Poetické zobrazovanie každodenných príbehov nehrdinských hrdinov bola vždy jednou z tém moderného divadla. No u nás sa takýto typ divadla veľmi „nenosí". Prednosť majú inscenácie, ktoré sa ľahko predávajú.
Ak Divadlo Ludus aj napriek takejto realite uprednostňuje náročnejšie projekty pred rýchlym napĺňaním kasy, zaslúži si pozitívnu pozornosť. O to viac, že sa neodvracia od svojho prioritného diváka - dospievajúcej mládež a ponúka autorské novinky vlastnej dramaturgie.
Najnovšie pozýva do svojich priestorov v PKO na asambláž s tajomným názvom Velipsespilev. Podľa námetu Petra Kubu pripravil režisér Kamil Žiška s kolektívom inscenovaný výber poézie „od Shakespeara po Štrassera", vrátane Jána Bottu, Dylana Thomasa, Christiana Morgensterna a ďalších.
Poetické texty spája prelínanie sa štyroch ľudských osudov. Ich hrdinovia sa pohybujú banálnou každodennosťou akéhosi supermarketu. Reálie mikropríbehov sú na prvý pohľad obyčajné, ale práve pohrávanie sa so zdanlivou jednoduchosťou je témou a výpoveďou celej inscenácie.
Žiška sa profiluje ako režisér, ktorý sa decentne „zasúva" za javiskové obrazy. Sémanticky bohaté detaily komponuje zo scény, kostýmu, priestoru, hudby, ale najmä hercov. Ťaží z nich jasné atmosféry a podčiarkuje tým prchavosť poetizujúcich pohľadov na každodennosť.
Scénu a kostýmy vytvorili Jaroslav a Miroslav Daubravovci. Odosobnený svet obchodu komponujú z pohyblivých umelohmotných panelov a nákupných vozíkov. Estetický účinok umocňujú jednoduchou tieňohrou. Divákovi nenápadne pripomínajú, že podobné stretnutia môže poľahky zažiť aj vo svojom supermarkete. Skvelo podporuje atmosféru hudba Matúša Uhliarika a Andrey Bučkovej. Vari najlepšiu pointu vymysleli pre zvuk čítačky kódov.
No inscenácia žije najmä hercami. Andrea Bučková, Zuzana Konečná, Andrej Palko a Matúš Uhliarik sú zatiaľ istejší v konaní. Jemnými gestami, postojmi, narábaním celým telom, kreslia čitateľné rozdiely medzi postavičkami a napĺňajú obsažné situácie. Variabilita a hravosť pohybu však ešte zaostáva za narábaním s básnickým slovom. S ním zatiaľ najlepšie pracuje „moderujúci" Miro Dacho z magnetofónovej nahrávky.
Recenzia / divadlo
Velipsespilev
Námet: Peter Kuba, scenár. Miro Dacho a Jana Mikitková
réžia: Kamil Žiška
Premiéra 5. mája v Divadle Ludus v Bratislave
Autor: Oleg Dlouhý