Mickey Rourke wrestlera nehrá, Micky Rourke wrestlerom je. Tam je začarovaná sila Aronofského filmu.
Diváci, ktorí sa vlani tisli pred kinom na benátskom filmovom festivale, aby uvideli novinku Darrena Aronofského s Mickeyom Rourkeom, si boli istí. Spolupráca nezávislého filmára známeho sklonom k mystike a surrealizmu (čo dva roky predtým dokázal drámou Fontána) s extravagantným, nadaným, no neveľmi úspešným hercom, štylizujúcim sa zvyčajne do pózy drsného macha, sľubovala nezvyčajné zážitky.
Vyhrajte vstupenky na film Wrestler - kliknite.
A potom sme videli vlastne prostý, sentimentálny a prvoplánový príbeh zostarnutého chorého zápasníka. Sláva wrestlingu upadla a jeho hviezdy sa predvádzajú v malých kluboch pred hŕstkami rovnako zostarnutých fanúšikov. Mnohí kariére venovali zdravie, väčšina rodiny, len málokto si dokázal nájsť uspokojujúce zamestnanie. Dožívajú a sú smutným „vedľajším produktom" čias postavených na konzume.
Nebál sa RourkeaDavid Lynch v roku 1999 prišiel s podobným rozprávaním o starom, so životom účtujúcom mužovi. Jeho Príbeh Alvina Straighta prekvapil, zaujal a získal si nielen divákov a kritikov, ale i nomináciu na Oscara. Deväť rokov nato vykonal podobný obrat o 180 stupňov Darren Aronofsky. S rovnakým, či ešte lepším výsledkom. Aj komerčným: snímka s rozpočtom 7 miliónov dolárov zatiaľ utŕžila 27 miliónov.
Moment šoku a prekvapenia zaváži. Rovnako fakt, že v Lynchových a Aronofského dielach budeme čakať, hľadať a nachádzať druhé, tretie, štvrté a ďalšie plány, významy, línie, nech by boli hocijako prosté. Lenže to nie sú jediné ani rozhodujúce faktory. Wrestler je úspešný, lebo je dobrý. A je dobrý najmä vďaka tomu, že Aronofsky sa nebál zanovito nástojiť na tom, aby hlavnú rolu stvárnil Rourke. Už len to stačilo, aby snímka nadobudla hlbší význam. Pretože príbeh jeho hereckej kariéry v mnohom pripomína filmového zápasníka Randyho Robinsona.
Sám Rourke na tom postavil aj celý svoj vklad do propagačnej kampane. Pre film podstúpil dlhý tvrdý tréning, dôverne spoznal svet veteránov wrestlingu, z čias kariéry profesionálneho boxera mu zostalo zjazvené telo, zničený chrup i dobitá tvár, predčasne zostarnutá vinou alkoholu, drog, ale i nevydarených plastických operácií. Ťažké, ubíjajúce a márne Randyho hľadanie miesta v dnešnom svete je zahrané s takou presvedčivosťou a ľahkosťou, že si ho stotožňujeme s interpretom.
Podobne ako Anthony Hopkins aj Rourke akoby ani nepotreboval hrať, pretože stačí, že on tou postavou Je! V skutočnosti, prirodzene, ide o najvyšší stupeň hereckého majstrovstva a Rourke nám ho predvádza s toľkou suverenitou, ľahkosťou i bravúrou, až tajíme dych.
V službách svojho dielaKeď hľadíme do priepasti, priepasť hľadí do nás. Rourke, ktorý vie svoje o neúspechu, beznádeji, márnivosti aj márnosti, ovplyvnil réžiu, scenár i celý film. Osvojil si a neváhal použiť mnohé postupy skutočných zápasníkov vrátane sebamrzačenia. Priniesol dokonca svoju obľúbenú hudbu (Sweet Child O'Mine nízkorozpočtovému filmu doslova daroval jeho kamarát Axl Rose). Pre spravodlivosť však treba uviesť, že síce menšiu, no nemenej silnú rolu starnúcej striptérky predviedla Marisa Tomei a podmanivá je i Evan Rachel Woodová v úlohe Randyho dcéry.
Aronofského réžia je výborná. Spôsob vedenia hercov, ale i skladba, strih, práca so zvukom, ktorý je často v kontraste k drsnému obrazu, čím ho komentuje, dopĺňa, prehlbuje. Nie, toto vôbec nie je realistický plytký sentimentálny film. Je to čistokrvný a nefalšovaný Aronofsky, len ešte o kus rafinovanejší. Prestal sa vnucovať, neexhibuje sa, ustúpil do úzadia, aby dal vyznieť svojmu dielu. Podarilo sa.
Známi herci, ktorí sa dokázali vrátiť na scénu po dlhej pauze
Robert Downey Jr.
Jeho herecká kariéra skoro navlas pripomína tú Rourkeovu. Aj on na začiatku mieril ku hviezdam, ale po úspešnom filme Chaplin sa pre drogy dostal do basy. Downey Jr. sa najprv vynoril v seriáli Ally McBealová. Napriek tomu, že získal cenu Emmy, po problémoch s políciou ho vyhodili. Naplno sa vrátil, zbavený závislosti, až vlani - v hitoch Iron Man a Tropic Thunder.
Silvester Stallone
V 80. rokoch sa Stallone spolu s Arnoldom Schwarzeneggerom delili o pozíciu jednotky akčného žánru. No svalnáči vyšli z módy a hercova kariéra po pomerne úspešnom trháku Judge Dredd začala stagnovať, až sa skoro úplne vytratil z Hollywoodu. No Stallone bol vždy veľkým bojovníkom. Oprášil to, čo najlepšie vedel. Boxera Rockyho a neskôr aj vietnamského veterána Ramba.
John Travolta
Po Horúčke sobotňajšej noci zostala Travoltovi začiatkom 90. rokoch séria komédieí Pozri, kto to hovorí. Lenže, v roku 1994 si aj naňho spomenul Quentin Tarantino, keď robil Pulp Fiction. Scéna, kde sa s ním ako myš s mačkou pohráva Uma Thurman cez telekomunikačné zariadenie v byte, je už klasikou. Travoltu v ňom obdivujú nielen fanúšikovia, ale aj hereckí kolegovia.
Marlon Brando
Famózny herec a vzor mnohých generácií zažil pád koncom 60. rokov. Veľkolepý návrat mu ponúkol Francis Ford Coppola v Krstnom otcovi, ale jeho nevyspytateľné správanie pokračovalo. V roku 1979 Coppola netušil, v akej hmotnosti sa Brando ukáže na pľaci pri filme Apocalypse Now. Bol pribratejší, ale už prvý, žiarou nasvietený záber jeho hlavy v kinách nadchol. A Brando za pár vstupov vo filme dostal 2 milióny.
Jean-Paul Belmondo
Roky to bol vytrénovaný policajt a podvodník, a v krkolomných scénach nikdy nepotreboval kaskadéra. Miláčik Bébel dlho nestarol, až kým ho pred siedmimi rokmi nepostihla cievna príhoda. Vrátil sa tento rok vo filme Muž a jeho pes. Rafinované snímanie zakrýva jeho čiastočné ochrnutie a zjemňuje problémy s rečou. Belmondo je však späť, aj so svojou charizmou!
Kristína Kúdelová, Peter Bálik