Hlboké vrásky komunistického systému

Bola bohémkou, umelcov ľúbila nielen platonicky. Jej príbeh mohol byť príbehom ženy, ktorá sebecky vášnivo túžila žiť, jej trpký koniec osobnou tragédiou človeka, ktorý podľahol svojim slabostiam.

Zita Furková v Červenej princeznej.(Zdroj: ANDREJ BALCO)




Lenže život Galiny Brežnevovej nemôže zostať privátnou záležitosťou. Dcéra dlhoročného generálneho tajomníka ústredného výboru strany v ZSSR nemôže byť súkromnou osobou.

Silný príbeh

Hoci si vyslúžila povesť l'enfant terrible a do istej miery sa aj bránila nenalinkovaniu svojho života, nebolo v jej silách opustiť štruktúry, prepych a výnimočné postavenie. Nikdy nevstúpila do strany - mohla si to dovoliť. Nikdy formálne nepykala za svoje činy – jej odsúdenie si zas nemohli dovoliť iní.

Tvorcovia inscenácie Divadla Astorka Korzo ´90 dobre vycítili, že tento príbeh Brežnevovej dcéry je divadelný, a nielen preto, že viacero z jej partnerov malo niečo spoločné s divadlom.

Zo zničenej tváre tejto ženy môžeme čítať hlboké vrásky celého systému.

Autorovi hry Petrovi Pavlacovi sa podarilo vykresliť hlavnú postavu viacrozmerne, s tragikou i s vtipom. Zita Furková nepodľahla lákaniu pridávať postave viac expresívnosti, ako by bolo dôveryhodné. Jej výkon je sugestívny a emotívny, zároveň však zostal triezvy a presný.

Pavlac však nenapísal monodrámu. Hlavnej postave asistuje na scéne aj filmár Oleg, ktorý sa pokúša nakrútiť o Brežnevovej film.

Jeho motivácia je profesionálna, ale aj osobná. Ako syn človeka prenasledovaného režimom sa chce pomstiť zverejnením krutej pravdy jednej z predstaviteliek režimu. Keď však v jednej chvíli prestáva byť uskutočnenie dokumentu reálne, stráca táto postava svoj jasný cieľ.

Marián Labuda ml. našiel aj v tejto nekomediálnej polohe istú nástojčivosť a flexibilitu. Tretia postava na scéne – vnučka Gaľa, ktorá sa ku Galine tajne nasťahovala - mala ešte menej vypracovanú líniu. Autor síce správne cítil, že trojuholník na scéne môže poskytnúť viaceré variácie vzťahov, zostali však len naznačené.

Vzťah vnučky a babičky nebol veľmi dôveryhodný, odchod Gale zostal bez katarzie, jej návrat na scénu v rámci dopovedania Galininho života zas priveľmi ilustratívny. Kristína Turjanová nedostala šancu prejaviť sa inak ako v polohe ironizujúcich výčitiek.

Domáce video

Hra je sériou zaujímavých obrazov, nie skladačkou s dobre vypointovanou zápletkou. Jej klipovitosť podporilo aj využite filmovej klapky, ktoré však v kontexte akéhosi „domáceho videa“ pôsobilo trochu umelo. Samoúčelne vyznela sekvencia s bábkami, iné snahy o zdivadelnenie textu dopadli lepšie.

Impozantnou je však fotografia Andreja Balca využitá v bulletine, ale aj na scéne, opäť vynikajúca bola aj maska Juraja Steinera. Kostýmy Jany Hurtigovej by dokázali hrať aj samy osebe, solídny výsledok podporil aj účelný výber hudby.

Astorka ponúkla divákom kus inteligentného, užitočného divadla. Furkovej portrét diabolskej ženy je poučný v každej dobe.

Recenzia / divadlo

Divadlo Astorka-Korzo ´'90 Bratislava

Peter Pavlac: Červená princezná

Dramaturgia: Zuzana Bakošová - Hlavenková.

Scéna: Erika Gadušová

Hudba: Silvia Michalidesová.

Kostýmy: Jana Hurtigová.

Réžia: Patrik Lančarič.

Hrajú: Zita Furková, Marián Labuda ml., Petra Vajdová / Kristína Turjanová.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 677
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 946
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 374
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 758
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 418
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 047
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 659
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 627
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 528
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 239

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa v cieli pýtal: A kto dnes vyhral?

Prvý deň v Alpách nepriniesol žiadne zmeny.

KOŠICE KORZÁR

Súd v Budapešti súhlasil so žiadosťou Varholíkovej o prepustenie na slobodu

Slovenka si odpykáva v Maďarsku trest.

Neprehliadnite tiež

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že už je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom, scenáristi zvažujú, ako ho uchopia.

Adorujú Putina, spievajú v uniforme. Prečo bude takáto kapela na Slovensku?

V Bratislave sú plagáty v azbuke. Organizátorov koncertu je ťažké vypátrať.

O knihách

Daniel Majling: Človek by dnes musel byť veľmi apatický, aby nebol naštvaný

Väčšina ľudí dnes arsertivitu a osobnosť len predstiera a idú do mnohých zbytočných sporov nie z presvedčenia