Prázdne miesto v najkrajšej záhrade

Aj keď jej choroba za posledný rok priniesla veľa utrpenia, nikto z jej priateľov si neuvedomil, že koniec môže byť tak blízko.

(Zdroj: JURAJ BARTOŠ)

Aj keď jej choroba za posledný rok priniesla veľa utrpenia, nikto z jej priateľov si neuvedomil, že koniec môže byť tak blízko.

Danuta Binderová, ktorá zomrela v minulých dňoch, bola človekom, ktorý potreboval spoločenstvo blízkych, umením a postojmi spriaznených ľudí. Vyhľadávala a pestovala si tento svet sebe vlastným a neopakovateľným spôsobom, ktorý niesol stopy jej varšavského domova.

„Najkrajšia“ záhrada v Bratislave, o ktorú sa manželia Binderovci takmer polstoročie starali, spolu s nevtieravou pohostinnosťou sa stali vyhľadávaným miestom stretnutí umelcov a milovníkov umenia. Ale nebol to len poľský prízvuk v Danutinej slovenčine, pestovaná mestská elegancia či vycibrený vkus, čo ju tak trochu robilo inou a cudzou v našom prostredí. Bolo to predovšetkým kultúrne zázemie Varšavy, ktorého sa nikdy nedokázala vzdať.

Keď začiatkom 60. rokov po absolvovaní varšavskej Akadémie výtvarných umení si predĺžila štúdium na pražskej UMPRUM-ke netušila, že Československo sa jej stane druhým domovom. So svojím budúcim manželom, sochárom Pavlom Binderom sa nakoniec usadila v Bratislave. Z rodného Poľska si priniesla dôležitý dar: vizuálnu skúsenosť s avantgardným umením.

Ak sa v 50. rokoch v bratislavských umeleckých kruhoch informácia o modernom umení začínala a končila reprodukciami Paula Cézana, tak vo Varšave či Krakove si avantgardu naďalej pestovali. Ako sa neskôr ukázalo, táto vizuálna pamäť nedovolila Binderovej splynúť so slovenským kultúrnym malomestom.

Aj keď v 60. rokoch v čase jej vstupu na výtvarnú scénu vládlo pre výtvarné umenie prajné obdobie, jej umelecká existencia od začiatku do konca bola v zásade osamotená a individualistická. Možno to bolo dané už len tým, že mala vo „veciach“ jasno. Hneď od začiatku siahla po tom vtedy najradikálnejšom, abstraktnom jazyku. Takmer celé 70. roky ukladala vedľa seba farebné plochy a línie do plochy štvorca na spôsob „rám v ráme“, ktoré jej poskytovali odpovede na to, čo v umení hľadala „slobodu v obmedzení“.

Do roku 1989 doma takmer nevystavovala. Jej tvorba bola príliš vzdialená predstavám socialistickej kultúry. A práve v čase „odloženia“ na okraj spoločenského diania Danuta a Pavol Binderovci viedli paralelný a paradoxne bohatý život v spoločenstve podobne postihnutých umelcov. Aj keď po roku 1989 sa jej diela objavili na mnohých výstavách a stali sa súčasťou zbierok českých, slovenských a poľských galérií, ešte vždy chýba ten jeden krok, aby bola plnohodnotne zaradená k Urbáskovi, Klimovi, Dobešovi - teda viditeľným reprezentantom slovenského abstraktného umenia.

Som presvedčená, že k tomu skôr či neskôr dôjde. Čo sa už vrátiť nedá, je Danutina prítomnosť pod rozkvitnutou marhuľou v najkrajšej bratislavskej záhrade.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 378
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 461
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 704
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 240
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 010
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 979
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 913
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 699
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 498
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Géza Röhrig spomína, že oscarového Saulovho syna pred dvoma rokmi na Berlinale nechceli.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop