SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Hlboké vrásky komunistického systému

Bola bohémkou, umelcov ľúbila nielen platonicky. Jej príbeh mohol byť príbehom ženy, ktorá sebecky vášnivo túžila žiť, jej trpký koniec osobnou tragédiou človeka, ktorý podľahol svojim slabostiam.

Zita Furková v Červenej princeznej.Zita Furková v Červenej princeznej. (Zdroj: ANDREJ BALCO)




Lenže život Galiny Brežnevovej nemôže zostať privátnou záležitosťou. Dcéra dlhoročného generálneho tajomníka ústredného výboru strany v ZSSR nemôže byť súkromnou osobou.

Silný príbeh

Hoci si vyslúžila povesť l'enfant terrible a do istej miery sa aj bránila nenalinkovaniu svojho života, nebolo v jej silách opustiť štruktúry, prepych a výnimočné postavenie. Nikdy nevstúpila do strany - mohla si to dovoliť. Nikdy formálne nepykala za svoje činy – jej odsúdenie si zas nemohli dovoliť iní.

Tvorcovia inscenácie Divadla Astorka Korzo ´90 dobre vycítili, že tento príbeh Brežnevovej dcéry je divadelný, a nielen preto, že viacero z jej partnerov malo niečo spoločné s divadlom.

Zo zničenej tváre tejto ženy môžeme čítať hlboké vrásky celého systému.

Autorovi hry Petrovi Pavlacovi sa podarilo vykresliť hlavnú postavu viacrozmerne, s tragikou i s vtipom. Zita Furková nepodľahla lákaniu pridávať postave viac expresívnosti, ako by bolo dôveryhodné. Jej výkon je sugestívny a emotívny, zároveň však zostal triezvy a presný.

Pavlac však nenapísal monodrámu. Hlavnej postave asistuje na scéne aj filmár Oleg, ktorý sa pokúša nakrútiť o Brežnevovej film.

Jeho motivácia je profesionálna, ale aj osobná. Ako syn človeka prenasledovaného režimom sa chce pomstiť zverejnením krutej pravdy jednej z predstaviteliek režimu. Keď však v jednej chvíli prestáva byť uskutočnenie dokumentu reálne, stráca táto postava svoj jasný cieľ.

Marián Labuda ml. našiel aj v tejto nekomediálnej polohe istú nástojčivosť a flexibilitu. Tretia postava na scéne – vnučka Gaľa, ktorá sa ku Galine tajne nasťahovala - mala ešte menej vypracovanú líniu. Autor síce správne cítil, že trojuholník na scéne môže poskytnúť viaceré variácie vzťahov, zostali však len naznačené.

Vzťah vnučky a babičky nebol veľmi dôveryhodný, odchod Gale zostal bez katarzie, jej návrat na scénu v rámci dopovedania Galininho života zas priveľmi ilustratívny. Kristína Turjanová nedostala šancu prejaviť sa inak ako v polohe ironizujúcich výčitiek.

Domáce video

Hra je sériou zaujímavých obrazov, nie skladačkou s dobre vypointovanou zápletkou. Jej klipovitosť podporilo aj využite filmovej klapky, ktoré však v kontexte akéhosi „domáceho videa“ pôsobilo trochu umelo. Samoúčelne vyznela sekvencia s bábkami, iné snahy o zdivadelnenie textu dopadli lepšie.

Impozantnou je však fotografia Andreja Balca využitá v bulletine, ale aj na scéne, opäť vynikajúca bola aj maska Juraja Steinera. Kostýmy Jany Hurtigovej by dokázali hrať aj samy osebe, solídny výsledok podporil aj účelný výber hudby.

Astorka ponúkla divákom kus inteligentného, užitočného divadla. Furkovej portrét diabolskej ženy je poučný v každej dobe.

Recenzia / divadlo

Divadlo Astorka-Korzo ´'90 Bratislava

Peter Pavlac: Červená princezná

Dramaturgia: Zuzana Bakošová - Hlavenková.

Scéna: Erika Gadušová

Hudba: Silvia Michalidesová.

Kostýmy: Jana Hurtigová.

Réžia: Patrik Lančarič.

Hrajú: Zita Furková, Marián Labuda ml., Petra Vajdová / Kristína Turjanová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 150
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 690
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 698
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 431
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 256
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 878
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 861
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 427
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 579
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 558
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Tomiris (10 r.) sediac medzi dvoma starými mamami, jednou
z Ruska a druhou z Kazachstanu, Tomiris hovorí plynulo oboma jazykmi
Borat.
Adam Sandler. Pýta si 15 miliónov dolárov za film vopred.

Vo veku 86 rokov zomrela beatnická poetka Diane di Prima

Diane di Prima napísala štyri desiatky kníh a jej diela boli preložené do dvadsiatich jazykov.

Ilustračné foto.