Ruka sleduje myslenie materiálu

Eva Cisárová–Mináriková patrí k tým umelcom, čo na začiatku 70. rokov podnietili rozvoj textilného umenia ako autonómneho výtvarného prejavu. Do 5. septembra sa prezentuje výstavou Textilné citácie... a paradoxy.

Eva Cisárová–Mináriková: Vzorfarebník, textilné leporelo, 2000.



BRATISLAVA. Tradičné chápanie textilného diela ako „nástennej maľby“, teda monumentálno-dekoratívneho, podľa maliarskej predlohy vytkaného objektu-gobelínu situovaného v reprezentatívnom priestore, dostalo v kontexte socialistického umenia významnú podporu. Tak ako stredoveké a barokové gobelíny zdobili chrámy a paláce, mali aj „socialistické“ vniesť slávnostnú prezentáciu ideí do nových chrámov budovateľov lepších zajtrajškov.

Nové stratégie textilu

Zmenami, ktoré nastali v 60. rokoch, sa pozvoľna menili aj miesto a funkcie umenia v spoločnosti, a menil sa aj prístup k chápaniu textilného diela. Termíny tapiséria, neskôr umenie vlákna, mäkká plastika, textilný objekt, naznačujú nové stratégie textilu.

S oslobodením od tradičných výrobných postupov, tém a spoločenskej objednávky autori hľadajú nové výtvarné a technické možnosti. Limity už nevymedzuje remeslo a materiál, ale duch súčasného umenia.

Eva Cisárová–Mináriková prišla študovať na VŠVU k Petrovi Matejkovi s excelentnou výbavou – pochádza z Cífera, kde bola na uhorské pomery vynikajúca textilná dielňa, a strednú školu absolvovala v Brne, v oddelení Bohdana Mrázka, jedného z najvýznamnejších predstaviteľov československej autorskej tapisérie.

Tolerantná atmosféra v Matejkovom ateliéri a otvorený maliarsky program štúdia jej umožnili hľadať vlastnú cestu – sama na ráme votkávala svoje predstavy do textilu. Tkanie na ráme, a nie na tkáčskom stave, v Bratislave zaviedla ona. Verí, že ruka verne sleduje myslenie v materiáli, že je schopná počúvať hlas prírody a tiež Boha, ktorý je v materiáli obsiahnutý.


Už to nie sú elegantné a bravúrne zvládnuté monumenty, ale pripomienky a narážky, hravé či vážne,konceptuálne premyslené, atakujúce zmysly aj pamäť.

Pocty starým majstrom

Autorka postupne po sérii autorských tapisérií a aj po skúsenosti s výskumom k teoretickej diplomovej práci (Mária Hollósy a cíferská vyšívačská škola) obracia pozornosť na štúdium historických textílii, ľudového textilu, textilu predkolumbovských amerických kultúr, umenie prírodných národov a s veľkou pokorou vytvára rad prác, inšpirovaných z týchto zdrojov.

Sú to pocty starým majstrom gobelínu, ale aj ľudového textilu, ktorých diela cituje ako fragmenty a voľne interpretuje, komentuje a parafrázuje vo vlastnej autorskej technike. Majstrovské zvládnutie remesla a kultivovaný farebný rozvrh je prvý dojem z diela, ale hlbšie sústredenie nám odkrýva narážky a spomienky do rôznych časových a kultúrnych vrstiev.

Fragmenty textílií ako pamäť rodu a doby

Veľkú časť svojich tvorivých ambícií posledných rokov autorka koncentruje do „ekologických“ stratégií – recyklovaný textil, priemyslový odpad, prírodné vlákna, fragmenty textílií ako pamäť rodu, národa, doby, sú materiálovou bázou jej tvorby a myslenia v textile.

Už to nie sú elegantné a bravúrne zvládnuté monumentálne textilné diela, ktoré reprezentovali československú tapisériu na významných výstavách doma a vo svete, ale pripomienky a narážky, niekedy hravé, niekedy vážne, konceptuálne premyslené, priestorovo atakujúce zmysly aj pamäť.

Techniku tkania nahrádza koláž a asambláž, plstenie, uzlovanie, inštalácia. Vzorníky, zápisníky, herbáre, šlabikáre, pamätníky, majú podobu knihy rôznych formátov, fragmenty textílií sa ocitajú v rôznych kontextoch a paradoxných posunoch.

Po revolúcii vstupuje Eva Cisárová–Mináriková ako pedagóg na VŠVU a podieľa sa na vytvorení novej koncepcie vzdelávania v odbore, vedie ateliér voľnej textilnej tvorby, zavádza reštaurovanie historického textilu. So študentmi usporiadala rad výstav a exkurzií po textilných pamiatkach Európy, zúčastňuje sa na sympóziách, workshopoch. Dostala Slovensko do európskej mapy historického textilu.

Vystavovala na viac ako dvesto kolektívnych výstavách doma aj v zahraničí a výstava v Nových Zámkoch je jej prvou samostatnou výstavou... Tiež paradox.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 282
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 171
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 233
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 192
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 954
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 232
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 599
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 569

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop