Stricklandov debut Katalin Varga skončil takmer pod posteľou

Britský režisér Peter Strickland svoj celovečerný debut Katalin Varga, za ktorý ho na Berlinale nominovali na Zlatého medveďa, takmer nedokončil.

(Zdroj: zimbio.com)

BRATISLAVA. Britský režisér Peter Strickland takmer nedokončil svoj celovečerný debut Katalin Varga (2009), za ktorý ho na MFF Berlinale nominovali na Zlatého medveď a za ktorý dostal aj cenu na festivale Cinematik.

Príbeh je o znásilnenej žene, ktorá sa rozhodne páchateľovi pomstiť a dokázať mu, že sa zo svojho činu len tak ľahko nevykúpi. Strickland film nakrúcal v Rumunsku, v regióne Transylvánia s veľkou maďarskou menšinou.

Prekážkou k dokončeniu však neboli ani jazykové, ani kultúrne bariéry. "Jazyk nebol nikdy problém," povedal. "Som typický lenivý Angličan, nanešťastie," dodal s tým, že so štábom komunikoval po anglicky. Skutočnou príčinou, prečo sa vznik filmu, ktorého samotné nakrúcanie trvalo len 17 dní, predĺžil na päť rokov, boli najmä peniaze.

Film mohol skončiť len na YouTube

Film dostali do kín a na festivaly, vrátane prestížneho Berlinale, aj Tudor Giurgiu a Oana Giurgiu, ktorí film koprodukovali. Ak by sa im nepodarilo získať peniaze, snímka by bola podľa Stricklanda momentálne niekde pod posteľou. "Dal by som to na YouTube alebo niekde inde, neviem," tvrdí filmár, ktorý začal svoju celovečernú prvotinu nakrúcať zo zdedených peňazí.

Na samotné nakrúcanie spomína Strickland ako na krásne obdobie. Problémom nebolo ani to, že nakrúcal v Transylvánii. Aj keď si myslí, že k znásilneniu a následnej pomste dôjde skôr vo Veľkej Británii, príbeh potreboval trochu exotické prostredie.

Aby zachoval čo najviac autenticity, film je v maďarskom znení. Mal na to však aj ďalší dôvod. "Bolo by komické, ak by hovorili po anglicky," vysvetlil Strickland. Toho, že v cudzom prostredí zlyhá skôr ako doma, sa nebál. "Všetko, čo robíte, je ťažké. Aj nakrúcať vo vlastnom byte je ťažké." Navyše, "povedali sme si, že ak zlyháme, zlyháme štýlovo. V Transylvánii to má väčší pôvab," dodal.

Ako návrat z väzenia

Presným opakom nakrúcania bola postprodukcia. "Bola to katastrofa," zaspomínal si. "Mali sme personálne problémy, problémy s ľuďmi, s peniazmi. A film sme nakoniec na takmer rok odložili, konkrétne na osem mesiacov.

Odišiel som do Anglicka, žil som so svojou matkou. Boli to naozaj zlé časy," povedal. Z úplného vrcholu, keď sa cítil plný optimizmu, zrazu spadol do tvrdej reality. Mal problém s nájdením práce, všetko v rodnom meste Reading sa po jeho odchode zmenilo. "Bolo to ako vrátiť sa z väzenia," prirovnal svoje pocity po návrate. Na postprodukciu nemá žiadne dobré spomienky, bolo to "temné obdobie".

Kvôli finančným problémom musel prácu často prerušiť aj na niekoľko týždňov, čo ho oberalo o energiu. Dlho sa snažil nájsť koproducentov, no neúspešne. Neúspech mal dokonca aj u organizátorov festivalov.

Koproducentskú dvojicu našiel v období, keď to už s Katalin Varga vzdal. Chcel začať pracovať na novom filme a "hrubú verziu" Katalin Varga prezentoval už len ako ukážku svojej tvorby. Tudor Giurgiu a Oana Giurgiu však prejavili záujem a za pol roka zohnali

Ľahšie to nebude

Napriek úspechu svojej prvotiny na festivaloch si nemyslí, že bude ľahké získať producentov pre jeho ďalší projekt. Dúfa len, že bude mať menej problémov. "Ľudia sú stále konzervatívni," tvrdí s tým, že "ľudia s peniazmi" trvajú na tom, aby boli filmy viac komerčné.

