Nové knihy

Filozofia pre hľadačov zaručených právd, kniha karikatúr i bard českej poézie.

Každému podľa chuti

Simone Weilová: Tiaž a milosť

Kalligram. Preklad Andrej Záthurecký.


V princípe jestvujú dva druhy filozofie. Tú prvú možno „filozofiou“ nazvať len s istým optimizmom a jej mystické blúznenie nakoniec neskončilo len teologizujúcimi mystikmi, ale trebárs i všetkými pohrobkami čudesnej fenomenológie či existencializmu. Tá druhá sa svojou striktnou racionalitou prepracovala na pokraj vedy, ba až do takej miery, že jej logickým a metavedeckým traktátom už „bežní“ kaviarenskí filozofi vo svojich sklených zámkoch nerozumejú.

Kým však tí prví vravia pekné veci o ničom, tým druhým takmer nikto nerozumie. Tí prví sú však horší, pretože sľubujú vysvetlenia podávané ako vrecúškové polievky. Francúzska mystička a vraj i filozofka Simone Weilová je takýto prípad. Aspoň podľa knihy Tiaž a milosť.

Vo svojich tvrdeniach sa dokázala inšpirovať (novo)platonizmom, akýmsi šlendriánskym kresťanským mysticizmom a gnosticizmom, postschopenhauerizmom i ľavicovými ideálmi. Niektorým sa to bude zaiste páčiť. A niektorých rozosmeje, každému podľa chuti. Tiaž a milosť Simone Weilovej, ktorá občas používala i meno Emile Novis, je však podnetné čítanie. V istom zmysle.

Kto je väčší zbojník?

Fedor Vico: Dereš ...a nikdy inak

Vydavateľstvo Anna Nagyová v spolupráci s Pivnou galériou. Prešov.


„Ja bohatým beriem a chudobným dávam,“ hrdo hovorí zbojník Jurko švárnej slovenskej deve. „Ja dávam len bohatým,“ odtuší ona prekvapenému národnému hrdinovi a chystá sa nastúpiť do zjavne buržoázneho automobilu.

Tento dialóg z kresby Fedora Vica bol pred štyridsiatimi rokmi dosť vychytený a svoje čaro si zachoval dodnes. Pochádzal zo série Dereš, ktorá sa z časopisu Roháč prepracovala až do rovnomennej knižnej podoby, no tá si svoju slávu príliš neužila.

Neúprosne satirický Vico sa stal po nástupe normalizácie v šesťdesiatom deviatom roku výrazne nepohodlným karikaturistom, a tak bola knižka zošrotovaná.

Jej dnešná verzia obsahuje popri pôvodných kresbách (a tiež textoch, fotografiách a ďalších dobových dokumentačných materiáloch a sprievodnom texte autorovho brata Miroslava) aj nové, v ktorých sa kedysi neohrozený Juraj Jánošík dostáva do konfrontácie s meniacimi sa pomermi a ich neduhmi. „Ale veď nás nikto neupozornil, že bohatým sa už brať nesmie.“

A priam ľútosť vyvolá obraz, ako svojej družine číta zo zahraničnej tlače o malom národe v srdci Európy, kde jeden je väčší zbojník ako druhý.

Hlava s otáznikmi

Ivan Wernisch: Hlava na stole

Občianske združenie Slniečkovo, Prešov. Preložil Erik Jakub Groch.


„Až vyrastie, bude námorníkom,“ končí sa kratučké predstavovanie autora na obálke. Prečo nie, pri množstve povolaní, ktoré tento 67-ročný bard českej poézie vystriedal, to nie je nevtipné. Že tam nie je zmienka ani takmer o tridsiatich knihách, ktoré Wernisch napísal, dá sa obhájiť tým, že je to básnik aj u nás notoricky známy.

Z núkajúcej sa diskusie o tom, či ho potom treba prekladať do slovenčiny, stojí určite na strane „áno“ argument, že sa tým ponúka čitateľovi potešenie z porovnávania prekladu s originálom. Zhodou okolností práve v prípade Hlavy na stole, keďže patrí k Wernischovým „jednoduchším“ textom, porovnávanie nesprevádza mimoriadne vzrušenie ani objavovanie neznámych jazykových fajnovostí. Zato prináša poznanie, že z originálu chýbajú v slovenskej verzii viaceré básne, čo je pochopiteľné limitovaným rozsahom tejto sympatickej zošitovej jednoeurovej edície. Len sa to tam akosi patrilo napísať.

Wernisch však vždy poteší, aj v slovenčine, aj s týmito výhradami.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 297
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 12 940
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 104
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 671
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 374
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 734
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 496
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 445
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 263
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 931

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéfka Bielej noci: Museli sme vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Neprehliadnite tiež

Radšej pije ako rozpráva. Aki Kaurismäki nakrútil film roka

Európa vznikla na falošnej idei, hovorí. V kinách má skvelý film Druhá strana nádeje.

Šéfka Bielej noci: Museli sme ľuďom vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.