Divadlo nemá tvorivú krízu

Festival Dotyky a spojenia ponúkol zaujímavý rez uplynulou sezónou.

Na martinskom námestí sa predstavil aj Vták Ohnivák v réžii Jána Ďurovčíka zo Slovenského divadla tanca. V titulnej úlohe Ján Špoták.(Zdroj: BRANISLAV KONEČNÝ)

Slovenské divadlo nejaví na rozdiel od ekonomiky známky krízy. Tej tvorivej.

BRATISLAVA, MARTIN. Organizátorom 5. ročníka martinského festivalu Dotyky a spojenia sa aj napriek menšiemu rozpočtu podarilo prezentovať 40 inscenácií v škále žánrov z celého Slovenska - od košickej Medey až po Antigonu z Jókaiho divadla v Komárne.

Na výber boli repertoárové tituly ako Mesiac na dedine z bratislavskej Astorky, ale aj dokumentárne či vizuálne až formalistické projekty ako Polylogue Slávky Daubnerovej a jej P.A.T. z Prievidze.

Krútňavu zničil dážď

Produkcie sprevádzali každodenné diskusie kritikov a záujem divákov, ktorí napĺňali nedávno zreštaurovaný Národný dom, šapitó, ale aj námestie pred divadlom. Na Nočnom pódiu sa vystriedali ukážky z muzikálu West Side Story z Novej scény, balet Giselle z Košíc či dva projekty súčasného tanca zo Slovenského divadla tanca a divadla ElleDance. Program pod hviezdami mal vyvrcholiť operou Krútňava v podaní Štátnej opery z Banskej Bystrice, dážď však prekazil predstavenie už po niekoľkých taktoch.

Domáce Slovenské komorné divadlo reprezentovala poetická feéria Zuzany Pálenčíkovej a Kamila Žišku A budeme si šepkať, inšpirovaná životom a tvorbou Terézie Vansovej, Ľudmily Podjavorinskej, Eleny Maróthy-Šoltésovej a Hany Gregorovej. Viac ako o individuálne osudy týchto autoriek išlo tvorcom o pripomenutie doby, keď vzdelanejšia či nebodaj talentovanejšia žena bola považovaná za nenormálnu, divnú.

Aktuálnosťou otvorenej výpovede i koncentrovaným herectvom zaujala aj inscenácia katalánskej hry Sergia Belbela Mobil zo žilinského Mestského divadla v réžii Eduarda Kudláča. Táto produkcia - minimalistická len vo výraze, nie v emóciách - ukázala, že ocenenie na festivale Nová dráma získala právom.

Akcent aj na politiku

Špecifickým herectvom rusínskych hercov, ale aj inteligentnou prácou s absurdnosťou potešil Ionescov Nosorožec z Divadla Alexandra Duchnoviča v réžii Rastislava Balleka.

Medzi zaujímavé produkcie dobiehajúce ešte z predchádzajúcej sezóny patril ambiciózny Balkón Jeana Geneta z trnavského Divadla Jána Palárika. Od režiséra Viktora Kollára to bol odvážny pokus o inscenovanie textu plného vrstiev a významov, v tíme mladých hercov vynikala Edita Borsová či Gregor Hološka.

Aj táto divadelná štúdia hrania spoločenských rol a podobností medzi politikou a domami so zlou povesťou bola svojským príspevkom k politickej téme, ktorá sa vinula festivalovou dramaturgiou.

Martinské divadlo nechalo v rámci festivalu nahliadnuť aj do textov a materiálov, ktoré sú základom pripravovanej produkcie venovanej výročiu Nežnej revolúcie. Divákmi nadšene prijatý Komunizmus Viliama Klimáčka z divadla Aréna vyvolal u prítomných kritikov aj otázky. Lepšie vypointovanie by istotne neublížilo ani Dialógom, ktoré vznikli pod vedením Blaha Uhlára v staronovej Stoke.

Dramaturgia festivalu dokázala, že ani podobne široká rekapitulácia sezóny nemusí rezignovať na kvalitu a umelecký názor zostavovateľov programu.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 286
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 178
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 236
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 189
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 956
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 225
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 572

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop