BRATISLAVA. K Vtákovi ohnivákovi sa tvorcovia neustále vracajú, len nedávno svoju staršiu produkciu tejto bletnej rozprávky obnovil Ján Durovčík. Režisér a choreograf Jozef Dolinský ponúkol v Štátnej opere klasickejšiu verziu, jeho zámerom bolo totiž vychádzať z pôvodných návrhov vytvorených na začiatku minulého storočia pre Ďagilevov baletný súbor.
Scénu a kostýmy pre túto inscenáciu vytvorila Karolína Čermák-Šimáková žijúca v Rakúsku. „S Jozefom Dolinským sme sa oznámili pri práci na muzikáli v letnom divadle v neďalekom Kitzee. Zistili sme, že máme rovnaké názory na divadelnú tvorbu, preto sme sa dohodli na budúcej spolupráci," hovorí Čermák-Šimáková.
Pre tvorcov bolo dôležité aj prepojenie baletu Petruška s obradným významom pravoslávneho sviatku maslenica, ktorý je podobný našim fašiangom. Aj počas neho sa spaľuje slamená bábka a znamená symbolické ukončenie zimy. Aj oživenú bábku Petrtušku si na konci, podľa prvotných výtvarných návrhov pre Ballets Russes, vezme diabol.
„Ďalšou podstatnou inšpiráciou bol pre mňa aj karneval v Benátkach. Aj tu sa na Popolcovú stredu spaľuje postava benátskeho kupca Pantaloneho," vysvetľuje výtvarníčka. Tamojšie divadlo La Fenice po viacerých požiaroch vstávalo z popola podobne ako Vták ohnivák. K Benátkam patrí aj ostrovný cintorín San Michele, kde sú Stravinskij a Ďagilev aj pochovaní.
Hoci sa Karolína Čermák- Šimáková na Slovensko po šestnástich rokoch rada vrátila aj pracovne, medzi podmienkami v európskych divadlách a u nás vidí veľmi podstatné rozdiely. „Je to podmienené inou organizačnou štruktúrou divadiel, iná je aj motivácia zamestnancov a ich finančné ohodnotenie. Obdivujem, že pri takých nízkych platoch, takých nízkych počtoch zamestnancov divadelných diel〜ní vznikajú za taký krátky čas také hodnotné diela," hovorí o podmienkach svojej práce v Banskej Bystrici.
V titulnej úlohe s uvedie hosťujúci tanečník Juraj Žilinčár. Orchester Štátnej opery bude viesť Igor Bulla.