SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik

Asi už nevieme tvoriť bez cien

O tom, akú motiváciu potrebuje divadlo, rozpráva režisér a divadelník JÁN ŠIMKO. Inscenácia hry Kebab v jeho réžii dnes otvára piaty ročník Festivalu Nová Dráma.

Ján Šimko (1976) vyštudoval divadelnú vedu na Vysokej škole múzických umení a psychológiu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. V rokoch 1999 až 2005 pôsobil v divadelnom združení MUT v Prahe. Momentálne vedie združenie TUCET a  spolupracuje s divadlamJán Šimko (1976) vyštudoval divadelnú vedu na Vysokej škole múzických umení a psychológiu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. V rokoch 1999 až 2005 pôsobil v divadelnom združení MUT v Prahe. Momentálne vedie združenie TUCET a spolupracuje s divadlam (Zdroj: ARCHÍV AUTORA)

O tom, akú motiváciu potrebuje divadlo, rozpráva režisér a divadelník JÁN ŠIMKO. Inscenácia hry Kebab v jeho réžii dnes otvára piaty ročník Festivalu Nová Dráma.

Vaše dve inscenácie, ktoré sa uvádzajú v rámci festivalu Nová Dráma, videli nedávno aj návštevníci festivalu IETM. Je to preto, že divadelný svet u nás je malý?

„Obidva festivaly sú výberové a obidva mali odlišné výberové komisie, ktoré rozhodovali, podľa akého kľúča hry nominujú. Každý z festivalov má iný profil. Nová Dráma je úzko zameraná na inscenácie drám, napísaných po roku 1990, ktoré vznikli v uplynulej sezóne.“

Je dobré, že je Nová Dráma taká vyhranená?

„Je to v európskom kontexte pomerne ojedinelý festival, podobne vyhranený poznám len z Ruska. Spomínam si na prvý ročník Novej Drámy, bol veľmi príjemný v tom, že nebol súťažný. Vládla príjemnejšia atmosféra, lebo sa tu celkom neformálne stretli divadlá z celého Slovenska, ktoré inscenovali nejakú súčasnú hru. Potom sa štatút festivalu zmenil na súťažný, pretože organizačný štáb chcel obrátiť pozornosť slovenských divadiel na súčasnú drámu.“

Je to pre divadlá nepríjemnejšie?

„Získať cenu je pre každé divadlo príjemné a účel svätí prostriedky. Mne sa to zdá zbytočné, najzdravšie bude, keď tá cena stratí svoje opodstatnenie. Ale možno už nevieme tvoriť a pracovať bez cien.“

Písanie nových, ešte neinscenovaných dramatických textov, ktoré tiež súťažia, je odmeňované aj finančne. Čo si myslíte o tejto motivácii?

„Bohužiaľ, takto sú autori naozaj motivovaní. Keďže divadlá si hry neobjednávajú, veľa iných motivácií písať ani nemajú. Faktom je, že za roky existencie festivalu sa začalo písať viac hier a divadlá naozaj začali viac uvažovať o ich inscenovaní. Dovtedy nebola takmer žiadna vôľa. Ani teraz to nie je samozrejmé, ale je to lepšie.

Prečo to má byť samozrejmé?

„Súčasné hry najlepšie podávajú správu o človeku a spoločnosti tu a teraz. Ak sú dobre napísané a inscenované. Aby to tak bolo, treba zvýšiť úroveň uvažovania o dramaturgii divadiel, nechať autorov písať pre javisko a divadelníkov nachádzať nové inscenačné prostriedky, ktoré vyjadria súčasné problémy a pocity. Je to dlhodobý kultivačný proces a my sme naozaj v úplných začiatkoch.


Súčasné hry najlepšie podávajú správu o človeku a spoločnosti tu a teraz. Ak sú dobre napísané a inscenované.

Až neskôr si ľudia z rôznych divadiel na platformách ako festivaly budú prirodzene chcieť vymieňať skúsenosti s inými kolegami. Ale to až niekedy potom, ako ľudí v divadlách, platených z verejných zdrojov, začne baviť ich práca a začnú sa zaujímať o to, čo sa deje v iných divadlách, vo svete a prípadne v súčasnej dráme. Od takéhoto stavu sme ešte veľmi ďaleko. Existuje zopár výnimiek, ale tie v tomto prípade naozaj nijako nemenia obraz.“

Prečo?

„Problém je podľa mňa v tom, že v divadlách nenastala stimulujúca generačná obmena. A najmä v tom, že funkčné obdobie vedení divadiel nie je časovo obmedzené ako inde, napríklad aj v Česku. Napríklad mesto Praha vypisuje každé štyri roky konkurz na vedenie divadiel, uchádzači musia svoj program obhájiť pred odbornou komisiou a dokonca aj verejne, na takzvanom verejnom vypočutí. Zriaďovateľ stanovuje na základe projektu presné rozpočtové aj dramaturgické parametre. Potom sa nemôže stať, že konkurz vyhráte s umeleckým programom a po polroku skončíte pri komerčnej zábave s odôvodnením, že ju predsa ľudia chcú a chodia na ňu.

Vaše dve inscenácie vznikli v rozličných prostrediach - jedna pri Divadelnom ústave, druhá v košickom Štátnom divadle. Aký je rozdiel vo vašom prístupe?

„Tie dve veci sú veľmi odlišné. Petržalské príbehy v Štúdiu 12 vznikli ako autorská inscenácia. Pociťoval som obrovskú slobodu pri hľadaní finálneho výsledku. Hra Kebab bola voľbou pre Štátne divadlo v Košiciach. Vychádzal som z veľmi konkrétneho zadania - vytvoriť inscenáciu, ktorá pritiahne mladého diváka. Tam je síce moja sloboda okresanejšia, ale mohol som sa venovať výlučne režijnej práci. Na to je systém v takýchto divadlách pochopiteľne zriadený. V niečom je to pohodlnejšie.“

V čom?

„Ráno vás čaká na skúške inšpicientka, šepkárka, technika, scéna. Divadlo zabezpečí rozmnoženie textov, pranie kostýmov, upratanie scény, predaj lístkov, plagáty. To všetko si v prípade nezávislého autorského počinu musíte zariadiť sami. Prejaví sa to aj na výsledkoch – v nezávislom prostredí vznikajú projekty, zaujímavé skôr konceptom či nápadom, v repertoárovom divadle je priestor pre detailnú režijno-hereckú tvorbu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  1. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  2. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  3. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  4. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  5. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  6. Verejné hlasovanie rozhodne o najkrajšej obnovenej pamiatke
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozlúskne verejné hlasovanie
  8. Opäť máme možnosť hlasovať o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 533
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 666
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 947
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 068
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 669
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 448
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 271
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 149
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Peter Krivda Soliwarski: Michal Studený v Galérii Čin Čin
  2. Milan Buno: Najväčšie záhady a mystériá Slovenska | 7 knižných tipov
  3. Peter Krivda Soliwarski: Fero Hauskrecht v Stredoeurópskom dome fotografie
  4. Alexander Hričko: Bláznivá feministka, alebo svetoznáma umelkyňa?
  5. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  6. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  7. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  8. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 111
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 500
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 113
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 481
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 760
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 502
  7. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 2 449
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 353
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu