BRATISLAVA. Radi by ste k obľúbenému filmu priradili ďalšie, čo sa mu podobajú? Dobrá rada má cenu zlata, obzvlášť na internete. Odporúčaní sú tam tony, ale ich kvalita je kolísavá.
Prevratné technológie ako triediť zábavný obsah ponúkajú viaceré webstránky.
Aj filmy majú gény
„Je to ako hľadať ihlu v kope sena," povedal o snorení na webe pre server Latimes Blogs Stuart Skorman, jeden zo zakladateľov portálu ClerkDogs. Zlepšovák, s ktorým prišiel, považuje za nový a zábavný.
Funguje to jednoducho: zadáte meno svojej srdcovky a prehŕňate sa tipmi. Na výber sú filmy toho istého režiséra, také, čo sú viac sexi, politickejšie, menej podvratné alebo tie s podobným príbehom.
Aj v tomto prípade sú za všetkým gény. Z tisícov snímok z databázy má každá vlastný „genóm" s desiatkami vlastností. Sledovaná je hĺbka charakterov, miera čierneho aj suchého humoru, prípadne to, či vás film dojme k slzám, alebo či je taký zlý, až je kultový. Môžete si aj nechať vyhľadať snímku presne na mieru vášho vkusu.
Testom v našej redakcii prešiel ClerkDogs na výbornú. Dôvodom možno je, že viac než algoritmom verí ručnej práci. Tými, kto filmy triedi a boduje, sú ľudia z mäsa a kostí, bývalí pracovníci videoték. S poradenstvom majú prax a zvládnu aj také umelecké kusy, v ktorých ide o jedinečnú výpoveď a až v druhom rade o žáner.
Pravdu majú masy
Dav, a nie odborníci, má vždy pravdu, tvrdia vynálezcovia služby Nanocrowd. Ich novinkou sú minižánre zložené z trojice slov. Napríklad, film 2001: Vesmírna odysea Stanleyho Kubricka spadá pod žáner „ľudstvo-technológia-filozofické". Prívlastky pochádzajú z tisícov komentárov filmových fanúšikov, roztrúsených na internete.
Nanocrowd ich analyzuje, pričom sa riadi demokratickou zásadou: žiadni editori, žiadni kritici! Slabinou je zatiaľ chudobná databáza. Jedno však užívatelia oceňujú - stránka si vie rady aj so záplavou snímok z indického Bollywoodu.
Obe služby sú na webe zdarma, bez nutnosti registrácie. Stále však platí, že získať tip je jedna vec a mať film poruke druhá. „Môže to byť frustrujúce. Hľadáte dobré rady, len aby ste zistili, že nič z nich nie je k dispozícii," myslí si o webových poradniach mediálny analytik Mike McGuire.
Sú aj kritici, ktorí nabádajú, aby sme menej verili škatuľkám. Niet nad vlastný názor, hovoria.