Podnetom významného podujatia bola mnohovrstevná, predčasne uzavretá tvorba konceptualistu Júliusa Kollera.
BRATISLAVA. Nestáva sa často, aby sa tvorba jedného autora, akokoľvek významná a hodná tohto druhu reflexie, stala predmetom medzinárodnej konferencie. Podnetom k tej, ktorá sa konala na pôde Slovenskej národnej galérie v spolupráci so Spoločnosťou Júliusa Kollera, bola mnohovrstevná, predčasne uzavretá tvorba konceptualistu Júliusa Kollera (1939 - 2007).
Vzácnosť fotografických záznamov
Autor, zastúpený v najvýznamnejších domácich a medzinárodných zbierkach, komentoval udalosti života prostredníctvom antiobrazov, textových oznamov, antihappeningov, športových udalostí či Univerzálno-kultúrnych Futurologických Operácií (U. F. O.).
Konferencia Július Koller - U.F.O. - naut? zmapovala stav výskumu rozsiahlej autorovej pozostalosti a osobnej dokumentácie, siahajúcej od komentárov k osobnému a celospoločenskému životu, oficiálnej a neoficiálnej umeleckej scéne, k zásahom do kníh či rebríčkom hitparád.
Do správy Slovenskej národnej galérie, Spoločnosti Júliusa Kollera, Nadácie súčasného slovenského výtvarného umenia a Múzea umenia v Olomouci ju veľkoryso darovala životná partnerka Júliusa Kollera Květoslava Fulierová, ktorá sa podieľala na vzniku mnohých jeho akcií a ich fotografických záznamov (na autorov ktorých sa pri konceptuálnej tvorbe často zabúda).
Konferencia predstavila „rezy" tvorbou Júliusa Kollera v domácich a medzinárodných súvislostiach. Popri Petre Hanákovej a Aurelovi Hrabušickom, ktorí spracúvajú autorovu pozostalosť a pripravujú jeho výstavu, boli prednášateľmi najmä historici umenia mladšej generácie - Daniel Grúň, Vladimíra Büngerová, Lucia Gregorová, Katarína Müllerová, Dušan Brozman.
Tri výstavy a odpálená pingpongová loptička
Autori, ktorí sa tvorbe Júliusa Kollera systematicky venovali aj pred rokom 1989 (Tomáš Strauss, Zuzana Bartošová, Jiří Valoch, Jiří Ševčík, László Beke a ďalší), generačne a tvorbou spriaznení výtvarníci, predstavitelia vtedajšej neoficiálnej výtvarnej scény, boli zastúpení v diskusných blokoch.
Medzinárodnú účasť reprezentovali kurátori a teoretici zahraničných inštitúcií, ktorí predstavili domáce konceptuálne scény a Kollerovu tvorbu v medzinárodných kontextoch (Jan Verwoert, Łukasz Ronduda, Lynne Cooke). Sprievodnými podujatiami boli tri krátkodobé výstavy - sondy do tvorby Júliusa Kollera v Slovenskej národnej galérii, Tranzit dielňach a aukčnej spoločnosti Soga.
Príznačne symbolicky konferenciu zakončil výtvarník Ľubomír Ďurček. Pingpongovú loptičku signovanú Kollerom (a tým stúpajúcu na hodnote), raketou odrazil na protiľahlú stenu prednáškovej sály a ponechal ju náhodnému nálezcovi.
Konferencia nastolila otázky a otázniky v duchu Kollerovych ideí: „Mám tých otázok toľko, toľko neuspokojenej zvedavosti, že samotný otáznik symbolizuje množstvo tých otázok dohromady." Ostáva nám tešiť sa na ich pokračovanie v pripravovanom súbornom katalógu a na retrospektívnej výstave v Slovenskej národnej galérii a popredných európskych a amerických inštitúciách.
Autor: Daniela Čarná