SNG a Osemdesiate: bohužiaľ len časť širšieho celku

Vymedzené časové obdobie protirečí „dekádovému“ deklarovaniu výstavy.

Z výstavy Osemdesiate.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)



BRATISLAVA. Projekt Beaty Jablonskej a jej spolupracovníčok Osemdesiate sa sústredil na výber pôsobivých obrazov, sôch a objektov. Bohunka Koklesová vybrala fotografie, Monika Mitášová zostavila pozoruhodnú kolekciu architektonických štúdií, projektov a modelov, kým Vladimíra Büngerová sa prejavila aj autorsky: čiastočnou rekonštrukciou výstavy Suterén (z roku 1989). Kreatívne ju doplnila o ďalšie diela na nej zúčastnených autorov.

Osemdesiate sprevádza cyklus dokumentárnych i hraných filmov, kurátorské prehliadky a ďalšie podujatia. Generálna riaditeľka Katarína Bajcurová predstavila výstavu ako „dekádovú“ po dvoch, ktoré sa venovali 60. a 70. rokom.

Stotožnenie postmoderny s nástupom divokej maľby

Podnázov výstavy Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992 však „dekádovému“ pohľadu protirečí. Divák namietne, že táto malá nepresnosť neprekáža a odborník usúdi, že umenie sa nedá zaškatuľkovať. Je však na vedení inštitúcie, akú stratégiu prezentácie v rámci chronologického mapovania nášho umenia zvolí a ako konkrétne výstavy nazve.

Ak po prehliadke Šesťdesiate zmenilo vedenie SNG pravidlá a ambicióznemu projektu Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985, na ktorom sa autorsky podieľala aj generálna riaditeľka, doprialo záber na väčší časový úsek, potom sa nemožno čudovať, že prítomná výstava napriek svojej efektnosti pôsobí ako neúplná: je segmentom širšieho celku.


Osemdesiate sú zatiaľ bez katalógu: vraj vyjde v máji. Snáď odpovie na otázky, ktoré výstava otvára.

Kurátorky pristúpili na skrátenie 80. rokov. Následne uverili, že u nás (rovnako ako vo svete) sa postmoderna začala počas sledovaného obdobia v architektúre, hoci domáce (v zahraničí citované) texty píšu, že sa na Slovensku udomácnila vďaka pluralite výtvarného života už na prelome šiesteho a siedmeho desaťročia. Navyše, Jablonská stotožnila postmodernu s nástupom našej „divokej maľby a sochy“, hoci 80. roky boli aj jedným so zenitov akčného umenia (odvtedy štúdio Erté organizuje jeho festivaly v Nových Zámkoch).

Absencia osobností

Kurátorka tiež podcenila i vynechala tvorbu autorov, ktorí jednej z postmoderných stratégií – prisvojeniu si (vysokých i triviálnych) dejín umenia v maľbe – zasvätili celoživotné úsilie: Rudolfa Filu prezentuje len jedno dielo, Milana Bočkaya, Kláru Bočkayovú, Mariána Mudrocha a ďalších žiadne.

V nadšení pre práce autorov, ku ktorým už boli ideológovia tolerantní a ktoré dôverne pozná, nepripomenula, že okrem nich žili v sledovanom období aj talentovaní umelci rovnakej generácie, čo z politických dôvodov nemohli ani vystavovať, ani študovať.

Tvorbu Igora Kalného nemala v danom kontexte vynechať, nech sú výstavné pravidlá SNG akékoľvek. A že na výstavu, ktorá preferuje maľbu, nezaradila ani jedno dielo z neskorej tvorby Milana Paštéku, hoci patrí k vrcholom nášho umenia 20. storočia a myslením súznie s hlbinným, nie módnym pritakaním postmoderne – žil ňou natoľko, že prekladal texty jedného z jej zakladateľov F. Lyotarda – je nemilým prekvapením: veď práve o maľbe Jablonská najčastejšie publikuje.

Viac dojmy než analýza

Národná galéria má v štatúte zakotvenú vedeckovýskumnú činnosť, ktorá má výstavám predchádzať, jej výsledkom sú aj katalógy výstav. Osemdesiate sú zatiaľ bez katalógu: vraj vyjde v máji. Azda odpovie na otázky, ktoré výstava otvára.

Bez adekvátneho vysvetlenia zámerov interpretácie nášho výtvarného umenia rokov 1985 až 1992 sa zdá byť jej koncepcia postavená viac na dojmoch jednotlivých kurátoriek, pričom úroveň ich odbornosti je evidentne rôzna, než na analýze a porozumení výtvarnému umeniu a jeho životu – tendenciám, tvorbe osobností, udalostiam a spoločenskému rámcu prezentovaného obdobia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 045
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 432
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 053
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 582
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 768
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 301
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 165
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 979
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 968
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 468

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

Neprehliadnite tiež

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi stavali prekážky, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.

Marek Šulík: Dobre bude vtedy, keď Rómovia budú točiť filmy o sebe

Režisér filmu o najsmutnejších pesničkách tvrdí, že skutočný obraz Rómov ešte nepriniesol žiaden filmár.

Violončelo bolo hviezdou koncertu pre Vargu. Zažil svoj návrat

Festival Konvergencie venoval poctu zosnulému hudobníkovi.