„Fyzikovi Leonardovi Vetrovi udrel do nosa pach spáleného mäsa a bolo mu jasné, že je jeho vlastný.“ Takto sa začína kniha Anjeli a démoni.
BRATISLAVA. Návod na súčasný bestseler je jednoduchý: kváziintelektuálne hádanky, erotické iskrenie i odhaľovanie nejakého tajomného a predovšetkým kresťanského sprisahania.
Napätie alebo nuda?
Dan Brown je zručný remeselník. Jeho román Da Vinciho kód tieto ingrediencie namiešal v správnom pomere. Pridala sa k tomu mediálna kampaň na hranici hystérie i nešťastná reakcia Vatikánu. Ak to vyšlo raz, prečo by nemohlo znova? V Columbia Pictures sa preto rozhodli sfilmovať ďalšiu Brownovu knihu.
Kniha Anjeli a démoni, ktorú inak Brown napísal o tri roky skôr ako Da Vinciho kód, sa na najslávnejšie spisovateľovo dielo podobá: rovnaká schéma, podobná zápletka. Znova sa objavuje akési tajné spoločenstvo, ktoré stojí za oponou a posúva postavičky. Problémom však je, že nie vždy to, čo funguje v knihe, funguje aj na plátne.
Dan Brown píše žánrové knihy. Plážové trilery zaujmú na dovolenke v Chorvátsku, najmä ak sú dobre napísané. Keď sa však do kín dostal filmový prepis Da Vinciho kódu, bolo to „umelecké" fiasko.
Film však zarábal, preto ho tu máme znovu, len v červenom kardinálskom habite. Roberta Langdona, profesora religionistiky a symboliky, si znovu zahral Tom Hanks, pôvabnú Audrey Tautou však nahradila Izraelčanka Ayelet Zurer. Priorstvo Sionu zastúpilo podobne tajomné spoločenstvo iluminátov a Rosslynskú svätyňu vymenili priamo za Vatikán.
Ježiša nahradila fyzika
Kým v prvom filme dejom hýbal vzťah medzi Ježišom Kristom, Máriou Magdalénou, ich prípadnými deťmi a strážcami tohto tajomstva, do Anjelov a démonov si Dan Brown požičal kvantovú mechaniku. K tomu voľbu pápeža, obvinenie z otravy toho predchádzajúceho i neskutočne gýčový záver s vyskakovaním z vrtuľníka. Kniha Anjeli a démoni sa prakticky končí, ako keď skombinujete béčkového Stevena Seagala s MacGyverom.
Da Vinciho kód pritom ťažil z pózy, keď svoje tvrdenia vydával za podložené historickými prameňmi. Podobne pracuje Brown aj v Anjeloch. Ilumináti skutočne jestvovali, aj keď pôvodné bratstvo pravdepodobne fungovalo len pár rokov. Film sa tiež spolieha, že hra na akýchsi slobodomurárov pritiahne divákov do kín. Ľudia milujú tajomstvá, niektorí i presvedčenie, že celý svet riadi nejaká vyvolená elitná skupinka.
Možno toto je kľúč k čítaniu Brownových diel i k sledovaniu ich filmových verzií. Treba na ne hľadieť ako na fantastiku, ktorá sa odohráva v paralelnej realite, ktorá s tou našou len tak trocha susedí. Vtedy možno prežiť aj niekoľkometrový pád bez padáka. Zato s plachtou na zakrývanie skla.