SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Jánošík má veľkú družinu i veľkú kampaň

Do kín prichádza ďalšia verzia príbehu legendárneho zbojníka. Sľubovaná korekcia mýtu sa objavila rok po skorigovanej Bathory.

Medzinárodný tím tvorcov Jánošíka prišiel na Slovensko kvôli filmovej kampani dvakrát.Medzinárodný tím tvorcov Jánošíka prišiel na Slovensko kvôli filmovej kampani dvakrát. (Zdroj: TASR)

Do módy sa dostali moderní národní hrdinovia. Prívržencov si získavajú aj premyslenými marketingovými metódami. Jánošík využil televíziu i vlak.

BRATISLAVA. Dnes sa končia legendy a mýty. Jánošík sa dostal do kín, takže reklamné slogany už nebudú jediným zdrojom informácií. Budú sa k nim pripájať tisícky osobných názorov, či je to film dobrý, zlý, alebo niečo medzi tým.

Toto tajomstvo sa odkrýva sedem rokov po začatí nakrúcania, pretože pôvodný producent Rudolf Biermann Jánošíka dokončiť nevedel. Režisérka Agnieszka Holland po nepríjemnej skúsenosti nezatrpkla, ani sa nehnevala, aj v rozhovore pre SME pred časom povedala, že sa k rozrobenému filmu v zlepšených podmienkach kedykoľvek a rada vráti. Dôvod mala po piatich rokoch pauzy, keď sa objavil poľský producent Dariusz Jablonski. Nakoniec je Jánošík aj českou koprodukciou a stála šesť miliónov eur.

Pomohol aj heparínový vrah

V Poľsku mal film premiéru už pred týždňom, v kampani sa lákalo najmä na meno Agnieszky Holland. Hoci režírovala aj jej dcéra Kasia Adamik, ona je tou hviezdou, čo kedysi začínala ako žiačka Krzysztofa Kieslowskeho, čo sa preslávila drámou Európa, Európa a potom pripravila pre Leonarda DiCapria krásnu úlohu vo filme Úplné zatmenie.

„V Čechách sa príťažlivosť Jánošíka zvyšuje tým, že v hlavnej úlohe hrá Václav Jiráček. Práve teraz je veľmi populárny, v miestnych kinách ho možno vidieť aj vo filme Hodinu neznáš, kde hrá heparínového vraha. No a u nás na Slovensku by mala zafungovať najmä samotná téma. Jánošík je predsa náš národný hrdina, neviem o tom, že by sme mali väčšieho," hovorí PR manažér Ján Kakaščík.

Kto v poslednom čase cestoval vlakom, zistil, že do mediálnej kampane sa zapojili aj naše železnice. Na stolíkoch boli položené letáky, oznamovali súťaž o lístky, a cestou k nástupištiam sa dalo prejsť Jánošíkovi rovno po tvári. „Využili sme naozaj veľa komunikačných ciest," vraví Kakaščík, „myslím si, že netradičné boli i tlačové konferencie. Medzinárodný štáb prišiel na Slovensko dokonca dvakrát." Prvýkrát sa s novinármi stretol v júni, druhýkrát po pompéznej premiére minulý piatok. Debatovať sa mohlo až po skončení projekcií vo všetkých dvanástich sálach bratislavského Auparku - a to bolo o jedenástej večer.

Po KLIKNUTÍ infograf zväčšíte.

Dve legendy ročne

Slovenská televízia nie je mediálnym partnerom filmu, napriek tomu mu trochu pomohla tiež, keď pred pár dňami vysielala Jánošíka od Martina Friča. Z neho je jasné, že svižný, akčný a zábavný film so sociálnym podtextom sa dal spraviť už v roku 1935. Pri pohľade naň sa teda stupňovala nedočkavosť: čo nové ešte môže nejaký veľkofilm priniesť?

Hollandovej film sľuboval prekvapenie vo svojom podtitule Pravdivá história a to by mohlo mať podobný účinok ako sľuby Juraja Jakubiska, že naruší legendu Alžbety Bathory a že horor nájde v jej osobnom živote.

Mimochodom, to bolo 10. júla 2008, takže naše kiná zažili dve netradične veľké mediálne udalosti v rozpätí roka. Bathory mala divácky úspech mimoriadny, na Slovensku na ňu prišlo vyše štyristotisíc divákov. Premietala sa z dvanástich kópií - Jánošík ich má sedemnásť, a k tomu ešte tri digitálne. „Tým sme preskočili Pokoj v duši, ten mal 15 kópií, a priblížili sme sa k najväčším zahraničným hitom typu Doba ľadová," vraví Ján Kakaščík.

A upozorňovanie na Jánošíka ešte chvíľu potrvá, kampaň sa spomalí až začiatkom októbra.

Jánošík do aleluja

Nie je už tých filmov o slovenskom zbojníkovi nejako priveľa? Nemý Jánošík, československý Jánošík,
socialistický Jánošík, kreslený Kubalov Zbojník Jurko, Pacho, čiže parodický Jánošík, mečiarovský Jánošík, ktorého dodnes nikto nevidel, Dočolomanského muzikálový Jánošík a ten súčasný „hollywoodsky“ Jánošík.

Historici vylučujú, že tento románový hrdina bohatým bral a chudobným dával. Skôr platí trefná veta
zo scénky Lasicu a Satinského, že Jánošík bohatým bral a chudobným dával – rady.

Je zaujímavé, že vždy sa o ňom nakrútil film, keď sa v našich končinách menil režim. Dnes sa k nemu hlásia národniari, ale mali by si to rozmyslieť, pretože ak by Jánošík ešte žil, určite by boli jeho jasným terčom (Ja ti dám, boha jeho, ťenďer!). Sociálny rozmer by pasoval aj na SMER a HZDS, no ani tých by tento „chlap-ozruta“, ako prezývali kapitána zbojníckej družiny v nesmrteľnom Pachovi, nenechal len tak.

Vtip je v tom, že táto legenda pasuje na každú dobu. Bohatým, čiže mocným sa klaniame, ale keď zájdeme za roh, tak si na nich poriadne zanadávame. Ale len málokto dokáže urobiť niečo so svojím životom. A tak nám stále zostáva historicky rozporuplná vzbura človeka, ktorá o nás vytvára dojem, že sme iba národom valašiek a bryndze. Aj českí futbalisti si niesli so sebou naozajstný hrach a dúfali, že sa na ňom na Tehelnom poli pošmykneme.

Nezmení sa to, pokiaľ nezačneme revidovať vo filmoch svoju históriu, zabudneme na mýty a poukážeme na našich skutočných hrdinov – vojakov, vedcov, vynálezcov, spisovateľov. Nie je ich veľa, ale nájdu sa. No zatiaľ domáci filmári mlčia a nám zostáva legenda. Akoby sa báli, že sa popália na skutočnej histórii, s ktorou by sme sa mali porátať.

Peter Bálik
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  3. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  4. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  5. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Hygge ako životný štýl
  9. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 814
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 757
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 832
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 294
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 875
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 792
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 358
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 316
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 190
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 057
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto na covid.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

7 h
Dnes píše Nataša Holinová

Matovič je malý slovenský Trump

Igor Matovič.

Stačí prísť na tlačovku a ukázať na nadpis 2 x 2 je 5?

23 h
Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

4 h