SME

SNG a Osemdesiate: bohužiaľ len časť širšieho celku

Vymedzené časové obdobie protirečí „dekádovému“ deklarovaniu výstavy.

Z výstavy Osemdesiate.Z výstavy Osemdesiate. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)



BRATISLAVA. Projekt Beaty Jablonskej a jej spolupracovníčok Osemdesiate sa sústredil na výber pôsobivých obrazov, sôch a objektov. Bohunka Koklesová vybrala fotografie, Monika Mitášová zostavila pozoruhodnú kolekciu architektonických štúdií, projektov a modelov, kým Vladimíra Büngerová sa prejavila aj autorsky: čiastočnou rekonštrukciou výstavy Suterén (z roku 1989). Kreatívne ju doplnila o ďalšie diela na nej zúčastnených autorov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osemdesiate sprevádza cyklus dokumentárnych i hraných filmov, kurátorské prehliadky a ďalšie podujatia. Generálna riaditeľka Katarína Bajcurová predstavila výstavu ako „dekádovú“ po dvoch, ktoré sa venovali 60. a 70. rokom.

SkryťVypnúť reklamu

Stotožnenie postmoderny s nástupom divokej maľby

Podnázov výstavy Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992 však „dekádovému“ pohľadu protirečí. Divák namietne, že táto malá nepresnosť neprekáža a odborník usúdi, že umenie sa nedá zaškatuľkovať. Je však na vedení inštitúcie, akú stratégiu prezentácie v rámci chronologického mapovania nášho umenia zvolí a ako konkrétne výstavy nazve.

Ak po prehliadke Šesťdesiate zmenilo vedenie SNG pravidlá a ambicióznemu projektu Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985, na ktorom sa autorsky podieľala aj generálna riaditeľka, doprialo záber na väčší časový úsek, potom sa nemožno čudovať, že prítomná výstava napriek svojej efektnosti pôsobí ako neúplná: je segmentom širšieho celku.

Osemdesiate sú zatiaľ bez katalógu: vraj vyjde v máji. Snáď odpovie na otázky, ktoré výstava otvára.

SkryťVypnúť reklamu

Kurátorky pristúpili na skrátenie 80. rokov. Následne uverili, že u nás (rovnako ako vo svete) sa postmoderna začala počas sledovaného obdobia v architektúre, hoci domáce (v zahraničí citované) texty píšu, že sa na Slovensku udomácnila vďaka pluralite výtvarného života už na prelome šiesteho a siedmeho desaťročia. Navyše, Jablonská stotožnila postmodernu s nástupom našej „divokej maľby a sochy“, hoci 80. roky boli aj jedným so zenitov akčného umenia (odvtedy štúdio Erté organizuje jeho festivaly v Nových Zámkoch).

Absencia osobností

Kurátorka tiež podcenila i vynechala tvorbu autorov, ktorí jednej z postmoderných stratégií – prisvojeniu si (vysokých i triviálnych) dejín umenia v maľbe – zasvätili celoživotné úsilie: Rudolfa Filu prezentuje len jedno dielo, Milana Bočkaya, Kláru Bočkayovú, Mariána Mudrocha a ďalších žiadne.

SkryťVypnúť reklamu

V nadšení pre práce autorov, ku ktorým už boli ideológovia tolerantní a ktoré dôverne pozná, nepripomenula, že okrem nich žili v sledovanom období aj talentovaní umelci rovnakej generácie, čo z politických dôvodov nemohli ani vystavovať, ani študovať.

Tvorbu Igora Kalného nemala v danom kontexte vynechať, nech sú výstavné pravidlá SNG akékoľvek. A že na výstavu, ktorá preferuje maľbu, nezaradila ani jedno dielo z neskorej tvorby Milana Paštéku, hoci patrí k vrcholom nášho umenia 20. storočia a myslením súznie s hlbinným, nie módnym pritakaním postmoderne – žil ňou natoľko, že prekladal texty jedného z jej zakladateľov F. Lyotarda – je nemilým prekvapením: veď práve o maľbe Jablonská najčastejšie publikuje.

Viac dojmy než analýza

Národná galéria má v štatúte zakotvenú vedeckovýskumnú činnosť, ktorá má výstavám predchádzať, jej výsledkom sú aj katalógy výstav. Osemdesiate sú zatiaľ bez katalógu: vraj vyjde v máji. Azda odpovie na otázky, ktoré výstava otvára.

SkryťVypnúť reklamu

Bez adekvátneho vysvetlenia zámerov interpretácie nášho výtvarného umenia rokov 1985 až 1992 sa zdá byť jej koncepcia postavená viac na dojmoch jednotlivých kurátoriek, pričom úroveň ich odbornosti je evidentne rôzna, než na analýze a porozumení výtvarnému umeniu a jeho životu – tendenciám, tvorbe osobností, udalostiam a spoločenskému rámcu prezentovaného obdobia.

Autor: Zuzana Bartošová (Autorka kritička a historička výtvarného umenia.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 057
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 025
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 828
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 946
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 627
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 485
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 953
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu