
Zľava: Bruce Willis, režisér Gregory Hoblit a Colin Farrell počas nakrúcania v Miloviciach. FOTO - BONTONFILM
Americkí producenti sa totiž obávali ohlasovaného štrajku hercov a chceli toho stihnúť do júna čo najviac. Štrajk sa napokon nekonal. Rozhovory s hercami a hlavnými protagonistami, našťastie, áno. Tak vzniklo aj interview s režisérom GREGORYM HOBLITOM, ktorého poznáme vďaka filmom Prvotný strach s Richardom Gerom, Anjel smrti s Denzelom Washingtonom, Frekvencia s Dennisom Quaidom či seriálom L. A. Law, Hill Street Blues a Newyorskí policajti.
Aké bolo nakrúcanie Hartovej vojny?
„Nedá sa to s ničím porovnať!“
Čím to bolo také zvláštne?
„Je to kombinácia mnohých vecí. Nakrúcali sme na mieste, kde sme boli cudzincami, na mieste, kde sa hovorí úplne iným jazykom. Komunikácia tak bola každodenným dobrodružstvom. Nakrúcalo sa cez zimu, keď ortuť teplomera klesla pod bod mrazu. Počasie sa však zo dňa na deň menilo. Trinásť nocí sme začínali nakrúcať pri západe slnka a končili na úsvite. A potom ten veľký počet hercov - dvadsaťdva hovorených úloh a každý boží deň tritisíc komparzistov. Bolo to niečo ako naša vlastná vojna. Navyše je to komplikovaný príbeh plný detailov.“
Ako sa vám nakrúcalo v Prahe?
„V tomto meste sa veľmi dlho nenakrúcali veľké produkcie. Sú tu nesmierne múdri, talentovaní a kreatívni ľudia, ale potrebujú pracovať, aby získali viac skúseností. Pripomína mi to Toronto pred desiatimi rokmi. V Prahe sme našli množstvo uniforiem, zbraní a techniky z obdobia druhej svetovej vojny. A železničná stanica z úvodu filmu? Nič podobného by som vAmerike nezohnal. Výber Prahy bol kombináciou ekonomických výhod a možností, ktoré ponúkala.“
A čo Milovice?
„Také miesto by som v Amerike nenašiel. Predtým tam bola ruská základňa a keď sme pred začiatkom nakrúcania robili obhliadku terénu, našli sme tam tri nevybuchnuté bomby!“
Čo vás presvedčilo, aby ste do úlohy Harta obsadili Colina Farrella, ktorý bol v tom čase v podstate neznámy?
„Film Tigerland (Tábor tigrov) režiséra Joela Schumachera. V pondelok večer som ho videl, v utorok večer si to pozreli v štúdiách MGM, v stredu sme sa rozhodli a v piatok som letel do Texasu, kde Collin nakrúcal nový film. Šli sme na večeru a nasledujúci deň ráno som letel do Idaha, aby som presvedčil Brucea, a v sobotu večer som bol späť.“
Bol ním Willis taký nadšený ako vy?
„Áno. Pozrel si film, potom sme u neho doma chvíľu debatovali a na záver povedal poďme na to!“
Aký bol Bruce Willis počas nakrúcania?
„Je jednou z mála filmových hviezd, na ktoré môžete navliecť uniformu a nevyzerajú v nej hlúpo. Má teraz zaujímavý vek a tvár. Jeho hlas je hlboký a drsný. Navyše som zistil, že má rád druhú svetovú vojnu a pripravoval sa na nakrúcanie filmu z tohto obdobia v Paramounte, keď sa začal robiť film Zachráňte vojaka Ryana. A tak bol vtedy ten jeho projekt odložený.“
Boli ste na neho počas nakrúcania prísny? Dokázali ste mu povedať „toto nebolo dobré, skús to zahrať znova“?
„V tomto smere nebol nijaký problém. On robí svoju prácu a chce ju robiť dobre. Pred nakrúcaním sme sa rozprávali o scéne a potom sme šli na to. Bolo to v podstate rovnaké ako s inými hercami.“
Odkiaľ pochádza váš záujem o obdobie druhej svetovej vojny?
„Narodil som sa v roku 1944, teda uprostred vojny, mnoho mojich strýkov bojovalo v druhej svetovej vojne a tiež otcovia mojich priateľov. Keď som vyrastal, bolo to všade okolo mňa.“
Nakrúcate filmy, ale úspechy ste slávili i ako televízny režisér. V čom je rozdiel?
„Najpodstatnejší rozdiel je v tom, že pri nakrúcaní filmov máte viac času. Môžete sa hrať so záberom, so scénou. V televízii ide všetko veľmi rýchlo. Povie sa len - tu sú texty, tu je scéna, začíname. Včera sme celý deň nakrúcali scénu, ktorá má jeden a pol strany a snažili sme sa, aby hlasy hercov zneli čo najlepšie, vylepšovali sme ich vzájomné reakcie.“
Ako hudobnú skladateľku ste si vybrali Rachel Portmanovú. Prečo?
„Lebo je to skvelá skladateľka. A počul som o nej samé dobré veci i ako o človeku. Páčila sa mi predstava, že ona bude komponovať hudbu. Myslím, že nikdy doteraz žena nekomponovala hudbu k vojnovému filmu.“
Autor: MIRO ULMAN(Autor je filmový publicista)