SME

Ľudské zlyhania ma zaujímajú

Zaujímajú ho opery, sám ich dokonca skladá a nakrúca o nich videá. Do bežného obrazu výtvarníka ANDRÁS CSÉFALVAY na prvý pohľad nezapadá. Najmladší víťaz Ceny Oskára Čepana rozpráva o padlých hrdinoch, za akých považuje aj umelcov.

András Cséfalvay (1986) pochádza z Bratislavy. Je študentom Vysokej školy výtvarných umení, ateliér maľby a iných médií  Daniela Fischera. Venuje sa videoartu, inštalácii, maľbe, písaniu a celkom netradične aj skladaniu opier. Vytvára celé cykly diel, ktoAndrás Cséfalvay (1986) pochádza z Bratislavy. Je študentom Vysokej školy výtvarných umení, ateliér maľby a iných médií Daniela Fischera. Venuje sa videoartu, inštalácii, maľbe, písaniu a celkom netradične aj skladaniu opier. Vytvára celé cykly diel, kto (Zdroj: BORIS NÉMETH)



Cena, ktorú ste získali, je pre umelcov do 35 rokov, vy máte dvadsaťtri. Čakali ste výhru?
„Nečakal. Už len to, že som bol medzi štvoricou finalistov, bola pre mňa pocta. Zdalo sa mi, že sa každý rok opakuje vzor, že je medzi nimi študent, ktorý síce vystavuje, ale šancu vyhrať nemá. A aj preto je to pocta ešte väčšia. Alebo to bola odvaha poroty?“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to sľubný začiatok kariéry. Čo ďalej?
„U nás, aj v umení, vládne akýsi kult kariéry. Ja to beriem trochu s iróniou. Cena znamená podporu a uznanie, ale z hľadiska umenia tieto méty nie sú smerodajné.“

SkryťVypnúť reklamu

Na výstave vidíme dve plátna. Na jednom z nich je video, v ktorom rozoberáte svoj vzťah k opere. Čím vás tento žáner priťahuje?
„Moje opery vlastne tiež zosmiešňujú kult kariéry. Opera býva totiž braná ako méta zrelosti. Kto zložil prvú operu, toho brali ako platného, zrelého skladateľa. Ja som ich tiež začal skladať s tým, že potom ma ostatní začnú brať vážne. Je to také detské hrdinstvo.“

Video a opera nie je práve obvyklá kombinácia.
„Že by ma opera samotná až tak zaujímala, tak to nie. Pracujem s ňou ako s metaforou umenia ako inštitúcie. Je to dobrá metafora, dá sa ňou veľa jemných vecí kritizovať aj vyzdvihovať. Opera mi pripadá ako zaprášený symbol celej tejto hierarchie. Zároveň je zaujímavá ako celostný umelecký druh. Na každom kanáli vie komunikovať posolstvá, niektoré z nich dokonca môžu byť navzájom protichodné.“

SkryťVypnúť reklamu

K sebe ako k tvorcovi aj človeku pristupujem ironicky. Mojou témou je aj márnosť konania.

Máte hudobné vzdelanie?
„Vzťah ku klasickej hudbe som mal od detstva, vyrastal som v konzervatívnej rodine. Do štrnástich rokov som nič iné ani nepočúval. Hudba vzniká v mojej hlave. To, čo počujem, zapíšem do nôt na papier a potom s tým pracujem ďalej.“

Ako to, že sa skladateľský talent vyberie na výtvarnú školu?
„Rozmýšľal som o matematike aj o hudbe. No práve v súčasnom vizuálnom umení som videl priestor pre gesamtkunst, umelecký druh, v ktorom je všetko pohromade, v ktorom sa dá pracovať s detailom a zároveň ako celok niečo hovorí. S tým som išiel na školu. Teraz to už vidím trochu inak. Ukazovaniu plejád zručností, ako je to v opere, sa čiastočne vysmievam.“

SkryťVypnúť reklamu

Preto pred kamerou hovoríte o umelcovi ako postave, ktorá zlyháva?
„Áno. Márnosť konania ma zaujíma, nielen ak ide o kritiku umenia, ale aj ako celkom ľudská vec. K sebe ako k tvorcovi, ale aj k človeku pristupujem ironicky. Chcel by som tomu veriť, lebo som aj idealista, ale myslím, že zmysel väčšiny vecí nie je taký, ako vyzerá.“

Rozruch okolo ceny tento rok vyvolal nominovaný Viktor Frešo, ktorý okno galérie rozbil kameňom. Čo hovoríte na práce konkurentov?
„Na tému, ktorú rozvíja Tomáš Džadoň, mám iný názor, podobne aj na maľbu, ak ide o Jarmilu Džuppovú. Hlavne závidím Viktorovi Frešovi ľahkosť, s akou vie robiť silné a úderné veci. Je to ľahkosť a pritom nie ľahkovážnosť. Ale možno je to pochopiteľné, on je o dvanásť rokov starší ako ja.“

SkryťVypnúť reklamu

Čím vás láka New York, kde máte ako víťaz zaplatený pobyt?
„Budúci rok sa určite chcem do New Yorku pozrieť, uvažoval som o tom, že by som tam študoval. Ale žiť by som chcel ostať v Bratislave, mám k nej blízky vzťah. Som tak trochu lokálpatriot."

Autor: Katarína Gatialová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 98 625
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 127
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 833
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 076
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 268
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 845
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 817
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu