti.
A pokiaľ ide o druhú funkciu Martina Hubu v produkcii - jeho stvárnenie Salieriho - tam možno iba s úctou oceniť vyhratý zápas s vlastnými klišé a stereotypmi, ktoré na jeho talente začali parazitovať. Akoby vynovené, očistené a plastické herectvo divákov zaujalo, udržalo ich v pozornosti. Čo pri už spomenutých rozmeroch hry si zasluhuje poriadny potlesk.

Inscenácia má silný potenciál reprízami sa ešte zatraktívniť a stať sa lídrom v repertoári.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 251
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 233
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 003
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 158
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 212
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 210
  7. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 144
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 115
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 974
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 890

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Anna Kendrick: Som rada, že som nemala záložný plán

Americká herečka sa v detstve často cítila inou a neviditeľnou. Dojem, že niekam nepatrí, má i dnes.

Vo veku 82 rokov zomrel dlhoročný sólista opery SND Pavol Mauréry

Na doskách slovenskej prvej opernej scény ako sólista 21 rokov - od roku 1978 až do roku 1999.

Horehronské spevy majú zápis v UNESCO. Čo pre to muselo Slovensko urobiť?

Vo svetovom kultúrnom dedičstve nemáme veľa zápisov. Na vine môže byť zložitý proces schválenia.