Štyri zóny ako pocta rôznorodým podobám priestoru

V bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka je do 13. júna autorská výstava Olgy Triaška Stefanović.

(Zdroj: Lucia Plaváková)



BRATISLAVA. Výstava pod príznačným názvom Zóny predstavuje fotografie mladej, pôvodom srbskej autorky, z rokov 2005 až 2009. Ich spoločnou témou sa stáva životný priestor, jeho rôznorodé podoby a významové vrstvy. Na jednej strane je to priestor privátny, na druhej verejný, opustený, prípadne aj celkom neprítomný.
Prvá zóna obsahuje dve rozmerné farebné fotokoláže s názvom Môj priestor v priestore.

Autorka v nich komponuje množstvo sekvenčných, akoby amatérskych, privátnych fotozáznamov svojho vlastného bytu a seba v ňom. Vytvára zdanlivo akýsi filmový scenár, v prvom pláne fotografie rozvíjajú aktuálnu tému verejného súkromia, v druhom poukazujú na hlbšiu definíciu priestoru. Ten sa nemusí nachádzať len medzi štyrmi stenami, ale aj priamo v človeku. Práve interakcia týchto dvoch typov priestoru sa pre autorku stáva kľúčovou.

Sugestívne čiernobiele fotografie mŕtvych miest nachádzame ako ostrý kontrast hneď v druhej zóne. Opäť dve diela zachytávajú priestory bratislavských Kúpeľov Central a Záhradného kina Hviezda tesne pred ich plánovaným zbúraním. Autorka sa tu zamýšľa nad časovosťou verejného priestoru, nad jeho smutnou pominuteľnosťou. V nadväznosti na prvú zónu poukazuje tiež na neprítomnosť človeka, na jeho ľahostajnosť voči miestu, ktoré sám pre seba najprv oživil a teraz ho opúšťa.

Svoje fotografie Stefanović umiestňuje do rozmerných svetelných lightboxov, ktoré zvyčajne plnia funkciu reklamy, teda predávajú produkt vo verejnom priestore. Medzi námetom prác a formou ich prezentácie vytvára silný významový paradox. Na jednej strane stojí pietny charakter fotografií, na druhej symbolika výpredaja hodnôt, typického pre súčasnú veľkomestskú kultúru.

Na architektonický typ priestoru je zameraná aj ďalšia zóna. Veľkorysé farebné fotografie zachytávajú Diery, ktoré ostali v mestskej zástavbe po zbúraných domoch. Autorke tu, rovnako ako v ostatných vystavených dielach, nejde primárne o dokumentárnu fotografiu, jej prístup je skôr konceptuálny. Dokumentárny typ fotografie je prostredníctvom jej autorskej stratégie transformovaný a presahuje až k filozofickým témam, akými môžu byť prázdno či neprítomnosť.

Posledná zóna uzatvára koncepciu výstavy v záberoch atómového krytu pod bývalým Divadlom P. O. Hviezdoslava. Fotografie nazvané Non-Gender places rozvíjajú ďalšiu možnú interpretáciu priestoru, a to ako znakového systému. „Ktorý priestor je neurčitý? Osobne takto vnímam atómový kryt, miesto zbavené všetkých znakov, ktoré určujú jeho charakter,“ uvádza Stefanović.

Absolventka VŠVU operuje vlastne s pojmom genius loci. Spolu s kurátorkou Katarínou Hrdou vzdali poctu priestoru, ktorý sa v ich koncepcii ukazuje ako jeden zo zásadných parametrov určujúcich naše bytie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 13 496
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 087
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 643
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 369
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 758
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 488
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 456
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 260
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 943

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéfka Bielej noci: Museli sme vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Neprehliadnite tiež

Radšej pije ako rozpráva. Aki Kaurismäki nakrútil film roka

Európa vznikla na falošnej idei, hovorí. V kinách má skvelý film Druhá strana nádeje.

Šéfka Bielej noci: Museli sme ľuďom vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.