Desať koncertov s medzinárodnou účasťou a tri premiéry má v pláne akcia, ktorej tradíciu založil violončelista Jozef Lupták.
BRATISLAVA. Kedysi v Bratislave komorná hudba bežne znela v lepších domácnostiach, dnes ju môžete počuť menej. Ale vo veľkej dávke naraz pravidelne raz ročne, o čo sa už desať rokov stará festival Konvergencie. Jubilejný ročník akcie sa začína už dnes a potrvá do nedele večer.
„Už vlani sme robili desať podujatí. Desať sme ich urobili aj začiatkom leta po celom Slovensku a desať ich je aj teraz," hovorí šéf festivalu Jozef Lupták. „Nerobil som tohtoročný program s tým, že musím vymyslieť niečo extra, chcel som sa trocha zastaviť. Preto sme vybrali zopár diel, ktoré sme už hrali - Mendelssohnov Oktet, Schumannov Kvintet, Haydnovo Trio."
Novinky a premiéry
Aj tento rok je v programe niekoľko koncertov, ktoré prekračujú prídavné meno „bežné". Prvým z nich sú Európske husľové uspávanky: „Je to koncept Vlada Godára. Oslovil speváčku Evu Šuškovú s huslistom Petrom Hamarom a on sám si zahrá na klavíri. Uspávanky nepočujeme každý deň, dnes sa to už príliš nenosí. Bude to zároveň ideálny záver sobotňajšej noci."
Riaditeľ festivalu je známy ako aktívny violončelista. Prvýkrát sa na pódiu Design Factory objaví už dnes o 18.30 h. Na otváracom koncerte uvedie premiéru diela Penetration, ktorú Jevgenij Iršai napísal preňho a pre komorný orchester.
Premiéry sú tradičnou súčasťou Konvergencií, tento rok sa hneď o dve ďalšie postaral Marián Varga. Jedna zaznie na záver festivalu, na večere s názvom Collegium Musicum Special. Ten sa netradične bude konať pod stanom v záhrade areálu Design Factory, kam sa zmestí štyristo divákov.
„Pre mňa je to symbolická bodka. Špeciálna úvodom - premiérou Smútočnej hudby In memoriam Ján Langoš pre tri violončelá a klavír. Marián dostal chuť na novú hudbu, rozpísal sa. Cítiť tam vplyvy ruskej a poľskej hudby 20. storočia, ku ktorej inklinuje, ale zároveň stále hľadá vlastný jazyk," vysvetľuje Jozef Lupták. „Druhá vec je krátka koncertantná skladba Melódia. Tú zahráme s Norikou Škutovou na predposlednom koncerte, lebo si vyžaduje akustický klavír."
Šéf festivalu sa veľmi teší aj z večera nazvaného Dowland Project. Medzinárodné zoskupenie vydávajúce na prestížnej značke ECM v sobotu v Jezuitskom kostole predstaví úpravy gregoriánskych nápevov, stredoveké piesne o láske aj diela z neskorších období.
„Ide vyslovene o crossoverový projekt, pestrý zvukovo aj štýlovo. John Surman je džezový hráč, využíva flauty, basklarinet, Miloš Valent dodáva improvizácie v duchu starej hudby, tenorista John Potter spieval v slávnom súbore Hilliard Ensemble."
Čo bude ďalej
Po desiatich rokoch nemá Jozef Lupták pocit, že festival sa nemá kam ďalej posunúť. Už teraz má v hlave nové plány, okrem konkrétnych programových tipov napríklad aj spustenie CD edície záznamov z koncertov.
„Zdá sa mi neuveriteľné, že už ubehlo desať rokov. Esencia festivalu je stále v komornej hudbe. Veľmi som sa potešil z toho, že ako prvé sa tento rok začali predávať lístky na komorné koncerty a som rád, že práve u nás mali premiéru životaschopné projekty ako Triango, Bartók - Varga či Chasidské piesne. Chcem pokračovať ďalej, kým budem vládať. Dúfam, že budem vedieť, kedy odísť," dodáva so smiechom Jozef Lupták.