Štyri zóny ako pocta rôznorodým podobám priestoru

V bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka je do 13. júna autorská výstava Olgy Triaška Stefanović.

(Zdroj: Lucia Plaváková)



BRATISLAVA. Výstava pod príznačným názvom Zóny predstavuje fotografie mladej, pôvodom srbskej autorky, z rokov 2005 až 2009. Ich spoločnou témou sa stáva životný priestor, jeho rôznorodé podoby a významové vrstvy. Na jednej strane je to priestor privátny, na druhej verejný, opustený, prípadne aj celkom neprítomný.
Prvá zóna obsahuje dve rozmerné farebné fotokoláže s názvom Môj priestor v priestore.

Autorka v nich komponuje množstvo sekvenčných, akoby amatérskych, privátnych fotozáznamov svojho vlastného bytu a seba v ňom. Vytvára zdanlivo akýsi filmový scenár, v prvom pláne fotografie rozvíjajú aktuálnu tému verejného súkromia, v druhom poukazujú na hlbšiu definíciu priestoru. Ten sa nemusí nachádzať len medzi štyrmi stenami, ale aj priamo v človeku. Práve interakcia týchto dvoch typov priestoru sa pre autorku stáva kľúčovou.

Sugestívne čiernobiele fotografie mŕtvych miest nachádzame ako ostrý kontrast hneď v druhej zóne. Opäť dve diela zachytávajú priestory bratislavských Kúpeľov Central a Záhradného kina Hviezda tesne pred ich plánovaným zbúraním. Autorka sa tu zamýšľa nad časovosťou verejného priestoru, nad jeho smutnou pominuteľnosťou. V nadväznosti na prvú zónu poukazuje tiež na neprítomnosť človeka, na jeho ľahostajnosť voči miestu, ktoré sám pre seba najprv oživil a teraz ho opúšťa.

Svoje fotografie Stefanović umiestňuje do rozmerných svetelných lightboxov, ktoré zvyčajne plnia funkciu reklamy, teda predávajú produkt vo verejnom priestore. Medzi námetom prác a formou ich prezentácie vytvára silný významový paradox. Na jednej strane stojí pietny charakter fotografií, na druhej symbolika výpredaja hodnôt, typického pre súčasnú veľkomestskú kultúru.

Na architektonický typ priestoru je zameraná aj ďalšia zóna. Veľkorysé farebné fotografie zachytávajú Diery, ktoré ostali v mestskej zástavbe po zbúraných domoch. Autorke tu, rovnako ako v ostatných vystavených dielach, nejde primárne o dokumentárnu fotografiu, jej prístup je skôr konceptuálny. Dokumentárny typ fotografie je prostredníctvom jej autorskej stratégie transformovaný a presahuje až k filozofickým témam, akými môžu byť prázdno či neprítomnosť.

Posledná zóna uzatvára koncepciu výstavy v záberoch atómového krytu pod bývalým Divadlom P. O. Hviezdoslava. Fotografie nazvané Non-Gender places rozvíjajú ďalšiu možnú interpretáciu priestoru, a to ako znakového systému. „Ktorý priestor je neurčitý? Osobne takto vnímam atómový kryt, miesto zbavené všetkých znakov, ktoré určujú jeho charakter,“ uvádza Stefanović.

Absolventka VŠVU operuje vlastne s pojmom genius loci. Spolu s kurátorkou Katarínou Hrdou vzdali poctu priestoru, ktorý sa v ich koncepcii ukazuje ako jeden zo zásadných parametrov určujúcich naše bytie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 691
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 327
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 289
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 003
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 046
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 900
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 786
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 488
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 459
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 426

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Sýrčan pracoval na filme o Bielych helmách, nemôže sa zúčastniť na Oscaroch

Americkí predstavitelia uviedli, že o kameramanovi získali škodlivé informácie.

Nicole Kidman napriek veku stále túži po dieťati

Vo filme Lion hrá po prvý raz adoptívnu matku. V reálnom živote je ňou už viac než dve desaťročia.

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop