Festival v Cannes skladá program

Príde aj provokatér a prídu aj Američania, čo sa boja súťažiť s autorským filmom z Európy. Prestížny festival by preto mal byť aj tentoraz starostlivo vyvážený.

Lars von Trier (v strede) zatiaľ pokojne pozerá film, čoskoro ho však muž vedľa rozzúri do nepríčetnosti. Neovládne sa, hoci je v Cannes.(Zdroj: LARS KENNER)

BRATISLAVA. Naposledy sa Lars von Trier ukázal na festivale v Cannes ako vrah. Sedel v kine, snažil sa sústrediť na premietaný príbeh, ale zhovorčivý pán na vedľajšom sedadle ho tak rozzúril, že musel vytiahnuť kladivo. A zaťať.

Samozrejme, nestalo sa to naozaj. Lars von Trier iba plnil zadanie festivalu a v krátkom filme ilustroval svoju lásku ku kinu. Rovnakú úlohu dostali aj iní slávni režiséri, bolo ich vyše tridsať - keď sa ich dielka spojili, vznikol pozoruhodný celovečerný program. Jeho nálada sa každých päť minút menila, podľa štýlu i osobnosti autora, väčšinou sa však pohybovala medzi vtipom a melodrámou. Krvavá scéna vynikala.

Provokovať a byť súdený

Dá sa teda povedať, že dánsky režisér splnil ešte jednu úlohu: úlohu festivalového provokatéra.
Špeciálne v Cannes sú za také niečo povďační. Chcú byť predsa moderným a progresívnym festivalom, miestom, kde film žije, kde sa mení a kde sa ešte dokáže búriť. Dnes má Lars von Trier hotový nový celovečerný film, ešte mu dal aj sľubný názov Antichrist. Agentúra Reuters píše, že sa už po ňom Francúzi pozerajú. A bolo by prirodzené, keby s ním počítali do hlavného programu.

To znamená, že by počítali aj s jeho nahnevanou reakciou, v prípade, že by Antichrist neuspel. Lars von Trier sa už tak párkrát prejavil. V roku 1984 pohrdol vedľajšou cenou, pretože si bol istý, že si jeho film Prvok zločinu zaslúži Zlatú palmu. A keď v roku 1991 nevyhral ani s Europou, predsedovi poroty Romanovi Polanskému povedal, že je trpaslík.

Je možné, že Lars sa po víťazstve s Tanečnicou v tme (to bolo v roku 2001) upokojil, rozhodne je však sympatické, že súťažiť neprestal a že sa nikdy nebál byť súdený. Porotou, aj náročným publikom.

Hollywood sa bál

Dávno sa skončili búrlivé časy, keď sa v kine zúrivo pískalo a dupalo, ako napríklad pri premietaní Veľkej žranice Marca Ferreriho, a to len preto, že to bolo niečo šokujúce. V posledných rokoch poburovalo máločo. Aj tak sa však vždy našli režiséri a producenti, čo sa svoj film báli do Cannes poslať.

Prehovárať bolo treba najmä Hollywood. „Štúdiá boli ochotné pustiť svoj film len na úvodný alebo záverečný ceremoniál, súťaži sa vyhýbali. Báli sa, že sa tam objaví nejaký nórsky film, vyrobený v kúpeľni za pár tisíc dolárov, s ktorým sa typický americký veľkofilm nedá úplne porovnávať. Báli sa, že ich francúzska tlač skritizuje, a báli sa, že to bude mať vplyv na recenzentov v New Yorku a Los Angeles," vysvetľoval riaditeľ Gilles Jacob v knihe Cannes: Zo zákulisia festivalu svetových premiér.

Niektorí filmári majú na červenom koberci približne rovnaký pocit, ako keby boli gladiátormi a vstupovali do Rímskeho fóra. Jeremy Thomas, producent Davida Cronenberga povedal: „Váš film si môže pokojne zbierať dobré ohlasy v jednej krajine za druhou. Potom prídete do Cannes, kde je najtvrdšie publikum na svete, a to vás zabije."

Porozumieť rokovacej reči

Festivalu však veľmi záležalo na tom, aby bol jeho program pestrý a aby prilákal aj americké médiá, bez nich by nebol úplne svetový. Riaditeľ Gilles Jacob stokrát letel do Spojených štátov, skúšal porozumieť nejasnému rokovaciemu jazyku štúdií a zvažoval mnoho absurdných podmienok.

Koncom sedemdesiatych rokov začal byť úspešný a zdá sa, že úspešný je aj dnes. Aj Američania už chápu, že publicitu v Cannes potrebujú. Keď v roku 1979 dostala Zlatú palmu okrem Plechového bubienka aj Coppolova Apokalypsa, šírili sa škandalózne reči, že porota bola podplatená a že sa svojím rozhodnutím mala americkému štúdiu poďakovať. Pred dvomi rokmi zas médiá sfúkli Tarantina, písali, že jeho film Auto zabijak je katastrofálny. A predsa sa zdá, že to dlho hľadanú a krehkú rovnováhu festivalu nenarušilo.

Ak sa najnovšie šumy z Cannes nemýlia, s Larsom von Trierom by tento rok mali súťažiť aj Quentin Tarantino, aj Francis Ford Coppola. Tohtoročný festival v Cannes sa začne 13. mája.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 688
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 301
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 066
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 357
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 137
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 013
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 832
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 496
  9. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 483
  10. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 468

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

DOMOV

Notár počítal s tým, že bude ústavným sudcom

Harabina komentovať nechcel.

KOMENTÁRE

Rok 1996: Sledovali nás a odpočúvali

Denník SME bol pre Vladimíra Mečiara od začiatku ako červená muleta pre býka.

Neprehliadnite tiež

Jan P. Muchow: Pri Beatles nevadilo, že nepoznali noty. Nikto ich neodsudzoval

Známy český skladateľ filmovej hudby si spomína, že ho režiséri zvykli žiadať, aby hudbou zachránil, čo oni nevedeli nakrútiť.

Jej telo dostalo záchvat hnusu. Salma Hayek vraví, že Weinstein sa jej vyhrážal zabitím

Pri filme Frida ju donútil k sexuálnej scéne s kolegyňou.

Na Vianoce padáme vyčerpaní pod stromček. Shina a Solovic sa pýtajú, či to stojí zato

Nahrávka Analemna hovorí o chvíľach, keď si zapíname plytký seriál.

RECENZIA

Už to nikto nečakal. Star Wars sú opäť na vrchole

Prístup nového režiséra je až rúhačský. Pozrite si naše hodnotenie.

ROZHOVOR

Dominik Hrbatý: Tenisti sú ako autisti, jeden telefonát im prehrá zápas

Náš tenisový šampión komentuje svoj zážitok z kina. Spoznal sa vo filme Borg/McEnroe.