Balety Vták Ohnivák a Petruška zaistili Igorovi Stravinskému svetový úspech. Keby sa nebol súbor Štátnej opery v Banskej Bystrici teraz ponáhľal, mohol si o rok pripomenúť storočnicu Ohniváka. Takto sa akurát ocitol v blízkosti Ďurovčíkovej inscenácie, ktorú jeho Slovenské divadlo tanca onedlho predstaví aj v Banskej Bystrici. Smola. Netreba však porovnávať neporovnateľné.
Stravinskij vyžaduje tvrdú prípravu a kondíciu ansámbla aj sólistov. Choreograf a režisér Jozef Dolinský zvolil cestu kompromisu: neaktualizoval, nevymýšľal, nevykopával Fokina ani Béjarta. S pomocou hosťujúcich sólistov a folklórnych súborov nenáročne skĺbil klasické a neklasické prvky. Žiadne orgie nosených figúr, ani atraktívne piruety sa nekonali, sem-tam sa objavili špičky. Limitovaný pohybový slovník využíval najmä priestor diagonály javiska.
Najlepšie vyšiel scénografický dizajn. V Rakúsku žijúca Karola Čermak-Šimáková pripravila jednoduchú, ale atraktívnu scénu s bohatými svetelnými efektmi a projekciou. Dominovala biela farba s priesvitným tylom na horizonte, s náznakmi zakliesnených ľudských tiel. Jedinou reálnou rekvizitou bol strom v Ohnivákovi a prenosné bábkové divadielko v Petruškovi.
Kým Ohnivák zdôraznil v kostýmoch viac impresionistickú farebnú fériu s krehkými mušelínovými kostýmami cárovien, Petruška s realistickými kostýmami sprítomnil zašlú fašiangovú atmosféru ruských námestí s figúrkami verklikára či Mášeniek.
Nad tým všetkým mal vládnuť Igor Stravinskij. Nevládol. Je zarážajúce, že v čase excelentných nahrávok sa súbor rozhodol pre live orchester. Ten bol rozhodne najslabším článkom premiérového večera. Dirigent Igor Bulla partitúru poctivo odtaktoval, ale nevyslal jediný pozitívny signál muzikanta. Jeho Stravinskému chýbala vzdušnosť, ľahkosť a aj zaangažovanosť pre javisko. V Petruškovi prekážal aj zvukovo predimenzovaný klavírny part z reproduktorov.
Na mieste je otázka: komu je táto verzia určená? Pre deti je pridlhá, Stravinskij má niekoľko kratších a veľkú verziu sám odmietol. Pre dospelých je naivná a pre zájazdy takmer nepoužiteľná. Zo strany kompetentných je to zaujímavý spôsob umeleckého eskamotérstva.
Recenzia / balet
Štátna opera Banská Bystrica
Igor Stravinskij: Vták Ohnivák, Petruška
Hudobné naštudovanie: Igor Bulla
Scéna a kostýmy: Karola Čermák-Šimáková
Choreografia a réžia: Jozef Dolinský
Premiéra: 24. a 25. apríla
Autor: Mária Glocková