
Pet Shop Boys na koncertoch v roku 1999 a dnes. FOTO – ČTK, TASR
Kto má chuť zasadiť si stromček, môže to urobiť – v lese Pet Shop Boys. Po tridsiatich miliónoch vyrobených a predaných platní, po dvadsiatich rokoch popu sa Neil Tennant a Chris Lowe, svojho času najbohatšie duo v dejinách pop music, začali venovať prírode. Na ich novom albume Release (Parlophone/EMI) sú ruže, tulipány, maky a orchidey. A dozviete sa, kde by ste mohli prihlásiť svoj stromček a že cédečko Release vyrobili z karbónovo neutrálneho materiálu. Pre Pet Shop Boys nastal čas jednoduchých hodnôt.
„Popmusic je umenie ukázať fanúšikovi žiarivý sen a rozohrať jeho fantáziu. Lenže čo nájde človek, ktorý hľadá takúto popmusic v dnešných hitparádach? Narazí na chlapcov a dievčatá Hear‘Say, S Club 7, Steps, No Angels alebo Bro‘Sis, kariéristov vyliahnutých v televíznych šou a talentových súťažiach, ktorých si odchytili marketingoví manažéri, ktorí si myslia, že by mohli robiť to, čo hudobníci,“ píšu Pet Shop Boys, Chris a Lowe.
Ich manifest pod titulkom Kariéra nie je cool vyšiel paralelne k novému albumu. „Hitparádový pop je vypočítateľný a bez ilúzií, už nemá nič spoločné s kreativitou – a to je katastrofa,“ zúria Pet Shop Boys.
Elitný pop
Pred rokmi ich priaznivci rocku videli rovnako. A im to vždy prekážalo. Napriek tomu, že rockerov od začiatku nemali radi, pohŕdali ich dlhými mastnými vlasmi, spotenými handrami a hlavne ich nevykoreniteľnou ilúziou, že hrať na gitare znamená byť autentickí. Navyše, rock and roll sa bral smrteľne vážne. Pet Shop Boys, čiže duo Tennant/Lowe svojho času zvíťazili svojimi peknými melódiami, plne syntetickým zvukom a impozantnými inscenáciami pre akékoľvek publikum – pre dokonale zladeného gaya na Manhattane aj pre pani v domácnosti v rodinnom dome niekde v strednej Európe.
Neil Tennant má dnes 47 rokov, Chris Lowe 42. Kombinácia intelektuálov a banality, väčšinového žánru s elitárstvom zostane ich obrovskou kultúrnou zásluhou. Ich štýl mal vplyv na masu a zároveň na elitu. Dnešný manifest Pet Shop Boys je protestom proti vulgárnosti a valcujúcej industrializácii.
„My sme aspoň vždy vedeli, že dobrá popmusic potrebuje predovšetkým jedno: nápad. Ale čo je nápad Hear‘Say, S Club 7, Steps, No Angels alebo Bro‘Sis? Odpoveď znie: žiadny. Neexistuje. Všetci chcú byť len profesionáli,“ hnevajú sa Pet Shop Boys.
„Pop je pre tento druh kapiel len výhodným tovarom, ktorý dostali možnosť chŕliť. Dnes môžete vychodiť špeciálnu šoubiznisovú školu a potom sa rozhodnúť, či pôjdete za moderátora alebo popstar. Poslednou veľkou britskou populárnou skupinou s nápadom boli Spice Girls. Vychytralí glosátori sa nad polotovarovými hviezdami môžu rozčuľovať, koľko chcú, nápad to bol. Nie veľmi originálny, ale efektívny: girlpower. Koncept, ktorý pochopil celý svet, pápež alebo Nelson Mandela. Aj predavač v supermarkete na americkom vidieku si vedel predstaviť, čo to je: päť cool žien, ktoré si od mužov nenechajú brnkať po nose.“
Žiadny luxus ani dizajn
Na predposlednom albume Nightlife spievajú Tennant a Lowe niekoľko starých pesničiek ku gitare ako pri táboráku. Prednedávnom precestovali britské univerzitné mestá s basistom a bubeníkom, scény nemali sofistikovanú architektúru ako kedysi. Hrali v halách s reflektormi, zavesenými na strope.
Ich nový klip k Home and Dry režíroval nemecký fotograf a laureát Turnerovej ceny Wolfgang Tillmanns, ale uvidíme v ňom len myši v metre a krajec chleba.
Niektorí tvrdia, že Release je prvým rockovým albumom Pet Shop Boys. Jej formou je popbalada. Žáner, ktorý nepripúšťa sarkazmus ani iróniu. Spieva sa tu o láske cez e-maily, pre tých, čo plachým umožňujú vyznávať lásku, o láske ako katastrofe, a o láske za kulisami. A „Rádio hrá / Ktosi sa usmieva / To znamená: Milujem ťa/ Ale niekedy si nevšimneme / Že sen je splnený.“
Žiadny luxus a žiadny snobský dizajn. Album je zaujímavý dôslednou, novou jednoduchosťou. A je verný ich heslu z piesne Being Boring z roku 1990: pop je tu na to, aby nás oslobodil od nudy. Či už pôžitkom z nového cédečka, alebo tým, že budeme sadiť stromček.
Autor: EDWIN GRASSMEIER(Autor je redaktor DPA)