SME

Nágel: Čo bolo včera tristné, je dnes nevídané

Roky skladal program Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, a robil to veľmi dobre. Teraz je PETER NÁGEL programovým riaditeľom Art Film Festu. Uveril tomu, o čom by kedysi ani nesníval. Uveril, že aj do Trenčianskych Teplíc raz môžu prísť diváci

Peter Nágel, nový programový riaditeľ Art Film Festu.Peter Nágel, nový programový riaditeľ Art Film Festu. (Zdroj: SITA)

.

Prešli ste z Bratislavy do Trenčianskych Teplíc. Teda z úspešného festivalu na festival, ktorému sa divácky nedarilo. Dobre ste sa rozhodli?
„Vyzerá to, že áno. Viete, mával som k tomuto festivalu, jemne povedané, dosť rezervovaný vzťah, a ani vo sne by mi nenapadlo, že skončím pri ňom. Moje návštevy sa končili ako tristná skúsenosť. Je až depresívne, keď sa prichystá program pre ľudí, ale ľudia naň nereagujú. Ale keďže už v polovici minulého roka som myslel na to, že niečo budem musieť so sebou urobiť, ponuku z Art Filmu som prijal. Hoci ma prekvapila a hoci som nevedel, aké má tento festival ešte divácke možnosti.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok však začali ľudia na Art Film chodiť. Čo sa stalo?
„Netuším, čo sa presne stalo. Ešte minulý rok bola návštevnosť kín zúfalá, prišlo okolo dvanásťtisíc ľudí. Tento rok sa také množstvo ukázalo v kine už prvé dva dni. Najprv som to pripisoval eufórii z víkendu, a čakal som radikálny prepad v pondelok. Bol to najupršanejší deň, bola hrozná zima. A naozaj číslo kleslo – ale len o dvesto ľudí. Vtedy som začal veriť, že niečo prichádza, a že som asi naozaj svedkom čohosi nového. Nakoniec sme dosiahli dvojnásobnú návštevnosť, a to je nevídané.“

Aké boli vaše predstavy o Art Filme? Aký má byť festival s takým menom?
„Názov festivalu je značka, nebol veľmi dôvod ho meniť. Ak má v slovenských podmienkach šestnásť rokov za sebou, už môžeme hovoriť o tradícii. Ale dohodli sme sa na verzii Art Film Fest a myslím si, že sa celkom ujala. Nesie v sebe novú dramaturgiu, pretože festival je predsa len iný, ako keď začínal. Ukázalo sa, že úzko špecializovaný program na umelecké filmy, krátke dokumenty a animované filmy o umení nemá u nás nárok na masové prijatie. A zrejme by ho nemal ani v iných krajinách. Takže som prevzal značku a povedal, že Art Film Fest by mal byť štandardný a vyprofilovaný festival.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako by sa mal vymedziť k bratislavskému festivalu?
„Hovorí sa, že na Slovensku nie je priestor na dve veľké podobné medzinárodné podujatia. Ja si to nemyslím. Jeden je v zime, druhý v lete – za pol roka sa vo svete objaví vždy veľa nových filmov, ktoré treba vidieť. Či budú programy oboch festivalov podobné, to teraz neriešim. Sám som zvedavý, ako to bude pokračovať, ale bola by škoda, keby jeden z nich nebol.“

Snažili ste sa robiť program festivalu inak, ako ste ho robili pre ten bratislavský?
„Mám pocit, že systém skladania festivalu v Bratislave sa osvedčil. Teraz som zvedavý, či bude fungovať aj v iných podmienkach. Samozrejme, Bratislava je iné Slovensko, býva tam najväčšia časť mládeže. Ale aj tu sa vedenie festivalu už roky snažilo, aby prilákalo mladých batôžkarov, ktorí kedysi naštartovali festival v Karlových Varoch. A tento rok táto špecifická divácka skupina naozaj prišla, napriek dažďu. Prispela tomu aj lepšia komunikácia, ohlasy v médiách. A napokon, ľudia sa už naučili hľadať informácie sami. Niektorí sa napríklad sťažovali, že Wrestlera premietame až teraz, hoci mal svetovú premiéru už v septembri v Benátkach. Vraj ho už medzitým každý videl. No premietanie v kine je vždy iné ako pozeranie pokútne stiahnutého filmu z internetu.“

