BRUSEL. Festival Balkan Trafik v labyrinte Galérie krásnych umení Bozar s približne 3000 návštevníkmi denne, ktorý mal motto Proti kríze párty, priniesol koncentrovanú energiu a nadšenie nielen s koncertmi folkovej, džezovej aj world music, ale aj filmami či tanečnými a hudobnými workshopmi.
Cez ľudovky k džezu
„Vydali sme sa hľadať ľudí, ktorí sú hviezdami vo vlastných krajinách či regióne," charakterizovali programový výber spoluorganizátori Tony Van der Eecken z bruselského kultúrneho priestoru Bozar a Nicolas Wieërs z asociácie 1001 Valises. „Chceme sa otvoriť všetkým štýlom a ukázať, že u našich susedov z juhovýchodu sa to hýbe," povedal pre SME Wieërs.
Najväčším ťahákom bola americká hviezda world music Klezmatics, ktorá vystupovala aj na Slovensku na Pohode. „Pre mňa miesto, odkiaľ pochádza hudba, je hudba východnej Európy, tak ako moji predkovia," povedal hlavný spevák a akordeonista Lorin Sklamberg, ktorý hneď demonštroval aj znalosť slovenskej ľudovej hudby s bezchybne zaspievanou piesňou Oči, oči, čierne oči.
Organizátori nepriniesli len klasiku a umelcov zo známejších končín Balkánu, ale s veľkým úspechom sa stretli práve netradičné projekty, ako džezový projekt Transbalkanika, ktorý spojil hudobníkov z bývalej Juhoslávie alebo zoskupenia menej známe na Západe, no slávne doma ako Albánsky národný orchester ľudových piesní a tancov alebo srbská ľudová tanečná skupina Kolo.
Borat z pohľadu chudobnej dedinky Glod
Na festivale premietli dokumentárny celovečerný film Carmen Meets Borat (Carmen sa stretáva s Boratom) holandskej režisérky Mercedes Stalenhoef, ktorý cez osud jednej rodiny v rumunskom meste Glod vysvetľuje prerod dedinčanov po tom, ako sa v nej natáčal celosvetový trhák Borat.
Ten vykreslil dedinu ako vymyslené miesto v Kazachstane a jej obyvateľov ako pomätencov a úchylákov.
Komediálne prvky sú v kontraste s tragickými rodinnými udalosťami či bezútešným stavom v dedine. Napríklad keď mladá rumunská Rómka Carmen sníva o lepšej budúcnosti v Španielsku a vysvetľuje sesternici, že nie všetci Španieli sú dobrí, ale len „asi 88 percent", alebo rozhovor rodiny s americkým právnikom, ktorý sľubuje, že zarobia veľké peniaze za urážku na cti vo filme Borat.
Herci na bojisku
Najnovší film Gorana Markoviča, tragikomédia Turneja o hercoch, ktorí sa vydali na turné v čase občianskej vojny v Juhoslávii (dostal cenu za najlepšiu réžiu a najlepší film v Montreale), naplnil najväčšiu sálu. Absurdná komédia prináša pôsobivý obraz nezmyselnosti vojny. Herci, ktorí sú nútení hrať zadarmo na frontovej línii v chirurgickej sále, potom v tábore pre nepriateľské vojsko a nakoniec sú zajatí a prepustení bosnianskymi Moslimami, pôsobia stratene medzi šialenými generálmi a vojakmi.
„Toto je čudná vojna, lebo sa nedajú rozlíšiť dobrí a zlí, všetci, ktorí ju tu vedú, rozmýšľajú rovnako," hovorí vo filme jeden z hercov.
Autor: Elena Rybárová