Tak ako animovaný Valčík s Bašírom, aj Strach(y) z tmy sa začína svorkou zlovestných psov. Tu ich však vedie tajomný zachmúrený muž v trojrohom klobúku – žeby markíz de Sade? Postupne ich púšťa z vôdzky, aby ukojili svoj smäd po krvi. Psy sú štyri – tak ako príbehy, ktorými sa motív psovoda prelína. No kým zámer, ciele i zmysel izraelského Valčíka s Bašírom sú jednoznačné a naplnené, francúzske Strach(y) z tmy viac ako strach vyvolávajú nepokoj a smútok.
Záhady aj táraninyŠtyri príbehy sú skôr mysteriózne ako hororové. V prvom na hrdinu útočí rafinovaný, hmyz. Druhý zobrazuje sen (spomienky, azda týranie?) japonského dievčatka Sumako. Tretí sa ponáša na morytát o brnianskom „drakovi“. A štvrtý, naviac znepokojujúci, je o mužovi v tajomnom dome. Psovodovi zostane posledný lačný pes. Muž mu so smiechom blázna na zasýtenie ponúkne sám seba.
Popri predeloch so psovodom však jednotlivé príbehy oddeľuje i ženský hlas, prednášajúci plytké frázy, intelektuálske táraniny, tváriace sa ako závažné posolstvá. Ilustrujú ich znepokojujúce obrazy – základné tvary, pulzujúce štvorce, kruhy, čiary, ornamenty.
Na projekte pracovalo dovedna desať komiksových textárov a výtvarníkov, ku každému príbehu skomponoval hudbu iný skladateľ. Napriek tomu formálne nejde o poviedkovú skladačku, príbehy nie sú oddelené titulkami. Strach(y) z tmy chcú pôsobiť ako celistvé dielo. No práve premenlivosť poetík, žánrov a nálad, posilnené dvojnásobnými predelmi, film ako celok rozbíja a zoslabuje vyznenie jeho súčastí.
Horor to nie jeCelé dielko je ladené do čiernej a bielej, s minimom odtieňov sivej. Len v príbehu malej Sumako sa na zopár chvíľ zjaví i krvavá červeň. Popri klasickej komiksovej úspornej linke sa k slovu dostáva i tónovaná kresba ceruzkou, čiernobiela parafráza ázijského anime aj náznaky trojrozmernej animácie.
Označenie horor zavádza, pretože tu nejde o jasný, známy, vyhranený žáner ľudovej filmovej zábavy, ale o výsostne umelecké preludovanie, uvažovanie a pohrávanie sa s premenlivými podobami hrôzy, strachu, obáv, fóbií a neistôt. Neoddeliteľnou súčasťou je doznievanie v mysli diváka, dotváranie, aplikácia vlastných hodnôt, pocitov, skúseností a strachov.
Záleží na divákochStrach(y) z tmy sú ako dobre vymiesené cesto, ktoré si musí upiecť každý sám. Len na divákovi záleží, či výsledkom bude nadýchaný zákusok, pikantný keks alebo triviálna placka.
Tí, čo od filmu vyžadujú hotový produkt a pokúsia sa konzumovať cesto surové, skončia so zlepenými zubami, pachuťou na jazyku a pocitom znechutenia.
Recenzia / film
Strach(y) z tmy
(Peur(s) du noir) Francúzsko 2007, 82 minút
Scenár: Blutch, Charles Burns, Romain Slocombe, Pierre de Sciullo, Jerry Kramsky, Richard McGuire, Michel Pirus.
Réžia a výtvarníci: Blutch, Charles Burns, Marie Caillou, Pierre de Sciullo, Lorenzo Mattotti, Richard McGuire.
Slovenská premiéra: 4. jún