
Peter Kalman: Záznam, pastel, 1973
MODRA - „Moje obrazy sú záznamy života okolo mňa. Ruch ulíc, život v panelákoch - zachytávam rytmus mesta vrátane športu, mestského folklóru, ľudskej psychiky a medziľudských vzťahov, všetko na križovatke civilizácie s prírodou a technickým pokrokom,“ hovorí Peter Kalman, maliar, ktorý citlivo počúva melódiu ľudí a sveta okolo seba. Melódiu aranžuje do svojich obrazov, kde sa za dekoratívnym cítením skrývajú príbehy, často zafarbené s politickým pozadím. Roky 1968 či 1989 sa objavujú ako križovatky ľudských osudov.
Peter Kalman (1945) sa nerád opakuje. Neustále počúva reč obrazov, ktoré ho posúvajú ďalej. Je to nikdy sa nekončiaci dialóg vnútorných pocitov, pri ktorom sa odvíjajú zákutia ľudských prianí. Len tí najvytrvalejší vedia, že ich komnaty prinášajú tie neopakovateľne očistné prechádzky Danteho peklom i rajom. Peter Kalman nekomunikuje len s jedným výtvarným médiom. Rád sa pohybuje v rôznych výtvarných oblastiach, pretože ho fascinuje výzva k naplneniu. Na výstave v Arias & Vanda Gallery v Modre si vybral maľbu a grafiku. V retrospektívnom oblúku od roku 1966 až po súčasnosť.
Mnohé diela sú označené ako záznamy s konkrétnym podtitulom, napríklad Euro krasokorčuľovanie, Tanec, Búrlivý rok, Fenomén, Archa, Kaukliar, Futbal, Pokušenie, Milenci, ale aj osobné - Pocta Kawashima, Pocta Marián Polonský, Pocta Vincent Hložník. Inštalácia v autorskej spolupráci s Ľuboslavom Mozom ponúka vedľa seba veľkoformátové obrazy, kde dominuje mriežkovitá štruktúra, a komornejšie, kde zase presakuje poetickejšie cítenie až kleeovskej meditácie. Sú to pastely, v ktorých maliar farebne odhaľuje melódiu a rytmus sveta okolo seba.
Kalmanove diela uvažujú spolu s človekom. Z konkrétnych tvarov ostávajú znaky. Farebná kompozícia má vždy svoju logiku. Vždy s cieľom dosiahnuť a zasiahnuť človeka, jeho životný priestor v chaose civilizácie, jeho snahu po lepšom žití. Odvolať nás na chvíľu zo stresu reality do sveta, ktorý je za zrkadlom.