"Spraviť film je pre každého boj," myslí si. Jeho veľkým snom je robiť film v jednom bloku, každý deň. Na debute pracoval aj s prestávkami zhruba päť rokov. "Je to šialené, smiešne," vyhlásil režisér, ktorý nemá formálne filmárske vzdelanie. Na rozdiel od kameramanov ho podľa neho režiséri ani nepotrebujú, pretože "základ robenia filmu je veľmi logický".

"Ťažkým to robia ľudia," dodal. Najťažšie sa podľa neho učí "mágia a cit pre rytmus" filmu. To sa dá len nakrúcaním krátkych filmov, ktorých má Strickland na konte niekoľko, ale aj robením chýb a pozeraním filmov. Človek sa však musí s určitou schopnosťou tvoriť filmy narodiť.

Krásu kinematografie vidí Strickland v tom, že sa nedá opísať, nedá sa vyučovať. Filmy od velikánov ako napríklad Andreja Tarkovského prirovnal k mágii, k niečomu mimo tohto sveta. A to sa nedá naučiť ani vysvetliť slovami. "Ak by ste to vedeli opísať, napísali by ste román," domnieva sa Strickland.

Kto je Peter Strickland

Peter Strickland si za šírku svojho repertoára záujmov, najmä v oblasti umenia, zaslúži označenie renesančný človek. Narodil sa roku 1973 v meste Reading ležiacom v južnom Anglicku na sútoku riek Temža a Kennet neďaleko od Londýna. Nakrútil celý rad krátkometrážnych filmov, spomedzi ktorých asi najviac vyniká Bubblegum uvedený v roku 1997 na Berlinale. Touto snímkou sa po rokoch vrátila k nakrúcaniu bývala hviezda filmov Andyho Warhola, Holly Woodlawnová. V roku 1992 Strickland adaptoval asi najslávnejšiu Kafkovu poviedku Premena do podoby divadelnej hry a následne ju aj režíroval. O niečo neskôr založil so skupinou priateľov z rodného mesta hudobne-kulinárske teleso The Sonic Catering Band, ktoré vystupovalo vo viacerých mestách po celej Európe a vydalo aj niekoľko albumov. Táto experimentálna kapela počas svojich koncertov varí, pričom suroviny a predmety potrebné na prípravu jedla slúžia aj ako hudobné nástroje a zvuky, ako napríklad bublanie vriaceho pokrmu, sú tiež súčasťou skladieb.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 7 075
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 575
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 511
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 996
  5. Kam do tepla v januári? 2 524
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 291
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 259
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 131
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 308
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 209

Téma: Film


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Televízia, kam Babiš a Zeman utekajú pred dotieravými otázkami

Politické diskusie nemajú na Barrandove veľkú sledovanosť, no sú lacné a zvyšujú prestíž moderátora.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci aj tak pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc.

KOMENTÁRE

Fico aj Danko sa zmenia na vítačov. To si pozrieme

Blíži sa čas, keď vláda bude musieť obhájiť príchod ekonomických migrantov.

EKONOMIKA

Sedadlá pre Boeing? Mohol by ich vyvíjať Trenčín (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel.

Neprehliadnite tiež

Spievať Vargu je ťažké. Pokúsia sa však o to každý rok

V skalickom kostole pripravujú festival s Ivou Bittovou.

Daniela Olejníková: Ilustrátorov je na Slovensku veľa, ponúk už menej

Má cenu za najkrajšiu knihu, ale vidí, že uplatniť sa v jej povolaní je ťažké.

Režisér Gejza Dezorz: Komerčné televízie idú svojou cestou, aj keď je divák už vzdelanejší

Detektív Dušo by mohol byť playboy, keby ho nemaskovali. Vyrieši však aj záhadu ukradnutej klobásky

Pohoda separuje najlepšie. Slovenský festival má prvý raz európsku cenu

Podujatie tímu Michala Kaščáka premenilo v Holandsku jednu z rekordného počtu siedmich nominácií.

Ján Ďurovčík hľadá Bambuľku. Výchovnému seriálu nemohol odolať

Muzikál potrebuje inú Bambuľku, hovorí. Akú hľadá?