SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

SNG a Osemdesiate: bohužiaľ len časť širšieho celku

Vymedzené časové obdobie protirečí „dekádovému“ deklarovaniu výstavy.

Z výstavy Osemdesiate.Z výstavy Osemdesiate. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)



BRATISLAVA. Projekt Beaty Jablonskej a jej spolupracovníčok Osemdesiate sa sústredil na výber pôsobivých obrazov, sôch a objektov. Bohunka Koklesová vybrala fotografie, Monika Mitášová zostavila pozoruhodnú kolekciu architektonických štúdií, projektov a modelov, kým Vladimíra Büngerová sa prejavila aj autorsky: čiastočnou rekonštrukciou výstavy Suterén (z roku 1989). Kreatívne ju doplnila o ďalšie diela na nej zúčastnených autorov.

Osemdesiate sprevádza cyklus dokumentárnych i hraných filmov, kurátorské prehliadky a ďalšie podujatia. Generálna riaditeľka Katarína Bajcurová predstavila výstavu ako „dekádovú“ po dvoch, ktoré sa venovali 60. a 70. rokom.

Stotožnenie postmoderny s nástupom divokej maľby

Podnázov výstavy Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992 však „dekádovému“ pohľadu protirečí. Divák namietne, že táto malá nepresnosť neprekáža a odborník usúdi, že umenie sa nedá zaškatuľkovať. Je však na vedení inštitúcie, akú stratégiu prezentácie v rámci chronologického mapovania nášho umenia zvolí a ako konkrétne výstavy nazve.

Ak po prehliadke Šesťdesiate zmenilo vedenie SNG pravidlá a ambicióznemu projektu Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985, na ktorom sa autorsky podieľala aj generálna riaditeľka, doprialo záber na väčší časový úsek, potom sa nemožno čudovať, že prítomná výstava napriek svojej efektnosti pôsobí ako neúplná: je segmentom širšieho celku.


Osemdesiate sú zatiaľ bez katalógu: vraj vyjde v máji. Snáď odpovie na otázky, ktoré výstava otvára.

Kurátorky pristúpili na skrátenie 80. rokov. Následne uverili, že u nás (rovnako ako vo svete) sa postmoderna začala počas sledovaného obdobia v architektúre, hoci domáce (v zahraničí citované) texty píšu, že sa na Slovensku udomácnila vďaka pluralite výtvarného života už na prelome šiesteho a siedmeho desaťročia. Navyše, Jablonská stotožnila postmodernu s nástupom našej „divokej maľby a sochy“, hoci 80. roky boli aj jedným so zenitov akčného umenia (odvtedy štúdio Erté organizuje jeho festivaly v Nových Zámkoch).

Absencia osobností

Kurátorka tiež podcenila i vynechala tvorbu autorov, ktorí jednej z postmoderných stratégií – prisvojeniu si (vysokých i triviálnych) dejín umenia v maľbe – zasvätili celoživotné úsilie: Rudolfa Filu prezentuje len jedno dielo, Milana Bočkaya, Kláru Bočkayovú, Mariána Mudrocha a ďalších žiadne.

V nadšení pre práce autorov, ku ktorým už boli ideológovia tolerantní a ktoré dôverne pozná, nepripomenula, že okrem nich žili v sledovanom období aj talentovaní umelci rovnakej generácie, čo z politických dôvodov nemohli ani vystavovať, ani študovať.

Tvorbu Igora Kalného nemala v danom kontexte vynechať, nech sú výstavné pravidlá SNG akékoľvek. A že na výstavu, ktorá preferuje maľbu, nezaradila ani jedno dielo z neskorej tvorby Milana Paštéku, hoci patrí k vrcholom nášho umenia 20. storočia a myslením súznie s hlbinným, nie módnym pritakaním postmoderne – žil ňou natoľko, že prekladal texty jedného z jej zakladateľov F. Lyotarda – je nemilým prekvapením: veď práve o maľbe Jablonská najčastejšie publikuje.

Viac dojmy než analýza

Národná galéria má v štatúte zakotvenú vedeckovýskumnú činnosť, ktorá má výstavám predchádzať, jej výsledkom sú aj katalógy výstav. Osemdesiate sú zatiaľ bez katalógu: vraj vyjde v máji. Azda odpovie na otázky, ktoré výstava otvára.

Bez adekvátneho vysvetlenia zámerov interpretácie nášho výtvarného umenia rokov 1985 až 1992 sa zdá byť jej koncepcia postavená viac na dojmoch jednotlivých kurátoriek, pričom úroveň ich odbornosti je evidentne rôzna, než na analýze a porozumení výtvarnému umeniu a jeho životu – tendenciám, tvorbe osobností, udalostiam a spoločenskému rámcu prezentovaného obdobia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 13 021
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 655
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 070
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 827
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 799
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 471
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hana Lasicová

Neurobili sme film o LGBT+, ale o láske.


3. feb
Z výstavy Miro Žbirka: Roky a dni.

V Bratislave sa začína výstava Miro Žbirka: Roky a dni.


2. feb
Expertka na upratovanie Marie Kondo.

Marketing jej novej knihy nie je ohrozený.


2. feb
Herec Juraj Ďurdiak.

Postava z Princa a Večernice ho nesie celý život.


2. feb

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  2. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  3. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  4. Milan Buno: Ktorú z týchto TOP 15 kníh roku 2022 máte doma alebo ste čítali?
  5. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  7. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  8. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 7 404
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 284
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 054
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 901
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 457
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 129
  7. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 631
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 626
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary a Neil Armstrong na výlete na severný pól
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu