SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Ľudské zlyhania ma zaujímajú

Zaujímajú ho opery, sám ich dokonca skladá a nakrúca o nich videá. Do bežného obrazu výtvarníka ANDRÁS CSÉFALVAY na prvý pohľad nezapadá. Najmladší víťaz Ceny Oskára Čepana rozpráva o padlých hrdinoch, za akých považuje aj umelcov.

András Cséfalvay (1986) pochádza z Bratislavy. Je študentom Vysokej školy výtvarných umení, ateliér maľby a iných médií  Daniela Fischera. Venuje sa videoartu, inštalácii, maľbe, písaniu a celkom netradične aj skladaniu opier. Vytvára celé cykly diel, ktoAndrás Cséfalvay (1986) pochádza z Bratislavy. Je študentom Vysokej školy výtvarných umení, ateliér maľby a iných médií Daniela Fischera. Venuje sa videoartu, inštalácii, maľbe, písaniu a celkom netradične aj skladaniu opier. Vytvára celé cykly diel, kto (Zdroj: BORIS NÉMETH)



Cena, ktorú ste získali, je pre umelcov do 35 rokov, vy máte dvadsaťtri. Čakali ste výhru?
„Nečakal. Už len to, že som bol medzi štvoricou finalistov, bola pre mňa pocta. Zdalo sa mi, že sa každý rok opakuje vzor, že je medzi nimi študent, ktorý síce vystavuje, ale šancu vyhrať nemá. A aj preto je to pocta ešte väčšia. Alebo to bola odvaha poroty?“

Je to sľubný začiatok kariéry. Čo ďalej?
„U nás, aj v umení, vládne akýsi kult kariéry. Ja to beriem trochu s iróniou. Cena znamená podporu a uznanie, ale z hľadiska umenia tieto méty nie sú smerodajné.“

Na výstave vidíme dve plátna. Na jednom z nich je video, v ktorom rozoberáte svoj vzťah k opere. Čím vás tento žáner priťahuje?
„Moje opery vlastne tiež zosmiešňujú kult kariéry. Opera býva totiž braná ako méta zrelosti. Kto zložil prvú operu, toho brali ako platného, zrelého skladateľa. Ja som ich tiež začal skladať s tým, že potom ma ostatní začnú brať vážne. Je to také detské hrdinstvo.“

Video a opera nie je práve obvyklá kombinácia.
„Že by ma opera samotná až tak zaujímala, tak to nie. Pracujem s ňou ako s metaforou umenia ako inštitúcie. Je to dobrá metafora, dá sa ňou veľa jemných vecí kritizovať aj vyzdvihovať. Opera mi pripadá ako zaprášený symbol celej tejto hierarchie. Zároveň je zaujímavá ako celostný umelecký druh. Na každom kanáli vie komunikovať posolstvá, niektoré z nich dokonca môžu byť navzájom protichodné.“


K sebe ako k tvorcovi aj človeku pristupujem ironicky. Mojou témou je aj márnosť konania.

Máte hudobné vzdelanie?
„Vzťah ku klasickej hudbe som mal od detstva, vyrastal som v konzervatívnej rodine. Do štrnástich rokov som nič iné ani nepočúval. Hudba vzniká v mojej hlave. To, čo počujem, zapíšem do nôt na papier a potom s tým pracujem ďalej.“

Ako to, že sa skladateľský talent vyberie na výtvarnú školu?
„Rozmýšľal som o matematike aj o hudbe. No práve v súčasnom vizuálnom umení som videl priestor pre gesamtkunst, umelecký druh, v ktorom je všetko pohromade, v ktorom sa dá pracovať s detailom a zároveň ako celok niečo hovorí. S tým som išiel na školu. Teraz to už vidím trochu inak. Ukazovaniu plejád zručností, ako je to v opere, sa čiastočne vysmievam.“

Preto pred kamerou hovoríte o umelcovi ako postave, ktorá zlyháva?
„Áno. Márnosť konania ma zaujíma, nielen ak ide o kritiku umenia, ale aj ako celkom ľudská vec. K sebe ako k tvorcovi, ale aj k človeku pristupujem ironicky. Chcel by som tomu veriť, lebo som aj idealista, ale myslím, že zmysel väčšiny vecí nie je taký, ako vyzerá.“

Rozruch okolo ceny tento rok vyvolal nominovaný Viktor Frešo, ktorý okno galérie rozbil kameňom. Čo hovoríte na práce konkurentov?
„Na tému, ktorú rozvíja Tomáš Džadoň, mám iný názor, podobne aj na maľbu, ak ide o Jarmilu Džuppovú. Hlavne závidím Viktorovi Frešovi ľahkosť, s akou vie robiť silné a úderné veci. Je to ľahkosť a pritom nie ľahkovážnosť. Ale možno je to pochopiteľné, on je o dvanásť rokov starší ako ja.“

Čím vás láka New York, kde máte ako víťaz zaplatený pobyt?
„Budúci rok sa určite chcem do New Yorku pozrieť, uvažoval som o tom, že by som tam študoval. Ale žiť by som chcel ostať v Bratislave, mám k nej blízky vzťah. Som tak trochu lokálpatriot."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  5. Spánok – základ pevných vzťahov
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  7. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 402
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 084
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 723
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 555
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 149
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 109
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 917
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 541
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 522
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  2. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  3. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  4. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  5. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  6. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  7. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  8. Roman Kebísek: Avantgardista Malevič a suprematické porcelánové súpravy z 20. rokov 20. storočia
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 18 771
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 352
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 961
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 667
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 224
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 249
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 799
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu