Osemdesiate – konfliktné i mobilizujúce

Oddnes je v SNG sprístupnená výstava o nastupujúcej postmoderne v slovenskom výtvarnom umení.

Z výstavy Osemdesiate v SNG.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Výstava je koncipovaná ako viacvrstvový príbeh o slovenskej výtvarnej kultúre stojacej na prahu postmoderného sveta.

BRATISLAVA. Po včerajšej vernisáži je oddnes v Esterházyho paláci Slovenskej národnej galérie inštalovaná výstava Osemdesiate. Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení. Popri ukážkach maľby, sochy, objektov a inštalácií prezentuje aj dobovú tvorbu slovenskej architektúry a fotografie.

laco teren: nič nás nezastaví, akryl na plátne, 1988

Laco Teren: Nič nás nezastaví, akryl na plátne, 1988

Pokračovanie dekádových výstav

„Pripravovala som ju asi rok," hovorí kurátorka Beata Jablonská, s ktorou spolupracovali aj Vladimíra Büngerová, Bohunka Koklesová a Monika Mitášová. „Je pokračovaním dlhodobého galerijného projektu takzvaných dekádových výstav, ako boli Umenie 60. rokov a Slovenské vizuálne umenie 1970 - 1985."

V tomto duchu treba chápať aj zdanlivo „nepresný" názov. „Rok 1985 je prelomový politickým uvoľnením, ktoré vytvorilo priestor pre množstvo umeleckých a kultúrnych aktivít. Na scénu vstúpila generácia mladých umelcov, ktorí využívali toto uvoľnenie a suverénne sa pohybovali medzi nepísanými pravidlami oficiálnej a alternatívnej kultúry," hovorí Jablonská.

ivan csudai: kúpeľ, olej na plátne (1989).

Ivan Csudai: Kúpeľ, olej na plátne (1989).

Dynamické a mobilizujúce obdobie

K predstaviteľom vtedy nastupujúcich výtvarníkov patrí aj Ivan Csudai: „Pre umenie to bolo obdobie veľmi dynamické a mobilizujúce, čo priamo súviselo s prebiehajúcimi spoločenskými zmenami. Využili sme to na prezentáciu svojich predstáv a cieľov, dúfam, že to z výstavy bude cítiť."

Výtvarný prejav tejto generácie čerstvých absolventov VŠVU, do ktorej ďalej patria napríklad Laco Teren, Stano Černý či Stano Bubán, bol podľa Jablonskej blízky talianskej transavantgarde. „Musím priznať, že práve ich rané práce sú mi najbližšie. Veľké plátna a kresby, surové a živočíšne sochy." No práve tieto motívy však boli občas zdrojom problémov. „S animálnymi témami a neviazanosťou v zobrazovaní sme niekedy narazili. Skúšali sme, kde sú tie hranice, kam sa dá ísť," dodáva Ivan Csudai.

martin knut: hnedá krajina, akryl na plátne, 1990

Martin Knut: Hnedá krajina, akryl na plátne (1990)

Konflikt s režimom

A ako vidia roky, ktoré mapuje výstava, predstavitelia staršej generácie, ktorá v tom čase už druhé desaťročie fungovala len na neoficiálnej scéne? „Osemdesiate roky vnímam v kontinuite rokov sedemdesiatych. Dominantnou skúsenosťou bol každodenný konflikt s režimom," hovorí Daniel Fischer. „Ten konflikt bol dôsledkom našej snahy uvažovať a pýtať sa prostredníctvom umenia na najpodstatnejšie otázky zmyslu života. Pre náš generačný okruh perestrojka ešte príliš neexistovala."

Jeho spolupútnikmi sú na výstave okrem iných Dezider Tóth, Ladislav Čarný, Rudolf Fila, Jozef Jankovič či Rudo Sikora. Zaujímavým kurátorským pokusom, týkajúcim sa tejto generácie, je „rekonštrukcia" výstavy Suterén z apríla 1989, na ktorej (spolu s niektorými mladšími autormi) participovali napríklad Radislav Matuštík, Peter Rónai, Július Koller či Milan Adamčiak.

Jozef Jankovič: Kráčajúci pomník (1987)

Presah do 90. rokov ako odprevadenie za bránku

Výstavu Osemdesiate považuje Daniel Fischer za významný počin. „Oceňujem, že takáto prehliadka existuje, no o to viac mi je ľúto, že tu nevystavujú Klára a Milan Bočkayovci, Igor Minárik, Marián Meško, Vladimír Kordoš,Marián Mudroch, Igor Kalný a Michal Kern," dodáva.

Na margo druhého časového ohraničenia výstavy - rokom 1992 - Beata Jablonská hovorí, že striktné dodržanie dekády by znamenalo nedopovedanie príbehu 80. rokov. „Rok 1992 navyše priniesol rozpad Československa. Až potom sa naozaj začínajú deväťdesiate roky."

S tým súhlasí aj Ivan Csudai. „Presah do ďalšieho desaťročia vidím ako odprevadenie za bránku, nahliadnutie, kam to všetko smerovalo."

Výstava potrvá do konca augusta.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 11 017
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 490
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 788
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 479
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 241
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 994
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 677
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 525
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 285

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Zabudol, kým je. Jim Carrey sa pripravuje na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.