BRITSKÁ DVOJICA PET SHOP BOYS VYDALA TENTO TÝŽDEŇ ĎALŠÍ ALBUM A MANIFEST PROTI POPKULTÚRE

Pop sa obracia k prírode

Kto má chuť zasadiť si stromček, môže to urobiť – v lese Pet Shop Boys. Po tridsiatich miliónoch vyrobených a predaných platní, po dvadsiatich rokoch popu sa Neil Tennant a Chris Lowe, svojho času najbohatšie duo v dejinách pop music, začali venovať ...


Pet Shop Boys na koncertoch v roku 1999 a dnes. FOTO – ČTK, TASR



Kto má chuť zasadiť si stromček, môže to urobiť – v lese Pet Shop Boys. Po tridsiatich miliónoch vyrobených a predaných platní, po dvadsiatich rokoch popu sa Neil Tennant a Chris Lowe, svojho času najbohatšie duo v dejinách pop music, začali venovať prírode. Na ich novom albume Release (Parlophone/EMI) sú ruže, tulipány, maky a orchidey. A dozviete sa, kde by ste mohli prihlásiť svoj stromček a že cédečko Release vyrobili z karbónovo neutrálneho materiálu. Pre Pet Shop Boys nastal čas jednoduchých hodnôt.

„Popmusic je umenie ukázať fanúšikovi žiarivý sen a rozohrať jeho fantáziu. Lenže čo nájde človek, ktorý hľadá takúto popmusic v dnešných hitparádach? Narazí na chlapcov a dievčatá Hear‘Say, S Club 7, Steps, No Angels alebo Bro‘Sis, kariéristov vyliahnutých v televíznych šou a talentových súťažiach, ktorých si odchytili marketingoví manažéri, ktorí si myslia, že by mohli robiť to, čo hudobníci,“ píšu Pet Shop Boys, Chris a Lowe.

Ich manifest pod titulkom Kariéra nie je cool vyšiel paralelne k novému albumu. „Hitparádový pop je vypočítateľný a bez ilúzií, už nemá nič spoločné s kreativitou – a to je katastrofa,“ zúria Pet Shop Boys.

Elitný pop

Pred rokmi ich priaznivci rocku videli rovnako. A im to vždy prekážalo. Napriek tomu, že rockerov od začiatku nemali radi, pohŕdali ich dlhými mastnými vlasmi, spotenými handrami a hlavne ich nevykoreniteľnou ilúziou, že hrať na gitare znamená byť autentickí. Navyše, rock and roll sa bral smrteľne vážne. Pet Shop Boys, čiže duo Tennant/Lowe svojho času zvíťazili svojimi peknými melódiami, plne syntetickým zvukom a impozantnými inscenáciami pre akékoľvek publikum – pre dokonale zladeného gaya na Manhattane aj pre pani v domácnosti v rodinnom dome niekde v strednej Európe.

Neil Tennant má dnes 47 rokov, Chris Lowe 42. Kombinácia intelektuálov a banality, väčšinového žánru s elitárstvom zostane ich obrovskou kultúrnou zásluhou. Ich štýl mal vplyv na masu a zároveň na elitu. Dnešný manifest Pet Shop Boys je protestom proti vulgárnosti a valcujúcej industrializácii.

„My sme aspoň vždy vedeli, že dobrá popmusic potrebuje predovšetkým jedno: nápad. Ale čo je nápad Hear‘Say, S Club 7, Steps, No Angels alebo Bro‘Sis? Odpoveď znie: žiadny. Neexistuje. Všetci chcú byť len profesionáli,“ hnevajú sa Pet Shop Boys.

„Pop je pre tento druh kapiel len výhodným tovarom, ktorý dostali možnosť chŕliť. Dnes môžete vychodiť špeciálnu šoubiznisovú školu a potom sa rozhodnúť, či pôjdete za moderátora alebo popstar. Poslednou veľkou britskou populárnou skupinou s nápadom boli Spice Girls. Vychytralí glosátori sa nad polotovarovými hviezdami môžu rozčuľovať, koľko chcú, nápad to bol. Nie veľmi originálny, ale efektívny: girlpower. Koncept, ktorý pochopil celý svet, pápež alebo Nelson Mandela. Aj predavač v supermarkete na americkom vidieku si vedel predstaviť, čo to je: päť cool žien, ktoré si od mužov nenechajú brnkať po nose.“

Žiadny luxus ani dizajn

Na predposlednom albume Nightlife spievajú Tennant a Lowe niekoľko starých pesničiek ku gitare ako pri táboráku. Prednedávnom precestovali britské univerzitné mestá s basistom a bubeníkom, scény nemali sofistikovanú architektúru ako kedysi. Hrali v halách s reflektormi, zavesenými na strope.

Ich nový klip k Home and Dry režíroval nemecký fotograf a laureát Turnerovej ceny Wolfgang Tillmanns, ale uvidíme v ňom len myši v metre a krajec chleba.

Niektorí tvrdia, že Release je prvým rockovým albumom Pet Shop Boys. Jej formou je popbalada. Žáner, ktorý nepripúšťa sarkazmus ani iróniu. Spieva sa tu o láske cez e-maily, pre tých, čo plachým umožňujú vyznávať lásku, o láske ako katastrofe, a o láske za kulisami. A „Rádio hrá / Ktosi sa usmieva / To znamená: Milujem ťa/ Ale niekedy si nevšimneme / Že sen je splnený.“

Žiadny luxus a žiadny snobský dizajn. Album je zaujímavý dôslednou, novou jednoduchosťou. A je verný ich heslu z piesne Being Boring z roku 1990: pop je tu na to, aby nás oslobodil od nudy. Či už pôžitkom z nového cédečka, alebo tým, že budeme sadiť stromček.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 286
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 178
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 236
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 189
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 956
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 225
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 572

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop