Mladého dramatika Michala Ditteho zjavne zaujíma aj história. Pred rokom inšpiratívnym spôsobom zinscenoval tému Slovákov a Maďarov žijúcich v spoločnom priestore, ktorý rozdeľuje premenlivosť štátnej hranice.
Osud mestskej vily
Teraz spracoval tému síce na pohľad lokálnu, ale s veľkými presahmi historickými, politickými, spoločenskými i kultúrnymi. Cez osudy jednej z mestských víl hovorí o významnej rodine Skuteckých a Karvašovcov. Akoby na maliarovom plát?ne sa zobrazuje, ako cez ostatných sto rokov kráčala história.
Najprv je to romantizujúci koniec monarchie, nadšenie vzniku prvej ČSR, slovenský štát aj s holokaustom, budovanie socializmu, ale aj súčasnosť, ktorá na kultúru a umenie nemá čas z iných dôvodov.
Cez túto historizujúcu fresku však skúma postavenia vyhranenej osobnosti - najprv maliara, neskôr spisovateľa - vo víre spoločenských a politických udalostí.
Viac ako konkrétne životné príbehy analyzuje javy a súvislosti. Preto nenapísal konvenčnú hru s dramatickými postavami. Skupine bližšie neindividualizovaných hercov namiesto toho ponúka hru na postavy a ich situácie. Spolieha sa na to, že vnímavý divák na hru pristúpi a potom si mnohé domyslí. Ak na niečo v texte možno kriticky upozorniť, tak je to istý schematizmus, ktorým Ditte sprítomňuje dobu socializmu.
Len zdanie nemenlivosti
Režisérka Jurčová má s podobnými netradičnými textami skúsenosti. Tajomstvo domu Skuteckých inscenuje ako hru, v ktorej sa neustále všetko premieňa - postavy, priestory, situácie, nálady, historické obdobia. A hoci nič nie je na prvý pohľad konštantné, nakoniec najsilnejšie vyznieva myšlienka o tom, že sa vlastne za sto rokov na postavení umelca skoro nič nezmenilo.
Dôležitou zložkou inscenácie je scéna a kostýmy. Výtvarník Tomáš Žižka si vystačil s náčrtom pôdorysu vily, tajomným kufrom, skromným mobiliárom, maliarskymi plátnami, minimom rekvizít a videoprojekciou.
najsilnejším patrí sekvencia slovenského štátu a holokaustu.Iva Jurčová veľmi dobre pracovala s hercami. Aj z minima prvkov vytvárajú sugestívne dramatické obrazy. K
Hoci hra je z rodu divadla dokumentárneho, jeho javisková podoba je metaforická.
Recenzia / divadlo
Michal Ditte: Tajomstvo domu Skuteckých. Bábkové Divadlo na Rázcestí.
Dramaturgia: Michal Ditte a.h., réžia: Iva Jurčová a.h.
Hrajú: Peter Dobiáš a.h./Juraj Smutný, Kristína Holková a.h./Henrietta Rabová a.h. a ďalší.
Autor: Oleg Dlouhý (Autor je divadelný kritik.)