Mimoriadne vydareným edičným činom je publikácia Umenie na Slovensku. Stručné dejiny obrazov (Vyd. Slovart, Bratislava), v ktorej päť slovenských výtvarných historikov približuje významné umelecké pamiatky na Slovensku a ktoré tvoria časť nášho kultúrneho dedičstva. Po prvý raz máme takto možnosť vidieť „pod jednou strechou" výtvarné diela, vznikajúce na našom území v období, zjednodušene povedané, od praveku až do súčasnosť, teda od Moravianskej Venuše po Rudolfa Sikoru.
Na pôde Ústavu stavebníctva a architektúry SAV už pripravili prehľad dejín architektúry na Slovensku, takže dielo zo sesterského Ústavu dejín umenia je ich organickým pokračovaním. V úvodnej kapitole Od praveku po stredovek skúma Martin Vančo umelecké pamiatky, ktoré vďačia za svoj vznik jednak praktickým potrebám vtedajšieho človeka, jednak jeho rituálom. Postupne sa dostáva k obdobiu civilizovanejšiemu a teda aj umelecky produktívnejšiemu, pričom sa mohol oprieť o bohaté náleziská z rímskych čias (Gerulata v Rusovciach) a venovať pozornosť i technikám spracovania.
Ďalší autori už mali k dispozícii väčšie množstvo materiálu, takže museli často selektovať. Ivan Gerát, autor kapitoly o stredoveku, zachytáva takmer pol tisícročia, v ktorom sa naplno rozvinulo umenie gotiky. Obdivuhodné a dodnes obdivované sú tzv. oltárne retabulá s celými cyklami náboženských výjavov, ktoré svedčia o vysokom majstrovstve ich autorov. Gerát si osobitne všíma retabulum sv. Alžbety v Košiciach, a pochopiteľne, i dielo majstra Pavla z Levoče. Okrem toho približuje a rozoberá výzdobu kódexov a listín, ktoré slúžili náboženským účelom.
Žiaľ, na tomto mieste sa nedá analyzovať každá kapitola knihy, preto aspoň heslovitá zmienka o ďalších textoch a ich obsahu. Novovek spracoval Jozef Medvecký a v jeho širokom zábere sa oboznamujeme s obdobím rokov 1526 - 1780, keď vládol barokový štýl a výraznými postavami boli Donner, Maulbertsch a Messerschmidt. Romantizmu je venovaná kapitola Marty Herucovej, ktorá sem tiež zaradila portréty niektorých umeleckých osobností (Dunajský, Bohúň, Skutecký, Medňanský), kým 20. storočie spracúva Zuzana Bartošová. A to už sme tak vraviac v prítomnosti, lebo mená, umelecké tendencie a smery tu frekventované nás stále živo oslovujú.
Popri odbornej kvalifikovanosti jej autorov ide o čitateľsky pútavé texty, čo ešte zvyšuje bohatá obrazová dokumentácia. Dobre poslúži aj výber z použitej a odporúčanej literatúry. Naozaj nevšedná prechádzka krajinou obrazov.