SME

Da Vinciho skvost čistili dvadsať rokov

Najznámejšie dielo renesančného génia sa takmer stratilo. Zachránili ho renomovaní reštaurátori

Tri okná za Kristom, apoštoli v skupinkách po troch. Trojka je v kresťanstve symbolom Boha v troch osobách.Tri okná za Kristom, apoštoli v skupinkách po troch. Trojka je v kresťanstve symbolom Boha v troch osobách. (Zdroj: WIKIMEDIA)

Mnohí považujú tých 40 štvorcových metrov za najzásadnejší umelecký počin talianskej renesancie. Leonardo da Vinci namaľoval svoju predstavu Kristovej poslednej večere na suché múry milánskeho konventu, do ktorých sa už po pár rokoch od dokončenia zahryzol zub času aj ľudská bezohľadnosť. To, čo maľbe vzalo päť storočí vlhkosti, špiny a vandalizmu, dokázali vrátiť renomovaní reštaurátori za 21 rokov. Pred desiatimi rokmi, 28. mája 1999, sprístupnili zreštaurované veľdielo Leonarda da Vinciho v refektári Santa Maria delle Grazie v Miláne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Posledná večera

Veľkosť obrazu: 4,6 m x 8,8 m

Miesto: refektár Santa Maria delle Grazie v Miláne

Technika: mastná tempera (ľanový olej a vajce)

Namaľovaný: 1494 až 1498

Objednávateľ: milánske knieža Ludovico Sforza

Počet reštaurovaní: 7 v období rokov 1726 až 1954

Najväčšie reštauračné práce: od roku 1978 do roku 1999 pod vedením Pininy Brambilly Barcilonovej

Zahmlievalo sa jej pred očami a v krku a pleciach sa hlásila permanentná ostrá bolesť. Celé dni trávila na nohách, zohnutá nad obrovským zväčšovacím sklom. V tých lepších dňoch sa jej podarilo vyčistiť plochu veľkú asi ako jednoeurovka a objaviť nejaký pôvodný originálny detail. Inokedy nenašla nič.

„Toto je tá najkomplikovanejšia práca svojho druhu v celom Taliansku, ak nie vo svete,“ povedala v roku 1995 denníku New York Times milánska reštaurátorka Pinin Brambilla Barcilonová.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 1978 viedla reaštauračné práce na najznámejšej renesančnej freske v Taliansku. A aj najzničenejšej. Mohol za to fakt, že Posledná večera od Leo?narda da Vinciho vlastne nebola v skutočnosti freskou.

Poškodenia a reštaurácie

Keď da Vinci dostal v roku 1494 od milánskeho vojvodu Ludovica Sforzu objednávku na obrovskú maľbu v refektári Santa Maria delle Grazie, uznávaný maliar, ktorý rád svoju prácu naťahoval, sa rozhodol pre experiment.

Namiesto tradičnej techniky, pri ktorej sa na mokré steny muselo rýchlo maľovať presnými farbami, maľoval na suchú stenu temperou a olejom, čím dosiahol žiarivejšie farby a dielo mohol pokojne dokončiť o štyri roky neskôr.

Už po dvadsiatich rokoch od dokončenia však začala maľba podliehať skaze. V roku 1556 opísal Giorgio Vassari dielo ako „zruinované“ a také porušené, že bolo ťažko rozoznať jednotlivé postavy. To najhoršie však maľbu ešte len čakalo.

SkryťVypnúť reklamu

Maľbu vo väčšej mierke nájdete po kliknutí SEM.

V roku 1652 prerazili stenu s maľbou, aby do nej vsadili dvere. Kristus v strede tak nenávratne prišiel o nohy pod stolom, ktoré boli údajné skrížené, ako predzvesť ukrižovania. Dvere neskôr zamurovali.

V roku 1768 namontovali pred maľbu záves, aby ju chránili pred poškodením. Jeho časté odťahovanie však malo skôr opačný efekt.

Na maľbe nechali odkaz aj napoleonskí vojaci, ktorí z miestnosti urobili zbrojnicu a do obrazu hádzali kamene či vyškrabovali apoštolom oči.

Prvý pokus o presun maľby v roku 1821 sa skončil katastrofou. Stefano Barezzi, expert na premiestňovanie fresiek, vážne poškodil centrálnu časť skôr, ako zistil, že Posledná večera nie je vlastne freskou.

V porovnaní s týmto bolo reštaurovanie Sixtínkej kaplnky obyčajným umývaním okien.

SkryťVypnúť reklamu

Pinin Brambilla Barcilonová, milánska reštaurátorka

Keď sa v roku 1978 k dielu dostala Barcilonová, vedela, že ju čaká nadľudská úloha. Dielo bolo stokrát viac zničené ako zakonzervovaná Sixtínska kaplnka, ktorú tiež reštaurovali.

Spoločnosť Olivetti sa však rozhodla projekt financovať, nech to stojí, čo chce. Trvalo 21 rokov, kým sa dielo objavilo opäť v pôvodnom vzhľade.

Da Vinci na webeKonšpiračné teórie okolo tejto maľby, ktoré preslávil Dan Brown vo svojej knihe Da Vinciho kód, lákajú do Milána ročne asi 320­tisíc návštevníkov. Umelcov fascinuje revolučné stvárnenie okamihu, v ktorom Kristus apoštolom oznamuje, že jeden z nich ho zradí.

„Obraz je postavený ako praktický diagram šírenia zvuku. Môžete doslova sledovať cestu Kristovho hlasu, smerujúceho k obom koncom stola,“ citoval New York Times historika umenia Pietra Maraniho.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2007 preniesli tento obraz vo vysokom rozlíšení aj na internet. „Na webovej stránke haltadefinizione.com môžete pri 16 miliardách pixelov vidieť aj stopy po kresbách pred maľovaním,“ povedal pre AP kurátor Alberto Artioli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 019
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 903
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 097
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 843
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 136
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 738
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 482
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 433
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 677
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 120
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 049
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 577
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu