Charpinova skrinka Box plus plus, nazývaná aj Faro z limitovanej kolekcie 8 1/2 (2009) tam patrí. Jej minimalistická „hladká" geometria, striedmo nakomponované prvky a senzuálny farebný duel bieleho vzdušného sokla a plnej lesklej zelenej hmoty skrinky z nej robia výnimočný kus.
Žiari a zároveň je nenápadná, normálne funguje a zároveň klame telom, tým, že tak presvedčivo evokuje sochu. Je to forma, ktorá akoby odmieta otupujúcu banalitu každodennosti a zároveň je vlastne obyčajná. Horná úložná časť je z lakovaného hliníka, dolná báza z bielej ocele.
Jej autor Pierre Charpin má na súčasnej francúzskej dizajnérskej scéne svojskú pozíciu. Je podobne nenápadný a zároveň hviezda. Medzi znalcami. Orientuje sa na nábytkový dizajn a bytové doplnky. Jeho doménou sú skôr limitované edície.
Ako dizajnéra ho napríklad nezaujímajú nové formy ani vylepšovanie existujúcich. Je majster v redukcii. Hľadá esenciu tvaru, ale bez umelého pátosu, skôr s jemným zmyslom pre humor. Navyše vyniká vycibreným citom pre farbu (má rád jasné, napríklad aj fluorescentné farby) a ľahkú kompozíciu.
Je doma v teritóriu voľného umenia, od mladosti (štúdium absolvoval v roku 1984) obdivuje hlavne koncept a minimal, ale umelcom sa necíti. Umenie vstrebáva a potom infiltruje do svojho dizajnu. Rád a veľa kreslí. Kresba je preňho otvoreným výskumom možností produktu.
V súvislosti so svojím dizajnom trvá na tom, aby jeho veci ostali vecami a nestali sa objektmi (a to napriek tomu, že na to veľmi zvádzajú). „Výtvarný objekt má presnú definíciu," hovorí Charpin, „zatiaľ čo veci ostávajú nejasné, definujú a dotvárajú sa až používaním." A on chce, aby jeho veci boli normálne používané a nielen obdivované.
Sú to skôr funkčné elementy, ktoré však majú schopnosť meniť atmosféru priestoru. Pierre Charpin vystavil kolekciu 8 1/2 vo februári v prestížnej parížskej galérii dizajnu Kreo, ktorá iniciovala jej vznik. Od začiatku marca až do júna sa predstavuje veľkou profilovou výstavou v múzeu dizajnu a úžitkového umenia MUDAC v Lausanne.
Autor: Ľubica Hustá