Sú to dva festivaly v dvoch mestách. Oba sa začínajú zajtra a oba vychádzajú z klasiky, no nie sú určené iba pre jej typické publikum.
BRATISLAVA. Uprostred leta sa v centre hlavného mesta opäť bude konať Viva musica!, festival zameraný na netradičné predstavovanie klasickej hudby.
Tento rok ho otvára veľký projekt s názvom Under my spell. „Nápad vznikol ešte vlani, keď sme s Oskarom Rózsom rozmýšľali nad niečím, čo tu ešte nebolo. Obaja sme blízki kamaráti so speváčkou Adrianou Kučerovou, a tak sme zapojili aj ju," hovorí šéf festivalu Matej Drlička. „Pôvodne sme plánovali 15-minútovú skladbu pre komorný orchester, no postupne si vynútila súčasnú veľkosť."
Ide o 70-minútovú kantátu pre soprán, chlapčenský zbor a orchester rozšírený o skupinu perkusionistov. Jej obsahom je podobenstvo „o človeku a o tom, ako narába s Božími darmi". Podpísali sa pod ňu ešte textár Peter Kollár s výtvarníkom Marekom Ormandíkom.
Drlička je manažérom projektu, ktorý zároveň vychádza na graficky výpravnom CD. Práve reakcie rôznych ľudí po vypočutí albumu presvedčili autorský tím risknúť živé prevedenie: „Jedna vec je štúdiová nahrávka, s ktorou sa dá vyhrať, niečo iné je previesť to naživo, hlavne v našich podmienkach. My si môžeme dovoliť len štyri skúšky, sme však hrdí, že otvárame festival premiérou. Je to presne žáner, ktorý sa k nám hodí - vykomponovaná klasika od súčasného autora, ale s návratom k romantickej harmónii, takže má potenciál zaujať aj širšie publikum."
Viva Musica! potrvá týždeň. Druhý veľký projekt, ktorý má ešte väčšiu šancu pritiahnuť väčší počet divákov, je na programe 30. júla - jeho názov je Jana Kirschner Symphony Session. Spojenie popových kapiel s orchestrami nie je nič nové, často sa to však končí gýčom.
Matej Drlička sa toho nebojí: „Už asi tri roky som to Janke navrhoval. Dlho tomu neverila, navyše, išla do Anglicka. Medzitým nás predbehli iní, ale urobili to presne spôsobom, ktorý sa mi nepáči. Sláčiky hrajú dlhé noty a celý orchester je najmä pre vizuálny efekt. Tu je orchester rovnako dôležitý ako speváčka."
Kirschnerovej staré hity do symfonického zvuku previedol Vlado Šarišský, mladý hudobník a skladateľ, ktorý je známy v klasickom prostredí aj z nezávislých pesničkových projektov. Koncert bude dirigovať Oskar Rózsa. Vedľa orchestrálnych hráčov bude na pódiu exkluzívna sprievodná kapela (Martin Valihora, Henry Tóth, Martin Gašpar, Ajdži Sabo) aj huslista-sólista Stano Palúch.
Pekná hudba v Štiavnici
Kým Viva musica! má päť rokov, Festival peknej hudby, ktorý sa v piatok začne v Banskej Štiavnici, funguje dvakrát tak dlho. Tradíciu komornej akcie založil violončelista Eugen Prochác, ktorý je na program jubilejného desiateho ročníka hrdý. Podarilo sa mu nahovoriť niekoľko zvučných mien.
„Sólový recitál bude mať u nás Roland Batik. On je niečo ako rakúsky Miki Škuta. Klavirista, ktorý hrá výborne klasiku aj džez, hral so Zawinulom aj s Viedenskými filharmonikmi. Z Česka príde tiež veľmi známy Václav Hudeček, privítame aj Warchalovcov, Cappellu Istropolitanu či zbor Adoremus, ktorý bude spievať starú hudbu aj súčasné diela," hovorí Prochác.
Šéf festivalu si sám zahrá na otváracom koncerte so speváčkou Adrianou Bartošovou, aj na sobotňajšom večere, ktorý považuje za vrchol tohtoročného programu. „Zahráme dvojkoncerty Bacha a Vivaldiho, s Jurajom Čižmarovičom a Jurajom Alexandrom aj Vivaldiho štvorkoncert. Iba barokový program však nie je pre každého, preto ešte zaznejú krátke skladby Šostakoviča a Piazzollu."
Desiaty ročník mal byť pôvodne vo veľkom štýle, no Eugen Prochác sa zastrája, že hoci produkcia Händelovej Vodnej hudby na jednom z banskoštiavnických jazierok je šialene drahá, najneskôr do dvoch rokov ju na svojom festivale uvedie.