Jánošík má veľkú družinu i veľkú kampaň

Do kín prichádza ďalšia verzia príbehu legendárneho zbojníka. Sľubovaná korekcia mýtu sa objavila rok po skorigovanej Bathory.

Medzinárodný tím tvorcov Jánošíka prišiel na Slovensko kvôli filmovej kampani dvakrát.(Zdroj: TASR)

Do módy sa dostali moderní národní hrdinovia. Prívržencov si získavajú aj premyslenými marketingovými metódami. Jánošík využil televíziu i vlak.

BRATISLAVA. Dnes sa končia legendy a mýty. Jánošík sa dostal do kín, takže reklamné slogany už nebudú jediným zdrojom informácií. Budú sa k nim pripájať tisícky osobných názorov, či je to film dobrý, zlý, alebo niečo medzi tým.

Toto tajomstvo sa odkrýva sedem rokov po začatí nakrúcania, pretože pôvodný producent Rudolf Biermann Jánošíka dokončiť nevedel. Režisérka Agnieszka Holland po nepríjemnej skúsenosti nezatrpkla, ani sa nehnevala, aj v rozhovore pre SME pred časom povedala, že sa k rozrobenému filmu v zlepšených podmienkach kedykoľvek a rada vráti. Dôvod mala po piatich rokoch pauzy, keď sa objavil poľský producent Dariusz Jablonski. Nakoniec je Jánošík aj českou koprodukciou a stála šesť miliónov eur.

Pomohol aj heparínový vrah

V Poľsku mal film premiéru už pred týždňom, v kampani sa lákalo najmä na meno Agnieszky Holland. Hoci režírovala aj jej dcéra Kasia Adamik, ona je tou hviezdou, čo kedysi začínala ako žiačka Krzysztofa Kieslowskeho, čo sa preslávila drámou Európa, Európa a potom pripravila pre Leonarda DiCapria krásnu úlohu vo filme Úplné zatmenie.

„V Čechách sa príťažlivosť Jánošíka zvyšuje tým, že v hlavnej úlohe hrá Václav Jiráček. Práve teraz je veľmi populárny, v miestnych kinách ho možno vidieť aj vo filme Hodinu neznáš, kde hrá heparínového vraha. No a u nás na Slovensku by mala zafungovať najmä samotná téma. Jánošík je predsa náš národný hrdina, neviem o tom, že by sme mali väčšieho," hovorí PR manažér Ján Kakaščík.

Kto v poslednom čase cestoval vlakom, zistil, že do mediálnej kampane sa zapojili aj naše železnice. Na stolíkoch boli položené letáky, oznamovali súťaž o lístky, a cestou k nástupištiam sa dalo prejsť Jánošíkovi rovno po tvári. „Využili sme naozaj veľa komunikačných ciest," vraví Kakaščík, „myslím si, že netradičné boli i tlačové konferencie. Medzinárodný štáb prišiel na Slovensko dokonca dvakrát." Prvýkrát sa s novinármi stretol v júni, druhýkrát po pompéznej premiére minulý piatok. Debatovať sa mohlo až po skončení projekcií vo všetkých dvanástich sálach bratislavského Auparku - a to bolo o jedenástej večer.

Po KLIKNUTÍ infograf zväčšíte.

Dve legendy ročne

Slovenská televízia nie je mediálnym partnerom filmu, napriek tomu mu trochu pomohla tiež, keď pred pár dňami vysielala Jánošíka od Martina Friča. Z neho je jasné, že svižný, akčný a zábavný film so sociálnym podtextom sa dal spraviť už v roku 1935. Pri pohľade naň sa teda stupňovala nedočkavosť: čo nové ešte môže nejaký veľkofilm priniesť?

Hollandovej film sľuboval prekvapenie vo svojom podtitule Pravdivá história a to by mohlo mať podobný účinok ako sľuby Juraja Jakubiska, že naruší legendu Alžbety Bathory a že horor nájde v jej osobnom živote.

