George Duke: Boli sme prvými detektívmi

S hviezdou zajtrajšieho festivalu One Day Jazz v Bratislave o rozdieloch medzi hudbou kedysi a dnes.

George Duke (1946) – americký klavirista, skladateľ a producent. Hudbe prepadol ako štvorročný na koncerte Duke Ellingtona. Spolupracoval s džezovými ikonami ako Al Jarreau či Sonny Rollins, ale aj s Frankom Zappom. Na sólovej dráhe začal smerovať viac k(Zdroj: HEADS UP)

Hrával s velikánmi džezu, ale napríklad aj s Frankom Zappom. Svetoznámy americký hudobník GEORGE DUKE pred zajtrajším koncertom na One Day Jazz festivale v Bratislave obetoval niekoľko minút na telefonický rozhovor.

Hudobný odkaz mnohých vašich spoluhráčov - Jeana-Luca Pontyho, Stanleyho Clarka alebo Franka Zappu - je dodnes aktuálny. Prečo ponúka súčasná scéna minimum novátorskej hudby?
„Súčasný stav džezu alebo funkovej hudby nepovažujem za bezvýchodiskový, aj keď k priekopníckym počinom dochádza skutočne zriedkavejšie ako za mojich mladíckych čias. Problémom je skôr uponáhľanosť a zaneprázdnenosť; ťažko dnes môžem hrávať so Stanleym Clarkom alebo Pontym, keď každý z nás šéfuje vlastnej kapele. Určite by však bolo skvelé vrátiť sa aspoň nakrátko k starým zostavám - pozrite sa na minuloročný reunion Return to Forever. Bol to obrovský zážitok nielen pre pamätníkov. Určite by sa našlo publikum aj pre spomienkové projekty s Pontym, Clarkom alebo Billym Cobhamom."

Váš prejav poznamenali vplyvy gospelu, hardbopu, souljazzu, progresívneho rocku, funky hudby. Ako by ste opísali hudbu, ktorú hrá George Duke?
„(Smiech) „Mám opísať vlastnú hudbu? Typickým jedlom neworleanskej oblasti bola polievka gumbo, ktorá vznikla zmiešavaním mnohých ingrediencií. Predpokladám, že viaceré kultúry poznajú jedlo pripravené zo surovín, ktoré máte práve v chladničke a ktoré jednoducho hodíte do hrnca. Podobne je to s mojou hudbou - nezáleží na tom, ako ju pomenujete, pretože štýlovosť je nepodstatná. Z hudby, ktorú hrám, sa potrebujem úprimne tešiť. Nehľadajte za tým nič iné."

V 70. rokoch ste koncertovali s rôznorodými zoskupeniami - Jean-Luc Ponty Experience, Mother of Invention Franka Zappu, Cannonballom Adderleym. Čo vás lákalo prekračovať džezové a rockové bariéry?
„Boli sme ako detektívi, ktorí sa pustili po stope skôr, ako ju zavetrili iní. Nesnažili sme sa kalkulovať s úspechom, zanechali sme overené postupy a často skočili po nových veciach. Rock sme prepájali s džezom, brazílskou hudbou a keď na nás zapôsobil indický folklór, neváhali sme použiť aj ten. Boli sme hrnčiarmi premiešavajúcimi kúsky rozličnej hliny, a to bola mantra, ktorú opakovala moja generácia. Napriek členstvu vo veľkej hudobnej famílii som však rozprával vlastným jazykom. Podarilo sa mi ostať samým sebou, čo bolo rovnako dôležité v 70. rokoch, ako aj dnes."

Akým spôsobom dnes komponujete?
„Pri Everyday Hero, ktorá bola prvou skladbou pripravovaného albumu, som mal v hlave basovú linku aj základnú predstavu o melódii a jednoduchej harmonickej štruktúre. Túto predstavu o rytmickej figúre v progresívnom duchu na spôsob starých funkových Sly & The Family Stone som predložil bubeníkovi Ronovi Brunerovi. Výsledkom bol komplex zložený z viacerých, no v skutočnosti veľmi prirodzene znejúcich rytmických zložiek. Vzdušnosť a „nadupanosť" skladby je zásluhou mojej rytmickej sekcie, mimochodom rovnakej, akú so sebou priveziem aj na Slovensko."

Na aktuálny album Dukey Treats ste si pozvali elitných džezových hudobníkov aj rapperov. Ako sa vám ich podarilo dať dokopy?
„Sú to všetko moji priatelia a každý z nich je výraznou osobnosťou. Milujem hudobníkov, ktorí dokážu nielen brať, čo im ponúkam, ale prinášajú aj vlastné ingrediencie. Na takto pripravenej hostine si všetci viac pochutíme."

Koncom 90. rokov ste vydali úspešný inštrumentálny album After Hours s podtitulom For lovers only. Bol tento uhladený projekt miernejším variantom Georgea Duka?
„Cítil som potrebu spraviť priamočiarejšiu hudbu, ktorá by vás neťahala na parket, ale ktorú si dokážete pustiť vo chvíli, keď po ťažkom dni za sebou zavriete vchodové dvere. Nahrať pohodový album a ostať pritom Georgeom Dukom bolo veľkou výzvou. Tento chilloutový projekt bol pre mňa dôležitým medzníkom."
Kapelníci funkových alebo jazzrockových zoskupení sú zväčša gitaristami, saxofonistami alebo spevákmi.

Neprekážalo vám, že ste ako hráč na klávesové nástroje stáli na pódiu skôr v úzadí?
„Bola to v prvom rade moja voľba (smiech). Niekoľkokrát sme sa o tom bavili s basgitaristom Stanleym Clarkom a zhodli sa na tom, že naše nástroje sú jednoducho naším osudom. Klávesy sú podobne nenápadným nástrojom mimo centra diania a ich hráči sa zväčša krčia vzadu na pódiu. Preto som začal používať klávesy zavesené na krku na spôsob gitary, vďaka ktorým som sa dostal bližšie k poslucháčom. Džezovým dejinám však kraľovali klaviristi sediaci za koncertným krídlom..."

Čo budete hrať na bratislavskom koncerte?
„Koncertný program bude prierezom rôznymi obdobiami mojej kariéry - okrem „oldschoolových" vecí budeme hrať džez a fusion. Pokiaľ bude k dispozícii koncertné krídlo, určite predvediem set akustických skladieb. Ako špecialitu chystáme poctu Frankovi Zappovi. Bude to pestrý koncert."

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  3. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  4. Jednoducho “wau" !
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  1. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  2. Jednoducho “wau" !
  3. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  4. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  5. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  6. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  7. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  8. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  10. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 371
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 035
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 991
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 482
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 438
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 434
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 415
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 216
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 1 012
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 902

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hlávkovej prípad stojí, Ficove kroky proti korupcii by jej nepomohli

Polícia korupčné prípady podľa prokuratúry nezvláda riešiť a ľudia jej neveria.

PLUS

Má dvadsaťpäť a cudzie srdce. Dnes už vie, aké to je

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

ŽENA

Vedkyňa, ktorá skúma sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus

V laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Človek sám rozhodne o tom, či prežije. Schwarzenegger teraz naozaj zachraňuje svet

Bývalý guvernér má za sebou dobrodružstvo pod vodou.

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.