SME

Naše filmy sa až príliš podobajú

Nové slovenské filmy, čo chcú ukázať súčasnosť, zápasia s problémami, ktoré sú rovnaké. Dokazuje to aj snímka Ženy môjho muža.

Slovenské filmy, čo chcú ukázať súčasnosť, zápasia s problémami, ktoré sú rovnaké. Dokazuje to aj snímka Ženy môjho muža.

BRATISLAVA. Jeden výraz dojmy z filmu Ženy môjho muža zhŕňa: déja vu. Ak ste nezmeškali Polčas rozpadu, Tango s komármi a iné domáce počiny posledných rokov, pocit predtým videného vás neminie. Slovenské snímky o súčasnosti sú na jedno kopyto, pričom to, čo opakujú, sú najmä chyby. Nájsť príčinu a vymenovať všetky stereotypy, ktoré obsahuje, je pri filme, ako je tento, tým, čo má najväčší zmysel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Stereotypy kvitnúŽeny môjho muža sú riedka moralita, založená na klišé. V čistej podobe ho vystihol sám Ivan Vojnár, ktorý ju režíroval. „Životy ľudí v stredoeurópskej metropole opúšťa v dôsledku uponáhľaného životného štýlu ľudskosť a duchovné hodnoty," píše na webstránke filmu.

Svätá pravda. Časy sú hektické, ľudské osudy sa míňajú a chaoticky preskupujú. Čas bilancovať však nikoho neminie, varuje filmár. Reťazec stereotypov sa začína.

Súčasný slovenský hraný film musí zobrazovať prepletené vzťahy. Kvitne v nich je nevera a pragmatizmus. V strede sú teraz moderátorka talkshow Spovedanie Vera (Zdena Studenková) a jej manžel Daniel (Martin Stropnický), majiteľ reklamnej agentúry. Paralelne a bez styčných bodov sa rozvíja príbeh ošetrovateľky (Éva Bandor) a jej pacienta (Vladimír Dlouhý).

SkryťVypnúť reklamu

Prečo sú obe mužské postavy obsadené typovo podobnými hercami, takže sa nám navzájom pletú? To sa môžeme len domýšľať.

Na tepe časuSlovenský film chce byť na tepe povrchných, televíznych čias. Chce ich demaskovať. Svet reklamy, celebrít, lesklých drahých áut a biznismenov ukazujú aj Ženy môjho muža.

Kritika je tu však bezzubá, rovnako povrchná ako to, čo má kritizovať. Scéna, v ktorej modelky recitujú frázu v japončine a až uprostred castingu jednej napadne spýtať sa, čo vlastne veta znamená, je z tých lepších.

Slovenský film sa odohráva v dynamickej metropole. Obsahovať preto musí záber, najlepšie nočný, na jedno a to isté atraktívne miesto: oblúk mosta Apollo. Dynamicky a bez upozornenia sa v ňom strihá medzi Prahou a Bratislavou.

V prípade Žien môjho muža sú scény navyše odstrihnuté neprirodzene - presne v momentoch, keď odznie ich výchovný, jednoznačný význam.

SkryťVypnúť reklamu

V slovenskom filme sa musí objaviť postava z bývalej sovietskej republiky alebo Balkánu. Je svedomím tých ostatných, materialistov zabudnutých vo svete blahobytu. Je pobožná, stenu jej v byte zdobí koberec a na ústa sa jej derie clivá ľudová pieseň. V tomto prípade je takou postavou macedónske dievča Ljana (Marija Dimishkova).

Režisér a scenáristaŠesťdesiatnik Ivan Vojnár, ktorý Ženy môjho muža nakrútil, je výrazným českým dokumentaristom. Je to režisér, ktorého priťahujú ľudia na okraji a ktorý sa vždy usiloval o autenticitu. O to väčším sklamaním je jeho ďalší celovečerný hraný film.

Čo poteší, je Bratislava nasnímaná tak, že okrem nočných diaľnic tak vidíme aj jej nevábne križovatky a bilbordy. Nadhľad nad žánrom krimi prináša zase postava neohrabaného vyšetrovateľa vraždy, akéhosi slovenského inšpektora Columba (Ľubomír Paulovič).

SkryťVypnúť reklamu

Zvyšok filmu je príkladom, ako si talentovaný režisér vyláme zuby na scenári. Ten písala Slavena Liptáková a Vojnár dopadol podobne ako minulý rok Zdeněk Tyc pri jej Malých oslavách.

Súčasnosť podľa slovenských filmárov

Polčas rozpadu (2007)

Réžia: Vlado Fischer, scenár: Viliam Klimáček

Tragikomédia o rozpade vzťahov. Nájdete v nej svojský pohľad na subkultúru gothic aj postavu nelegálnej emigrantky z fiktívneho konfliktu v Arménsku.

Návrat bocianov (2007)

Réžia: Martin Repka, scenár: Martin Repka, Eugen Gindl

Mladá Nemka uteká pred mestským životom a nevydareným vzťahom za babkou na slovenskú dedinu. Stretáva pašeráka ľudí z Ukrajiny.

Malé oslavy (2008)

Réžia: Zdeněk Tyc, námet a scenár: Slavena Liptáková

Majiteľka kaderníckeho salónu nečakane príde o všetko a ocitne sa v ubytovni pre najnižšie vrstvy. Zachráni ju kamarátka, ktorá sa zamiluje do bohatého Kanaďana.

SkryťVypnúť reklamu

Tango s komármi (2009)

Scenár a réžia: Miloslav Luther

Ako inak - tragikomédia, v ktorej nechýbajú emigranti, ktorí sa po rokoch vracajú na Slovensko, ani imigranti z Ukrajiny.

(kk, kv)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 14 601
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 109
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 884
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 4 998
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 977
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 011
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 969
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 2 233
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 14 585
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 776
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 173
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 106
  5. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 662
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 507
  7. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 4 968
  8. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 037
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťZatvoriť reklamu