Guy Cassiers hľadá v divákovi aj umelca

Flámsky divadelník, ktorý bol čerstvo ocenený v rámci Európskej divadelnej ceny, poukazuje na manipuláciu médií.

(Zdroj: ZBYSZEK WARZYNSKI)

„Nezáleží na tom, či je divadlo nové alebo staré. Stále je veľmi živé v reflektovaní toho, čo sa deje mimo neho," reagoval Guy Cassiers na otázku, čo on sám považuje za „novú divadelnú realitu". Práve takto sa totiž volá ocenenie, ktoré si tento ani nie päťdesiatročný divadelník a výtvarník prevzal vo Vroclave v rámci podujatí Európskej divadelnej ceny.

Vo svojich produkciách využíva vo veľkej miere súčasné formy komunikácie, v divadle však prvky bežne známe z počítačov či televízie rozkladá, pričom sa pohráva so zmyslami diváka. Cassiers je presvedčený, že publiku treba dať slobodu a úctu. V divákovi hľadá umelca, očakáva, že si vďaka svojej predstavivosti vyrobí v hlave vlastný film. Vo svojich projektoch používa síce veľa vizuálnych obrazov, ale nie pre ne samy. Dôležitejšie je podľa neho to, čo neukazuje, čo zostáva mimo rámu jeho scénických obrazov.

Článok pokračuje pod video reklamou

V produkcii Sunken Red podľa románu Jeroena Brouwersa sa mu podarilo zapojiť diváka do deja veľmi jednoduchými prostriedkami. Na scéne je jediný herec, ktorý takmer nezúčastnene rozpráva o hrôzach, ktoré zažil a zažíva.

Jeho rozprávanie podporené len videoprojekciami sa približuje k antickej dráme - všetky krutosti sa odohrávajú mimo javiska. „Zvolili sme si veľký priestor a snažili sme sa ho zmenšovať, aby divák postupne vstúpil do rozprávača a začal príbeh vidieť jeho očami."

Opisuje, ako sa pri čítaní Brouwersovej knihy najprv hneval na hlavnú postavu, ktorá akoby odmietala s čitateľom komunikovať. Postupne však začal chápať nevyliečiteľné traumy človeka, ktorý prežil detstvo v japonskom koncentračnom tábore. „Na konci knihy som sa takmer hanbil, že som ho spočiatku odsudzoval."

V Sunken Red sa dotkol istého tabu. Sám autor predlohy dokázal vypovedať o svojej vojnovej skúsenosti až v 70. rokoch, potom, ako zomrela jeho matka. „Holanďania boli kolonizátori, urobili v tejto časti sveta sami veľa zlého. Ale o tom, čo zažili v japonských táboroch, sa po vojne veľa nehovorilo, lebo to, čo sa stalo Židom, bolo ešte horšie." Podľa neho môže byť práve vypovedanie podobných tráum úlohou divadla.

Cassiers sa narodil v Antverpách, jeho umelecké referencie sú však takmer ideálne európske - od Onegina až po Prousta. „My Belgičania sme ako chameleóny, boli sme zvyknutí prijímať iné kultúry, aby sme prežili, v škole sa učíme štyri jazyky. Trpíme tým, ale je to aj naša výhoda, možno práve preto sú mnohí naši umelci dnes v Európe takí úspešní."

Hoci sú jeho produkcie výsostne výtvarné, nejde mu len o formálne estétstvo, cez divadlo rieši aj ostré politické otázky. „V mojom meste je veľká väčšina extrémne pravicových voličov. Je pre mňa dôležité hovoriť o moci v súčasnosti."

Jeho diela hovoria o zodpovednosti umelcov, ale aj politikov. Do príbehu Trójskej vojny vložil prejavy Georgea Busha a Donalda Rumsfelda, aby dokázal, že od antických čias sa toho na svete veľa nezmenilo. „Používam v divadle médiá, aby som ukázal ich schopnosť manipulácie. Ak si pozriete moje predstavenie, možno potom pri sledovaní televíznych správ pochopíte spôsob, ako sa ich obsah dostal až k vám," dodáva Cassiers.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 284
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 823
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 069
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 615
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 117
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 002
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 550
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 340
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 772

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Akoby našli novú miestnosť veľkej pyramídy. Vydali stratený album Johna Coltrana

Novinka najlepšieho saxofonistu mala ťažkú cestu k poslucháčom.

O futbalistoch uviaznutých v jaskyni vznikne film, Thajsko dohliadne na nakrúcanie

Udalosť vyvolala celosvetový záujem a upútala pozornosť mnohých zahraničných režisérov.

V uliciach Palerma: bez matky rodu nie sú muži schopní vykonať nič

Talianska Emma Dante nakrútila skromný, ale impozantný film.

Prečo sa tak nenávidíte? Prví diváci nedokázali muzikál West Side Story odsedieť do konca

V legendárnom filme našiel Steven Spielberg vysnívanú tému.