Koloman Cích patril k oficiálnym fotografom Slovenského štátu a je možné ho zaradiť do zakladateľskej generácie slovenského fotožurnalizmu. Hoci sa na scéne objavuje až v závere druhej svetovej vojny, vstupuje na ňu pomerne razantne a to predovšetkým svojou znalosťou avantgardných prístupov pri fotografovaní. Autor volí výrazné diagonálne línie, vtáčiu perspektívu, opakovanie akoby jedného motívu na zábere.
Na fotografii sledujeme slávnostné defilé slovenského vojska na Vajnorskej ulici v Bratislave pri príležitosti jubilejných osláv štátneho sviatku. Fotografia vznikla 14. marca 1944 v deň piateho výročia vzniku Slovenského štátu. Slovenské vojsko pochoduje v šíkoch popred tribúnu s vysokými ústavnými a cirkevnými činiteľmi štátu.
Defilé kopírujú rady vojenských hodnostárov, muzikantov, ako aj široké masy zvedavcov situovaných v jasne vymedzenom teritóriu. Poriadok v hierarchickom umiestnení všetkých účastníkov podujatia tvorí základ pre jasné definovanie a čítanie jednotlivých polí na fotografii. Pri správnej voľbe záberu sa na obraze znásobuje demonštrácia sily a moci.
Vládou organizované podujatia neustále potvrdzovali opodstatnenosť vzniku Slovenského štátu, jeho účasť na druhej svetovej vojne po boku nemeckej armády a tento tlak sa do istej miery stupňoval v závere jeho existencie. V čase, keď sa verejná mienka obyvateľstva pod vplyvom hrôz druhej svetovej vojny postupne menila.
Fotografia má však ešte jeden rozmer, ktorý poukazuje na dva svety kontrastne postavené voči sebe.
V zadnom pláne sa nachádza veľmi kvalitná funkcionalistická architektúra, komplex budov tzv. sociálneho bývania nazvaného Nová doba (1932) od architekta židovského pôvodu Fridricha Weinwurma. Ľavicovo orientovaný Weinwurm bol v roku 1941 uväznený v Ilave, neskôr za záhadných okolností tragicky zomiera.
Autor: Bohunka Koklesová