Pôvodný text bol nahradený autorským článkom SME
Súčasná klasická hudba, metalové pesničky, voľné improvizácie a kontroverzná téma. To všetko naraz sa dalo počuť na jednom koncerte.
BRATISLAVA. Išlo o záver literárneho festivalu, no z pódia v Slovenskom rozhlase v nedeľu znela hudba. A nie hocijaká. Pašie Štefana H. – projekt, ktorý dokázal spojiť nespojiteľné.
Angažované angažmány
Zhudobňovanie politických udalostí má v našich končinách tradíciu. V archíve Hudobného fondu je dosť partitúr známych i menej známych skladateľov, ktorí skladali hold Leninovi, komunistickej strane či výročiu VOSR. Väčšinou išlo o „povinné cviky“, niekedy aj o peniaze.
Takzvané angažované umenie však s pádom železnej opony nezmizlo. Naopak, ukázalo sa, že má stále dosť tém.
Bolo by však príliš jednoduché vidieť za premiérou skladby Pašie Štefana H. iba politiku. Okrem občianskeho postoja totiž ukázala aj veľa originálnych hudobných nápadov.
Osoby a obsadenie
Kto je Štefan H.? V tomto prípade nejde o známeho moderátora a novinára. Autentické dialógy z parlamentnej rozpravy pri odvolávaní bývalého ministra spravodlivosti a súčasného predsedu Najvyššieho súdu poslúžili mladému skladateľovi Mirovi Tóthovi iba ako textový základ. Skutočné udalosti dotvoril vo forme liturgických pašií. Zo záujmu médií o hlavnú postavu sa stalo biblické mučenie, z jej vystúpenia na najvyšší súd nanebovstúpenie.
O trojdielnu skladbu sa postaral nezvyčajný orchester: konzervatoristi a študenti VŠMU, spevácky zbor Technik, „metalová“ sekcia, improvizátori s hlasom a s elektronikou z nezávislej scény, ale aj redaktor SME Tom Nicholson, ktorý v predeloch čítal esej o spravodlivosti.
Takmer šesťdesiat ľudí, ktorí sa doposiaľ nikdy naraz nestretli, koordinoval dirigent Marek Piaček. Počas hodiny zneli nakomponované plochy (napríklad krásny chorál) a nadupané metalové pesničky, ale veľa sa aj voľne improvizovalo.
Čo hovorí skladateľ Miro Tóth o svojom diele - čítajte tu.
Milióny, milióny, milióny
Na kombináciu hlasov s akustickými nástrojmi a elektronikou u nás stále nie sme zvyknutí, rovnako ako na miešanie postupov klasickej hudby s inými žánrami. Skladateľ Miro Tóth sa jej venuje už niekoľko rokov v menších obsadeniach. Podobne veľký projekt si odskúšal prvýkrát vlani, Oratórium 929 miliónov však vyznelo menej kompaktne ako Pašie Štefana H.
Mimochodom, bolo to na rovnakom mieste a na rovnakom festivale. Slovenský rozhlas si tak opäť zaslúži pochvalu za splnenie verejnoprávnej povinnosti, kým ľudia z Anasoft litery za odvahu objednať si ďalšiu premiéru nadžánrovej hudby (hoci už sa našli milovníci sprisahaneckých teórií, podľa ktorých je projekt dielom opozičných politikov).
Nedeľňajšia premiéra bola zároveň asi posledným uvedením skladby. Odvysielať by ju malo Rádio Devín, naživo ju však už neuvidíme. Ale iba pre jej náročnosť – neexistuje veľa ťažších vecí, ako dať dokopy 60 muzikantov naraz. Časy, keď sa hudba zakazovala a autori trestali, sú už preč. A to nezmení ani predseda Najvyššieho súdu. Z tohto prípadu milióny nevysúdi.
Je to dnes obľúbená forma
Riaditeľ Rádia Devín SILVESTER LAVRÍK o vzniku a budúcnosti projektu.
Pašie Štefana H. vznikli v spolupráci Slovenského rozhlasu s festivalom Anasoft Litera. Ako presne ste sa na ňom podieľali?
„Rádio Devín je už tradične mediálnym partnerom Anasoft litery. Na základe vzájomného plnenia sme koncertu poskytli priestor a technickú podporu.
Aké máte reakcie po premiére?
„Veľmi priaznivé. Špecifický hudobný formát na pôdoryse paradokumentaristických postupov je dnes obľúbená podoba umeleckej výpovede.“
Koncert sa nahrával, kedy sa bude vysielať záznam?
„Do vysielania zatiaľ zaradený nebol. Odborní redaktori posúdia všetky relevantné parametre nahrávky a následne predložia návrh na jej zaradenie do vysielania.“
(her)