Intertext nie je len o texte

Silu textu i umenia, ktoré vďaka nemu vzniká, predstavuje výstava v Galérii Jána Koniarka v Trnave.

Pohľad do expozície, v popredí jeden z vystavujúcich Bllažej Baláž

Intertext ponúka širší pohľad na umenie konceptuálneho textu. Medzinárodnú výstavu možno nazvať až akýmsi výskumom.

TRNAVA. „Toto je ume - nie?" Pýta sa v nastriekanom odkaze umelec Peter Rónai, hneď pri vstupe na výstavu Intertext v trnavskej Galérii Jána Koniarka. Odpoveď na jeho otázku sa divákom po prezretí diel nakoniec vynorí sama.

Rónaiovov nápis vytvorený počas vernisáže sa stal akoby súčasťou výstavného projektu, na ktorom vizuálne aj obsahovo dominuje text. Text, ktorý však nie je len textom.

Vďaka Rónaiovmu nápisu sa výstava obohatila aj o ďalší rozmer, akciu, akčné umenie, hovorí jeden z prezentovaných umelcov Blažej Baláž, vedúci výtvarnej katedry na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity. Okrem Baláža sa na cestu od konceptuálneho ku postkonceptuálnemu textu, ako uvádza podtitul výstavy, symbolicky vydali aj ďalší šiesti umelci.

Priekopníci Koller a Filko

Zastúpená je tu generácia priekopníkov konceptualizmu - Július Koller a Stano Filko, stredná generácia dielami Blažeja Baláža a českého umelca Václava Stratila vedúceho katedry intermédií na Fakulte výtvarných umění v Brne a tiež mladší výtvarníci - Emese Benczúr z Maďarska, Jan Šerých z Česka a Slovák Viktor Frešo.

Stano Filko -

Na výstavno-výskumnom projekte Intertext, ktorý by mal v budúcnosti pokračovať expozíciou širšieho charakteru, publikáciou i konferenciou, našli svoje miesto rôzne média - maľba, digitálna tlač, kombinovaná technika, videoanimácia či dokonca výšivka. Výstava tak pre diváka predkladá pestrosť a hoci predstavované diela sú prepojené istým typom výtvarného vyjadrenia, ponúkajú odlišné prístupy, videnia, myšlienky.

Spoločný ostáva text v rôznych podobách a ten je podľa Baláža jeden z najvýznamnejších prejavov konceptuálneho umenia. Jeho slová potvrdzuje už pohľad na takzvané protokonceptuálne diela Júliusa Kollera, ktorý z grafém v 60-tych rokoch vytváral košatý strom, búrlivé more i členitý vrch.

Hovňo i Hitler

Do ironickejšej hry s textom sa pustil český umelec Václav Stratil. Jeho priam prvácky rukopisom napísaný odkaz - Hitler v nebi okopáva prázdno, láka divákov do druhej výstavnej miestnosti. Na ďalších dielach sa Stratil pohráva s diakritikou. Vytvoril tak Hovňo či Mexiko s plastickým mäkčeňom. Upozorňuje tak na silu drobného znaku, ktorý dokáže napríklad človeka premeniť na niekoho iného.

Ironický a kritický je aj Baláž vo svojom veľkom namaľovanom nápise SUCHARATOLEST. Konceptuálne čistejšie vyznievajú jeho diela z cyklu Treptomachia, kde sa zbavil maliarskeho gesta a nechal prehovoriť lingvistiku.
Celkom iným spracovaním textu sa zaoberá maďarská výtvarníčka Emese Benczúr. Jeden odkaz zapustila do baliacej fólie so vzduchovými bublinami, druhý zas vyšila na sivú látku. Tento maďarský vyšívaný text vytvorila autorka v roku 1994 ako svoju magisterskú prácu.

Ďalšia z výstavných miestností patrí jednej z prezentovaných prác českého umelca Jana Šerýcha. Na stenu premieta svoj animovaný, rýchlo striedajúci sa text. Človek sa tak pri pohľade na dielo mení na jedinca neschopného čítať.

Medzinárodný výstavný projekt, pod ktorý sa kurátorsky podpísal Roman Gajdoš, sa dá v Trnave pozrieť a „prečítať" už len do konca augusta.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 706
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 515
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 919
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 173
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 767
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 157
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 016
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 934
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 737
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čo je populizmus a prečo ho možno budeme potrebovať?

Ak ste si mysleli, že viete, čo je populizmus, s najväčšou pravdepodobnosťou ste sa mýlili.

KOMENTÁRE

Sulík sa vyfarbil, ruské noviny ho vytočili

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

Neprehliadnite tiež

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.

Slovenský film Piata loď si vezie z Berlína cenu

Film podľa knihy Moniky Kompaníkovej sa páčil detskej porote, získal Krištáľového medveďa v sekcii Genration Kplus.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop