Švajčiarsky architekt Peter Zumthor (1943) študoval pôvodne stolárčinu a tvorbu nábytku. Následne sa rozhodol pre architektúru. Po skončení školy sa viac rokov profesionálne venoval pamiatkovej starostlivosti. Vlastný ateliér zakladá ako 36 ročný.
Dôkladná znalosť materiálov, a to nielen dreva, rovnako bravúrne a citlivo vie pracovať s kameňom, olovom, sklom, betónom, spolu s jeho rešpektom ku krajine a jej lokálnym špecifikám a s hlbokou znalosťou technologických dejín architektúry, sa stali základom jeho prístupu k architektonickej tvorbe.
V ústraní, mimo svetových metropol, pretože väčšina jeho stavieb neopustila vidiecku alpskú krajinu v okolí mesta Chur v kantone Graubünden na východe Švajčiarska, vytvoril diela, ktoré mu aktuálne priniesli Pritzkerovu cenu za architektúru, teda najvýznamnejšie svetové ocenenie architektonickej tvorby.
Z jeho nie rozsiahlej, ale veľmi vyrovnanej (a výnimočnej) tvorby vyberáme jednu z jeho sakrálnych stavieb, malú poľnú kaplnku pri dedine Wachendorf v Nemecku.
Kaplnka zasvätená švajčiarskemu svätcovi Nicholasovi von der Flüe (1417 - 1487) vznikla na objednávku farmára Hermanna - Josefa Scheidtweilera a jeho ženy Trudel. Do stavby zapojili priateľov, známych a remeselníkov z okolia.
Na poli za dedinou teraz do krajiny „svieti" vysoký nahý betónový monolit. Evokuje skôr sochu ako dom. Jeho hladkú fasádu pretína iba výrazný trojuholníkový vstup. Zblízka potom vidíte v betóne malé kruhové perforácie. Surový betón obaľuje mystický priestor, ktorý na návštevníka čaká vnútri.
Interiér je doslova vypálený. Na začiatku stavby bolo 112 smrekových kmeňov, z ktorých vytvorili kužeľ (stan). Následne ich vrstvu po vrstve prikrývali polmetrovými hrubými vrstvami liateho betónu. Hore ostal priezor von. Potom prišiel oheň. Tlejúci oheň tri týždne vypaľoval z betónu drevené kmene. Zhoreli a ostala po nich do betónu otlačená škrupinová štruktúra. Na podlahu vyliali olovo.
Reliéfne odtlačky kmeňov pripomínajú skameneliny z prehistorických čias, malé perforácie, cez ktoré do začierneného priestoru preniká denné svetlo spolu so žiarivým svetlíkom na vrchole navodzujú kontemplatívnu atmosféru gotických katedrál.
Svet a súčasnosť sa stráca. Je čas ponoriť sa hlbšie a vyletieť vyššie. Zumthorova architektúra je často spájaná s filozofom Martinom Heideggerom. Na jeho úvahy sa sám často pri písaní o architektúre odvoláva. Ako najdôležitejšie si pre seba v nich stanovuje nenahraditeľnosť osobnej skúsenosti a ľudskosť stavieb. Peter Zumthor si Pritzkerovu cenu prevezme 29. mája v Buenos Aires.
Autor: Ľubica Hustá