Mimochodom, to bolo 10. júla 2008, takže naše kiná zažili dve netradične veľké mediálne udalosti v rozpätí roka. Bathory mala divácky úspech mimoriadny, na Slovensku na ňu prišlo vyše štyristotisíc divákov. Premietala sa z dvanástich kópií - Jánošík ich má sedemnásť, a k tomu ešte tri digitálne. „Tým sme preskočili Pokoj v duši, ten mal 15 kópií, a priblížili sme sa k najväčším zahraničným hitom typu Doba ľadová," vraví Ján Kakaščík.

A upozorňovanie na Jánošíka ešte chvíľu potrvá, kampaň sa spomalí až začiatkom októbra.

Jánošík do aleluja

Nie je už tých filmov o slovenskom zbojníkovi nejako priveľa? Nemý Jánošík, československý Jánošík,
socialistický Jánošík, kreslený Kubalov Zbojník Jurko, Pacho, čiže parodický Jánošík, mečiarovský Jánošík, ktorého dodnes nikto nevidel, Dočolomanského muzikálový Jánošík a ten súčasný „hollywoodsky“ Jánošík.

Historici vylučujú, že tento románový hrdina bohatým bral a chudobným dával. Skôr platí trefná veta
zo scénky Lasicu a Satinského, že Jánošík bohatým bral a chudobným dával – rady.

Je zaujímavé, že vždy sa o ňom nakrútil film, keď sa v našich končinách menil režim. Dnes sa k nemu hlásia národniari, ale mali by si to rozmyslieť, pretože ak by Jánošík ešte žil, určite by boli jeho jasným terčom (Ja ti dám, boha jeho, ťenďer!). Sociálny rozmer by pasoval aj na SMER a HZDS, no ani tých by tento „chlap-ozruta“, ako prezývali kapitána zbojníckej družiny v nesmrteľnom Pachovi, nenechal len tak.

Vtip je v tom, že táto legenda pasuje na každú dobu. Bohatým, čiže mocným sa klaniame, ale keď zájdeme za roh, tak si na nich poriadne zanadávame. Ale len málokto dokáže urobiť niečo so svojím životom. A tak nám stále zostáva historicky rozporuplná vzbura človeka, ktorá o nás vytvára dojem, že sme iba národom valašiek a bryndze. Aj českí futbalisti si niesli so sebou naozajstný hrach a dúfali, že sa na ňom na Tehelnom poli pošmykneme.

Nezmení sa to, pokiaľ nezačneme revidovať vo filmoch svoju históriu, zabudneme na mýty a poukážeme na našich skutočných hrdinov – vojakov, vedcov, vynálezcov, spisovateľov. Nie je ich veľa, ale nájdu sa. No zatiaľ domáci filmári mlčia a nám zostáva legenda. Akoby sa báli, že sa popália na skutočnej histórii, s ktorou by sme sa mali porátať.

Peter Bálik

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 824
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 5 743
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 5 233
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 644
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 090
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 724
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 673
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 270
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 887
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 524

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík na videu z afrického väzenia odpovedá Kaliňákovi

Gašpar s Kaliňákom spochybňovali pravosť vyhlásenia bývalého siskára Ľuboša Kosíka o únose prezidentovho syna. Kosík poslal video ako dôkaz.

TV

Kosík vo videohovore z afrického väzenia: Zaručte mi bezpečnosť

Bývalý siskár potvrdzuje svoju totožnosť.

SVET

Zeman ťahal Drahoša do bahna, no on sa nedal. Znamená to prehru?

Český prezident sa vôbec sa nezmenil.

Neprehliadnite tiež

Nominácie na Oscara ovládla Podoba vody

Udeľovanie cien americkej Akadémie filmových umení a vied sa uskutoční v nedeľu 4. marca v hollywoodskom Dolby Theatre. Moderátorom galavečera bude Jimmy Kimmel.

Kúsok Oscara môže byť aj slovenský. O tele a duši má nomináciu na veľkú cenu

Alexandra Borbély očarila aj americkú filmovú akadémiu.

Krokodíly, ohnivé špirály, inštalácia dáždnikov. Nový klip Timberlake prehnal

Zvláštny videoklip odkazuje na apokalyptické filmy a všetky politické témy, ktoré nás len napadnú.

V Berlíne si vyberajú hviezdne mená. Tentoraz padla voľba na Šulíka a Menzla

Tlmočníka nepremietnu v najväčšom kine, aj tak je to úspech pre slovenský film.