Guy Cassiers hľadá v divákovi aj umelca

Flámsky divadelník, ktorý bol čerstvo ocenený v rámci Európskej divadelnej ceny, poukazuje na manipuláciu médií.

(Zdroj: ZBYSZEK WARZYNSKI)

„Nezáleží na tom, či je divadlo nové alebo staré. Stále je veľmi živé v reflektovaní toho, čo sa deje mimo neho," reagoval Guy Cassiers na otázku, čo on sám považuje za „novú divadelnú realitu". Práve takto sa totiž volá ocenenie, ktoré si tento ani nie päťdesiatročný divadelník a výtvarník prevzal vo Vroclave v rámci podujatí Európskej divadelnej ceny.

Vo svojich produkciách využíva vo veľkej miere súčasné formy komunikácie, v divadle však prvky bežne známe z počítačov či televízie rozkladá, pričom sa pohráva so zmyslami diváka. Cassiers je presvedčený, že publiku treba dať slobodu a úctu. V divákovi hľadá umelca, očakáva, že si vďaka svojej predstavivosti vyrobí v hlave vlastný film. Vo svojich projektoch používa síce veľa vizuálnych obrazov, ale nie pre ne samy. Dôležitejšie je podľa neho to, čo neukazuje, čo zostáva mimo rámu jeho scénických obrazov.

V produkcii Sunken Red podľa románu Jeroena Brouwersa sa mu podarilo zapojiť diváka do deja veľmi jednoduchými prostriedkami. Na scéne je jediný herec, ktorý takmer nezúčastnene rozpráva o hrôzach, ktoré zažil a zažíva.

Jeho rozprávanie podporené len videoprojekciami sa približuje k antickej dráme - všetky krutosti sa odohrávajú mimo javiska. „Zvolili sme si veľký priestor a snažili sme sa ho zmenšovať, aby divák postupne vstúpil do rozprávača a začal príbeh vidieť jeho očami."

Opisuje, ako sa pri čítaní Brouwersovej knihy najprv hneval na hlavnú postavu, ktorá akoby odmietala s čitateľom komunikovať. Postupne však začal chápať nevyliečiteľné traumy človeka, ktorý prežil detstvo v japonskom koncentračnom tábore. „Na konci knihy som sa takmer hanbil, že som ho spočiatku odsudzoval."

V Sunken Red sa dotkol istého tabu. Sám autor predlohy dokázal vypovedať o svojej vojnovej skúsenosti až v 70. rokoch, potom, ako zomrela jeho matka. „Holanďania boli kolonizátori, urobili v tejto časti sveta sami veľa zlého. Ale o tom, čo zažili v japonských táboroch, sa po vojne veľa nehovorilo, lebo to, čo sa stalo Židom, bolo ešte horšie." Podľa neho môže byť práve vypovedanie podobných tráum úlohou divadla.

Cassiers sa narodil v Antverpách, jeho umelecké referencie sú však takmer ideálne európske - od Onegina až po Prousta. „My Belgičania sme ako chameleóny, boli sme zvyknutí prijímať iné kultúry, aby sme prežili, v škole sa učíme štyri jazyky. Trpíme tým, ale je to aj naša výhoda, možno práve preto sú mnohí naši umelci dnes v Európe takí úspešní."

Hoci sú jeho produkcie výsostne výtvarné, nejde mu len o formálne estétstvo, cez divadlo rieši aj ostré politické otázky. „V mojom meste je veľká väčšina extrémne pravicových voličov. Je pre mňa dôležité hovoriť o moci v súčasnosti."

Jeho diela hovoria o zodpovednosti umelcov, ale aj politikov. Do príbehu Trójskej vojny vložil prejavy Georgea Busha a Donalda Rumsfelda, aby dokázal, že od antických čias sa toho na svete veľa nezmenilo. „Používam v divadle médiá, aby som ukázal ich schopnosť manipulácie. Ak si pozriete moje predstavenie, možno potom pri sledovaní televíznych správ pochopíte spôsob, ako sa ich obsah dostal až k vám," dodáva Cassiers.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 197
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 465
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 621
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 873
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 578
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 318
  7. Kam do tepla v januári? 2 305
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 061
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 226
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 204

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Hanbia sa, že od neho vzali rolu. Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

NEKROLÓG

Gospel dostal do hitparád. Zomrel Edwin Hawkins, známy hitom Oh Happy Day

Práve jeho verziu známej skladby poznáme z desiatok filmov.

Manažér ju nútil chudnúť, zničilo to jej sebadôveru. Dua Lipa zlomila rekord Brit Awards

Vyhlásili nominácie na hudobné ceny. Čím odborníkov zaujala práve ona?