Najprv treba učiť učiteľov

Naši organizátori z divadelných kruhov robia dobrú a zaujímavú robotu, usúdilo vedenie medzinárodnej divadelnej siete IETM. A preto, prvýkrát za svoju 28-ročnú históriu, zorganizovalo svoj míting v Bratislave. Dnes sa začína. My sme sa predtým porozprával

Mary Ann DeVlieg.(Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

i s generálnou tajomníčkou siete MARY ANN DeVLIEG. Aj o tom, ako učiť o umení, a pritom nenudiť.

Cítite v Bratislave divadelnú atmosféru?
„Je tu veľmi príjemne. Prišla som sem z Bruselu, ten je veľmi sivý a daždivý. A potom, už cestou autobusom z Viedne, ma všade vítali plagáty ohlasujúce našu udalosť. To ma navnadilo, som pozitívne naladená.“

Prečo si vaša organizácia vybrala z mnohých krajín pre svoj tohtoročný míting práve Slovensko?
„Mali ste veľmi dobrú prihlášku. Oslovili sme, samo?zrejme, už rok-dva vopred viaceré mestá. Mali nám povedať, akú tému by chceli spracovať a ako sa chcú do nej ponoriť. Téma vzťahu medzi umením a vzdelaním, ktorú ponúkli slovenskí organizátori, bola veľmi dobre pripravená a prepracovaná. Okrem toho zavážila aj značka festivalu Divadelná Nitra. Je dobre zorganizovaný a prepracovaný, vo svete má dobré referencie.“

Čo je dobré na prepojení umenia a vzdelávania?
„Finančné problémy nútia ľudí zamyslieť sa celkovo nad tým, aké hodnoty chceme nechať pri živote. Patrí medzi ne aj umenie sebavyjadrenia. Je veľmi dôležité, aby sa ľudia učili, ako chápať umenie, ako ho prijímať aj vyjadrovať. To treba najprv naučiť učiteľov, tí potom ovplyvňujú deti, svojich žiakov. Aj herci musia vedieť povedať, čo, ako a prečo hrajú. Je to celý cyklus učenia, cviku, cibrenia - či už prijímateľov, učiteľov alebo umelcov samých.“

Ešte to tak nie je?
„Budúci umelci sú skôr vedení k tomu, aby zarábali a boli výkonní. Sústreďujú sa na to a zároveň strácajú schopnosť chápať jeden druhého, vnímať jeho myšlienky. Umenie, v tomto prípade divadelné, rozširuje našu schopnosť vnímať. Minule v La Repubblica napísal taliansky spisovateľ Alessandro Baricco, že peniaze na umenie by mali smerovať cez školy a televíziu, lebo tam to žije ľuďmi.“

Ako docieliť, aby ľudia umenie prijímali nie ako povinnosť?
„Ide o to, naučiť ľudí byť zvedavými. Zvedavosť spôsobuje radosť dozvedať sa nové veci.“

Už ste si vybrali predstavenie, ktoré si pôjdete pozrieť?
„Ešte nie. Rozhodujem sa vždy na poslednú chvíľu.“

Ako ste sa dostali k divadlu?
„Pochádzam z umeleckej rodiny, stará mama bola operná speváčka, otec fotograf, bratia hudobníci, manžel maliar, takže bolo pre mňa prirodzené pohybovať sa v oblasti umenia. A k divadlu ma priviedol jeden ruský choreograf, s ktorým som začala spolupracovať. Teraz však už nerobím priamo s umelcami. Chodím na predstavenia a vyberám najzaujímavejšie veci.“

Ako vnímate hranicu komercie a umeleckej kvality v divadle?
„To vždy závisí od krajiny. Mnohí mladí umelci sú nútení robiť komerčnejšie alebo populárnejšie veci, aby zarobili peniaze, ale môže sa stať, že niekedy z toho vyjde niečo veľmi umelecké. Alebo pracujú zároveň pre komerčné aj pre nekomerčné projekty. Škála je veľmi široká, od muzikálov, ktoré sa už mnohé stali klasikou, až po súčasný tanec, ktorý umelci môžu tancovať na diskotékach alebo na rockovom koncerte. Je to umenie alebo komercia? Ťažko určiť. Mnohí mladí umelci dokonca komerčné umenie ironizujú, takže potom to umelecké umenie sa stáva obrazom toho komerčného.“

Má vedenie vašej siete požiadavky, aký typ divadla chce vidieť?
„Keď niekam prídeme, neposudzujeme divadlo, nechávame to na miestnych ľudí. Keď vyberú komerčné divadlo, pozrieme si to. Sme zvedaví. Nechceme prikazovať, chceme objavovať. Radi prichádzame do takých kútov sveta, ktoré majú bohatú históriu, a zaujíma nás, ako sa odráža alebo neodráža história krajiny v súčasnom umení. To je pre nás veľmi zaujímavé.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 751
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 701
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 687
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 528
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 782
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 733
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 812
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 182
  9. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 171
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 955

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

EKONOMIKA

Polícia obvinila úradníka, pýtal si úplatky za dotácie

Zamestnanec Pôdohospodárskej platobnej agentúry si opakovane pýtal úplatky.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop