Klasika na ľadovci v SND

Slovenské národné divadlo uviedlo Haydnovu operu Opustený ostrov.

Ján Babjak (Gernando) a Daniel Čapkovič (Enrico).(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Najnovšia inscenácia Opery SND je vokálne priemerná, ale hudobne výborná.

Dámy a páni, vypnite si mobilné telefóny a pripútajte sa, o minútu štartujeme! Nie, nesedíme v lietadle, ale v hľadisku historickej budovy SND, tesne pred začiatkom predohry najnovšieho operného prírastku.

Opustený (v doslovnom preklade skôr neobývaný) ostrov uviedlo SND ako príspevok k 200. výročiu úmrtia skladateľa. Slovenskú premiéru málo hrávaného diela zverili mladej režisérke Andrei Hlinkovej, ktorú pozná iba košické a banskobystrické publikum ako vykladačku veristických titulov.

Lietadlo z úvodných riadkov stroskotalo. Na neobývanom ostrove ostala uväznená Costanza s malou sestričkou Silviou. Nevie, že mladomanžela Gernanda počas jej spánku uniesli piráti. Uplynie trinásť rokov, plných výčitiek adresovaných zradnému mužovi, kým sa ten oslobodí a v spoločnosti priateľa Enrica vráti po milovanú manželku. Zmierenie je sladké, na konci stoja dva šťastné páry.

Inscenovať dnes klasicistické dielo je nevďačný rébus. Hlinková zvolila hyperbolizáciu a humorný odstup. Zdanlivo ľahšia cesta odporu, v skutočnosti poriadne klzký chodník. Režisérkin posun deja z pôvodnej tropickej lagúny na ľadovec je vtipným kľúčom, hoci záverečná metafora rozmrazenia ľadového sveta pod spaľujúcim teplom lásky patrí do kategórie ilustratívnych prostriedkov. Akceptovať možno aj rozihrané „výjavy zo života stroskotancov", snažiace sa udržať diváka na pulze deja, hoci ich logika občas pokrivkáva.

Viac výhrad si zasluhuje absencia kontrastu medzi „humorným" a „vážnym", ktorý ponúka samotná hudba. Režisérka nie vždy ustrážila rozšantených interpretov, a tak inscenácia hlučným omdlievaním, podpásovou komikou či pantomimickým dopovedávaním hereckých akcií chvíľami smeruje k fraške.

Vokálne sa Haydn zaradil k priemeru. Nikto z okteta mladých sólistov „nepohorel", ale ani nezasvietil. Spevákom jednoducho chýba skúsenosť s delikátnym klasicistickým štýlom. Za zmienku stoja pekné recitatívy Miriam Garajovej (Silvia), snaha o dynamickú pestrosť u Gabriely Hübnerovej (Costanza), príjemná farba Tomáša Juhása (Gernando) či debutujúci talent Peter Mazalán (Enrico).

To najlepšie nakoniec - hudobné naštudovanie Andrewa Parrotta. Skúsený anglický dirigent vypracoval krásne živé, flexibilné recitatívy a precízne viedol dynamickú i tempovú líniu. Súbor starej hudby Musica Aeterna, vybavený dobovými nástrojmi, hral pod jeho vedením naozaj štýlovo.

Recenzia / opera

Joseph Haydn: Opustený ostrov
Opera SND v Bratislave
Hudobné naštudovanie: Andrew Parrott, scéna a kostýmy: Miriam Struhárová, réžia: Andrea Hlinková
Premiéra: 29. a 30. mája 2009

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 401
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 307
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 326
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 100
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 178
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 004
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 581
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 572

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop