V roku 2006 režisér Richard Linklater sfilmoval antiutopickú predlohu Philipa K. Dicka Temný obraz tak, že podliehanie hlavného hrdinu drogám stvárnil digitálnou úpravou obrazu - postupným prechádzaním z klasického hraného filmu k animácii.
Izraelský scenárista a režisér Ari Folman pracuje s opačným princípom. V autobiografickej dokumentárnej dráme zobrazuje seba, svojich spolubojovníkov a účastníkov vojny v Libanone roku 1982 formou kresleného filmu. On, oni, izraelská spoločnosť, celý svet akoby stratil pamäť. Hrdina filmu - filmár Ari Folman - sa rozhodne znova ju nájsť, nech sú spomienky hocijako kruté.
Dávny masakerDnes si sotva niekto okrem odborníkov a pozostalých spomenie na to, ako kresťanské falangy, verné zavraždenému libanonskému prezidentovi Bašírovi Džamáilovi za asistencie izraelskej armády spáchali v septembri 1982 masaker v palestínskych utečeneckých táboroch. Prekryli ich desiatky nových zločinov, zverstiev, násilností a neprávostí. Len jedno sa nezmenilo: trojuholník moslimovia-židia-kresťania je stále plný násilia a hrozieb pre celý svet.
Filmový Folman na popud priateľa, trápeného nočnými morami, začne oživovať vlastnú, dávno zabudnutú vojnovú minulosť. Navštevuje spolubojovníkov, psychiatrov, televíznych reportérov. Pátra po tom, na čo zabudol, ale chce vedieť i to, prečo zabudol. Aj pri klasických dokumentárnych „hovoriacich hlavách" zachováva takmer komiksovú obrazovú štylizáciu. Nezjednodušuje však a zachováva dokumentárnu autenticitu. Vzhľadom na tému spomienok, ilúzií a snov ju kombinuje s poetickými a surrealistickými prvkami. Z animovaného dokumentu je pocitová koláž, filmová esej na tému pamäti.
Road movie pamätiFolman nie je politický. Neodsudzuje, ani neútočí na city lacnými zbraňami. O tom, aký je Izrael dnes, rozpráva cez udalosti, ktoré dnešní štyridsiatnici zažili na prahu dospelosti - a spomienky na ne vytlačili z vedomej pamäti, lebo žiť s nimi je ťažké. Spolieha sa na diváka, jeho kultivovanosť, vzdelanosť, aktivitu, citlivosť.
Peržanka Marjane Satrapi v animovanom filme Persepolis (2007) zvolila pre stvárnenie spomienok z rodného Iránu štylizáciu na spôsob detských kresieb. Ari Folman si vybral pre svoj roadmovie z bludiska pamäti pôsobivú, drsnú kombináciu flashovej, klasickej a 3D animácie - a citovo najvypätejšie scény tvoria autentické televízne spravodajské zábery. Vzniklo tak inteligentné, pôsobivé, osobité, originálne dielo, ktoré nemá obdobu.
Recenzia / kniha
Valčík s Bašírom
Izrael, Francúzsko, Nemecko, USA, Japonsko, Fínsko, Švajčiarsko, Belgicko Austrália 2008
91 minút
Scenár a réžia: Ari Folman
Hudba: Max Richter
Hrajú: Ari Folman, Ori Sivan, Rony Dajag a ďalší
Slovenská premiéra: 21. máj