Kusturica, primitív z vlastnej vôle

V kinách je Dom obesenca. Jeho magickosť bola obranou pred zmenami v režisérovom živote.

„Kusturica utekal k extrémnym experimentom vždy, keď sa ocitol v cudzom prostredí,“ hovorí Jana Dudková, autorka kníh Línie, kruhy a svety Emira Kusturicu a Balkán alebo metafora.(Zdroj: ČTK)

Keď sa pred niekoľkými dňami otvárala v Bratislave prehliadka Projekt 100, bol dôvod pozvať Emira Kusturicu. Je v nej totiž aj jeho film z roku 1989 Dom obesenca. Znovu neprišiel. Škoda, mohol by nám porozprávať, akými zmenami za posledné roky prešiel - ako filmár i ako človek. Čosi však o tom vie odborníčka na balkánsky film JANA DUDKOVÁ.

Čo by sa muselo stať, aby k nám Emir Kusturica prišiel uviesť svoj film osobne?
„Možno by pomohlo, keby sa benátsky alebo canneský festival presťahovali sem. Kusturica je známy občasnými hviezdnymi maniermi i nepredvídateľnosťou. Ak sa rozhodne, že má chuť vyraziť si na jachte, urobí to bez ohľadu na to, že mu agent už pred zopár mesiacmi dohodol iný program, napríklad na nejakom festivale. Koniec koncov, vždy je lepšie nechať organizátorov festivalu v tom, že Emir mal vôľu zúčastniť sa, ako dať najavo, že ho jeho prestíž alebo zameranie nezaujíma."

Ako zareagovala juhoslovanská spoločnosť, keď sa dozvedela, že sa Kusturica dotkol témy obchodovania s deťmi? Bola mu za to vďačná?
„Tá téma sa už v miestnych médiách prepierala, dva roky pred Kusturicom o nej rozprával vo filme Anjel strážny Goran Paskaljevič. Zostal však v tieni Domu obesenca. V porovnaní s Kusturicovým experimentom s magickým realizmom to bolo štylisticky tradičné dielo."

Čo bolo Kusturicovým zámerom?
„Spočiatku pravdepodobne nijaký zámer nemal, skôr ho mal scenárista Goran Mihic. Predtým robil Kusturica so sarajevským básnikom a spisovateľom Abdulahom Sidranom, z tejto spolupráce vzišli filmy Otec na služobnej ceste a Spomínaš na Dolly Bell? Obaja do nich zakomponovali aj veľa autobiografických spomienok. Dom obesenca znamenal zmenu autorského tímu i radikálnu zmenu prostredia: Kusturica prešiel od niečoho dôverene známeho k úplne neznámemu. Tú prepiatu poetickosť i magickosť možno považovať za obranu proti niečomu, čomu Kusturica celkom nerozumel. K extrémom utekal vždy, keď sa v takom prostredí ocitol. Platilo to pre Ameriku i pre Srbsko, kde sa dodnes považuje tak trochu za votrelca."

V čom vidíte silu Domu obesenca?
„Môj vzťah ku Kusturicovým filmom sa výrazne menil. Postupne som si začala vážiť skôr jeho staršie diela, Dom obesenca pre mňa v istom zmysle znamená začiatok jeho manierizmu, a najmä, začiatok nešťastnej spolupráce s Bregovičom."

Prečo nešťastnej?
„Ona má na svedomí to, že sa spopularizovali mnohé skreslené obrazy o Balkáne, Srboch a ich hudbe. Pritom tú spoluprácu mnohí diváci a poslucháči prijímajú celkom nekriticky."

Potom Kusturica odišiel pracovať do Ameriky. Prečo? Dobré finančné ponuky alebo ho vari z domu vyhnali?
„Kusturicu nikto nevyhnal, dostal ponuku prednášať na jednej americkej univerzite. Žiaľ, práve tam ho zastihol začiatok vojny v Juhoslávii. Sarajevčania mu potom nikdy úplne neodpustili, že nezostal vo svojom rodnom meste, keď bolo obliehané Srbmi, tak ako to spravilo mnoho sarajevských intelektuálov vrátane Sidrana. Hoci zostať v pravom slova zmysle ani nemohol."

Ako si dnes vysvetľujete jeho pôsobenie v Srbsku a jeho nacionalistické postoje?
„Je to ťažká otázka a možno by sa vysvetlenie dalo hľadať práve v sarajevských intelektuáloch, ktorí ho, nie celkom oprávnene, odmietli. So srbskými štúdiami Kusturica spolupracoval už pri Dome obesenca, na ne sa obracal aj so svojimi neskoršími projektmi. Ani Srbi ho však úplne neprijali, závideli mu i podozrievali ho z toho, že im vlastne nerozumie. A tieto podozrenia sa šírili aj po uvedení Undergroundu."

Aký bol na to dôvod?
„Je to ideologicky zamotaný film, nájdu sa v ňom srbskí nacionalisti aj zarytí jugonostalgici. Dá sa vnímať vážne, možno v ňom nájsť iróniu aj sebairóniu. Inou témou sú už Kusturicove často nepremyslené i provokatívne vyjadrenia a spôsoby, ako ich potom interpretujú médiá. Nezabudnime, že Kusturica vyrástol z takzvaného sarajevského nového primitivizmu - jeho súčasťou bolo zámerné preháňanie, štylizovanie sa do ľudových primitívov, stieranie hraníc medzi životom a scénou."

Kde je dnes teda Kusturica doma?
„Na to by vedel odpovedať on sám. Spomeňme si však na to, že už aj vtedy, keď ako neznámy režisér začal vyhrávať ceny na festivaloch, musel čeliť závisti a problémom pri realizácii projektov. To všetko skomplikovalo jeho život i verejné vystupovanie."

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 655
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 559
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 105
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 450
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 632
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 279
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 923
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Nezávislé Oscary - Spirit Awards ovládla dráma Moonlight

V kategórii najlepší medzinárodný film zvíťazila komediálna dráma Toni Erdmann.

Zlatú malinu za najhorší film získal dokument o Clintonovej

Štyri maliny získal aj film Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti.

Sýrčan pracoval na filme o Bielych helmách, nemôže sa zúčastniť na Oscaroch

Americkí predstavitelia uviedli, že o kameramanovi získali škodlivé informácie.

Nicole Kidman napriek veku stále túži po dieťati

Vo filme Lion hrá po prvý raz adoptívnu matku. V reálnom živote je ňou už viac než dve desaťročia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop