Štyri zóny ako pocta rôznorodým podobám priestoru

V bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka je do 13. júna autorská výstava Olgy Triaška Stefanović.

(Zdroj: Lucia Plaváková)



BRATISLAVA. Výstava pod príznačným názvom Zóny predstavuje fotografie mladej, pôvodom srbskej autorky, z rokov 2005 až 2009. Ich spoločnou témou sa stáva životný priestor, jeho rôznorodé podoby a významové vrstvy. Na jednej strane je to priestor privátny, na druhej verejný, opustený, prípadne aj celkom neprítomný.
Prvá zóna obsahuje dve rozmerné farebné fotokoláže s názvom Môj priestor v priestore.

Autorka v nich komponuje množstvo sekvenčných, akoby amatérskych, privátnych fotozáznamov svojho vlastného bytu a seba v ňom. Vytvára zdanlivo akýsi filmový scenár, v prvom pláne fotografie rozvíjajú aktuálnu tému verejného súkromia, v druhom poukazujú na hlbšiu definíciu priestoru. Ten sa nemusí nachádzať len medzi štyrmi stenami, ale aj priamo v človeku. Práve interakcia týchto dvoch typov priestoru sa pre autorku stáva kľúčovou.

Sugestívne čiernobiele fotografie mŕtvych miest nachádzame ako ostrý kontrast hneď v druhej zóne. Opäť dve diela zachytávajú priestory bratislavských Kúpeľov Central a Záhradného kina Hviezda tesne pred ich plánovaným zbúraním. Autorka sa tu zamýšľa nad časovosťou verejného priestoru, nad jeho smutnou pominuteľnosťou. V nadväznosti na prvú zónu poukazuje tiež na neprítomnosť človeka, na jeho ľahostajnosť voči miestu, ktoré sám pre seba najprv oživil a teraz ho opúšťa.

Svoje fotografie Stefanović umiestňuje do rozmerných svetelných lightboxov, ktoré zvyčajne plnia funkciu reklamy, teda predávajú produkt vo verejnom priestore. Medzi námetom prác a formou ich prezentácie vytvára silný významový paradox. Na jednej strane stojí pietny charakter fotografií, na druhej symbolika výpredaja hodnôt, typického pre súčasnú veľkomestskú kultúru.

Na architektonický typ priestoru je zameraná aj ďalšia zóna. Veľkorysé farebné fotografie zachytávajú Diery, ktoré ostali v mestskej zástavbe po zbúraných domoch. Autorke tu, rovnako ako v ostatných vystavených dielach, nejde primárne o dokumentárnu fotografiu, jej prístup je skôr konceptuálny. Dokumentárny typ fotografie je prostredníctvom jej autorskej stratégie transformovaný a presahuje až k filozofickým témam, akými môžu byť prázdno či neprítomnosť.

Posledná zóna uzatvára koncepciu výstavy v záberoch atómového krytu pod bývalým Divadlom P. O. Hviezdoslava. Fotografie nazvané Non-Gender places rozvíjajú ďalšiu možnú interpretáciu priestoru, a to ako znakového systému. „Ktorý priestor je neurčitý? Osobne takto vnímam atómový kryt, miesto zbavené všetkých znakov, ktoré určujú jeho charakter,“ uvádza Stefanović.

Absolventka VŠVU operuje vlastne s pojmom genius loci. Spolu s kurátorkou Katarínou Hrdou vzdali poctu priestoru, ktorý sa v ich koncepcii ukazuje ako jeden zo zásadných parametrov určujúcich naše bytie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 8 790
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 718
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 041
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 643
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 026
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 656
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 319
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 017
  9. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 999
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 635

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Najskôr rozdal cukríky, potom nariadil zabíjanie. Balkánskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

ARCHÍVNY ROZHOVOR

Nedžad Avdič: Chlapec, ktorý prežil vlastnú smrť v Srebrenici

Rozhovor s mužom, ktorý vraždenie v Srebrenici prežil.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

KOŠICE KORZÁR

Bratov Paškovcov odsúdili za bitku v centre Košíc

Dvaja dostali podmienku, jeden peňažný trest.

Neprehliadnite tiež

Nič úprimné nevie povedať, aj tak je Taylor Swift najpredávanejšou speváčkou

Spieva o mužoch, na ktorých chce zabudnúť. Výsledkom je ukričaný album.

ROZHOVOR

Jeremy Renner pre SME: Ako Johnny Depp neskončím, víno za 5000 mi musíte kúpiť vy

Americký herec prišiel na rozhovor, aj keď mal obe ruky zlomené.

RECENZIA

Tomáš Maštalír sa zmenil na netvora, Zuzana Fialová hrá najlepšie samu seba

SND si vzalo ťažkú úlohu: na scénu prinieslo drsný príbeh Richarda III.

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral Czech Press Photo už aj v minulosti. Pozrite si ostatných víťazov.

Na twitteri napísali, že zomrel Milan Kundera. Urobil by chybu, keby to dementoval

Český spisovateľ patrí medzi ľahké terče, ale iným sa stalo aj horšie.