SkryťVypnúť reklamu

V programe Art Film Festu sú však aj oveľa staršie filmy.
„Mohli by sme skladať program len z toho najnovšieho, čo vo svetovej kinematografii je. To by však mali ľudia pred sebou veľa neznámych mien a nemuseli by sa v nich vedieť orientovať. Preto sme sa rozhodli, že nové filmy skombinujeme so staršími. S filmami, o ktorých ľudia iba počuli, alebo ich kedysi premeškali v televízii.“
Množstvo stredoškolákov vyvolalo pocit, že z Art Film Festu by mohla byť aj filmová škola ako v Uherskom

Hradišti. Čo s tým budete robiť?
„Myslím si, že lektorské úvody pred projekciami sú vždy dobrá vec. Je príjemné vidieť tých, čo program zostavovali a počuť to, čo sa nezmestilo do katalógu. Keď som počul o nápade, že by sekciu tanečných filmov mohol uvádzať Ján Ďurovčík, bol som spočiatku opatrný. Zdalo sa mi, že to už je priťahovanie pozornosti za každú cenu. Lenže potom som počul dva jeho úvody, a bol som nadšený. Bolo to naozaj veľmi pútavé.“

SkryťVypnúť reklamu

Mali ste pol roka na prípravu celého programu, čo sa za ten čas dalo robiť?
„Bol to necelý polrok, nastúpil som až v januári. A keď som v máji odchádzal do Cannes, program sme už museli uzatvárať. Neveril som, že z Cannes sem ešte niečo dostaneme. Ale vyšli aj Almodóvarove Rozorvané objatia, aj Samson a Dalila, film vyhlásený za najlepší debut. Netreba sa vzdávať.“

Čo budete ešte zlepšovať?
„Program už asi nebudeme veľmi meniť. Ale myslím si, že doteraz sa málo využívala prítomnosť hviezd, ktoré si na festival chodia po cenu. Pripevniť tabuľku na Most slávy a byť na tlačovej konferencii, to všetko je fajn. Prečo by sme však od nich nemohli chcieť viac? Vedel by som si predstaviť master class, niečo také, ako keď príde Tarantino do Cannes a dve hodiny rozpráva divákom o filme.“

SkryťVypnúť reklamu

A ako by sa dali prilákať naši tvorcovia? Ako ich motivovať, aby svoje filmy prihlasovali do súťaže Art Film Festu a nie do Karlových Varov?
„Buďme pri zemi, našich filmov ešte nie je tak veľa a ja nechcem robiť kompromisy. Nechcem, aby bol náš film za každú cenu v súťaži, hoci by v nej bol úplne bez šance.“

A čo dokumentárne filmy? Nový film Marka Škopa ohlasuje festival v Karlových Varoch ako veľkú udalosť.
„Musíme byť trpezliví. Pre Marka Škopa je, samozrejme, zaujímavejšie uviesť svoj film tam, pretože je to prestížnejší festival. Budem rád, keď si v najbližších rokoch naši filmári zvyknú na Art Film Fest chodiť aspoň ako diváci, veď aj tento rozhovor sme začali tým, aký rezervovaný vzťah som mal k nemu ja sám. Nikto nešibne čarovným prútikom a nepovie, že odteraz sme všetci kamaráti a je nám fajn. To ešte nejaký čas potrvá.“

SkryťVypnúť reklamu

Festival ste zakončili filmom Moonwalker. Ako sa vám to podarilo?
„Pôvodne mal byť na začiatku, lenže potom mi napadlo, že posledný deň by mal byť čo najtanečnejší. Naprogramovali sme teda filmy Party, Step, West Side Story a pýtali sme sa, čím by sme program ukončili. Na čo by boli ľudia ochotní prísť aj o polnoci? A vyšiel nám z toho Michael Jackson. Samozrejme, je nám všetkým veľmi ľúto, že z tanečnej oslavy sa stala spomienková pieta."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 801
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 310
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 145
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 261
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 820
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 003
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 840
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 622
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 611
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 549
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 621
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 062
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 105
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 089
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 5 980
  1. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  2. Tupou Ceruzou: Pandemická
  3. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  4. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  5. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  6. Tupou Ceruzou: Krížovka
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  8. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
SkryťZatvoriť reklamu