Chladné, nežné a skutočné

Intimita (Intimacy) * Francúzsko / Veľká Británia / Nemecko 2000 * 119 minút * Réžia: Patrice Chéreau * Scenár: Patrice Chéreau, Hanif Kureishi, Anne-Louise Trividic * Hrajú: Mark Rylance, Kerry Fox, Timothy Spall, Alastair Galbraith, Marianne Faithfull * Premiéra v SR: včera

Intimita nás uzatvára pred vonkajším svetom a vnútorné hranice medzi ľuďmi ruší. Eros rozväzuje našu myseľ až tak, že väčšina umeleckých diel, ktoré kedy vznikli, s ním súvisí. Vieme, že mozog v stave erotického vzrušenia funguje podľa inej logiky než zvyčajne – ruší protiklady, pripúšťa možnosti, ktoré sú vylúčené, a lásku, ktorá má svoje hranice, mení dočasne na nekonečnú. V tomto stave si nič neprivlastňujeme a dokonca nám nenapadne ani žiarliť.

Filmy, ktoré sa usilujú skúmať tento záhadný vzťah medzi stavom duše a extázou tela, prichádzajú v posledných rokoch hlavne z Francúzska. Pred rokom na Berlinale, keď Intimita slávneho francúzskeho divadelného, operného a filmového režiséra Patricea Chéreaua získala Zlatého medveďa v konkurencii napríklad so Soderberghovým filmom Traffic, bolo veľa novinárov veľmi rozčúlených. Najmä amerických.

Intimita je v Kureishiho próze príbehom muža, ktorý jedného dňa z ničoho nič opustil ženu a deti, barman, bývalý hudobník, takmer asociál. Hľadá – sám nevie čo. Svoj život si predstavuje možno na spôsob piesne Davida Bowieho. S Anne-Louise Trividic, spoluautorkou scenára, Chéreau rozšíril Kureishiho o ženskú časť pohľadu.

Claire chodí za Jayom bez akejkoľvek romantickej zámienky každú stredu do jeho zaprášeného londýnskeho bytu. V nezariadenom kumbále medzi poodkladanými rárohami a plechovkami od piva sa na seba vrhajú mlčky, zúrivo, sebecky. Vidíme pomalosť tých dvoch, vyčkávanie, ako sa striedajú s náhlou horúčkovitosťou, a znovu nehybné ticho. Dvaja tridsiatnici uprostred ponurého Londýna roku 2000. Kamera je sústredená na detaily. Väčšinou šokujú na plátne nahé telá, ktoré sa milujú, ale tu šokuje ich túžba, dychtivosť. Prvá, takmer nemá polovica filmu, je ešte silnejšia než zvyšok. S každou stredou je Claire pre Jaya dôležitejšia a dôležitejšia. Keď raz nepríde, je to zlé. Čaká ich bezradné potácanie vášne a realisticky smutný koniec, to všetko s hudbou osemdesiatych rokov, ich mladosti, v pozadí.

Aká intimita je medzi dvojicou, ktorá sa nepozná a nemiluje? Hovoria telá iným jazykom? Priamejším, čestnejším? Patrice Chéreau tvrdí, že nechcel nič skryť. Ani vzorku deky, čo sa odtlačí Kerry Fox na chrbte, napríklad. Chéreau je opojený prirodzenosťou tiel – z ich obyčajnosti spolu s ich príbehmi rastie ich vlastná, dokonalá krása. Tú chce Chéreau ukázať. A tiež, že láska ani tak neprežije.

Spoločenským tabu je sex, nie výmena slov. V Intimite je to odrazu naopak – nehovorí sa. Je to obrátené tabu. Až keď sa Jay definitívne zaľúbi, začne všetko kaziť. Špehuje lásku ako posadnutý, ale obnaží len jej úbohý nudný život s manželom taxikárom, jej herecké účinkovanie v podradnom divadle. Ku koncu, ktorý si v podstate aj vopred môžeme predstaviť, nám vo vedomí ožívajú otázky, ktoré tam ticho existovali už dávno. Také otázky nemajú slová, ale odrazu kričia zo všetkých strán. Sú neodbytné a nepohodlné, tak ako krása v tajných komnatách našej žiadostivosti – tiež bez slov, boľavá a nepohodlná.

Intimite sa pravdepodobne podarilo, čo zatiaľ iným filmom nie, vytrženie telesnej lásky ukladá tesne k šedi života – tým príbeh zuniverzálnel. Postavám chýba irónia Kureishiho poviedok, z ktorých Chéreauov film vychádza. Namiesto toho je Intimita plná chladnej, ale nežnej autenticity – pre všetkých, čo sú v nešťastídoma.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 697
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 506
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 918
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 181
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 763
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 140
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 043
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 942
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 728
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čo je populizmus a prečo ho možno budeme potrebovať?

Ak ste si mysleli, že viete, čo je populizmus, s najväčšou pravdepodobnosťou ste sa mýlili.

KOMENTÁRE

Sulík sa vyfarbil, ruské noviny ho vytočili

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

Neprehliadnite tiež

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.

Slovenský film Piata loď si vezie z Berlína cenu

Film podľa knihy Moniky Kompaníkovej sa páčil detskej porote, získal Krištáľového medveďa v sekcii Genration Kplus.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop