SME

Obesený Judáš v Ludrovej

Rozsiahly cyklus zo života Krista, obsahujúci celkovo 34 scén, bol namaľovaný niekedy v druhej štvrtine 15. storočia. V maliarstve strednej Európy vtedy doznieval krásny sloh.

(Zdroj: Dušan Buran.)

Rozsiahly cyklus zo života Krista, obsahujúci celkovo 34 scén, bol namaľovaný niekedy v druhej štvrtine 15. storočia. V maliarstve strednej Európy vtedy doznieval tzv. krásny sloh, vychádzajúci z pražských cisárskych vzorov, no pod vplyvom ďalších umeleckých, ale aj teologických prúdov sa zároveň rodili jeho alternatívy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednou z nich bol návrat k rozmerným epickým celkom s početnými scénami a motívmi, komentovanými neraz nápismi. Za rozvinutie bohatého rozprávania však monumentálne maliarstvo zaplatilo cenu vo forme menšej pozornosti umelcov k samotnej figúre, a teda jej nedbalého, len „účelového“ zapojenia do kontextu. Z určitej perspektívy tento trend síce možno považovať za rustikalizáciu dvorských predobrazov, ruka v ruke s ňou sa však mnohé témy obohacovali aj o príbehy a postavy, ktoré si dovtedy maliari všímali len okrajovo.

SkryťVypnúť reklamu

Takýmto obohatením je aj integrácia obeseného Judáša do cyklu nástenných malieb v Ludrovej.

Po obraze Bičovania Krista nasleduje scéna, v ktorej Judáš navráti tridsať strieborných a v samostatnom obrazovom poli napokon odvisne na konári suchého stromu.

Funkciou stredovekého umenia však nebolo iba tlmočenie biblických textov do vizuálnej podoby. Poznalo hneď niekoľko typov smrti: v prvom rade martýriu svätcov, ale aj heroickú smrť rytiera alebo vojaka v bitke, potupnú smrť zločinca alebo bosorky na popravisku, alebo smrť násilnú – vraždu, vrátane vraždy rituálnej, z ktorej boli takmer celý stredovek s obľubou obviňovaní Židia.

Každá z nich mala niekoľko modelových obrazov slúžiacich spoločnosti ako pars pro toto a cirkvi ako kontrolný mechanizmus pri upevňovaní ideologickej hegemónie.

SkryťVypnúť reklamu

Preto tiež samovražda musela mať svojho antihrdinu – Judáša.

Kostol Všetkých svätých v Ludrovej je súčasťou Liptovského múzea v Ružomberku a jeho nástenné maľby sú prístupné verejnosti dodnes.

Autor: Dušan Buran (Autor je historik umenia.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 060
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 028
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 831
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 947
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 628
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 475
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 958
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu